Springen naar inhoud

Geleidbaarheid oplossingen



  • Log in om te kunnen reageren

#1

Beardieroy

    Beardieroy


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2014 - 20:49

k heb een dringende vraag over een verslag wat ik als onderdeel voor mijn examen moet maken. Ik heb iets met geleidbaarheid onderzocht. Ik heb de oplossingen met bijvoorbeeld NaCl verwarmd. Nu kwam er uit dat de soortelijke geleidbaarheid met eenheid mS/cm afnam bij het verhogen van de temperatuur. Ik snap dit niet helemaal aangezien de beweeglijkheid van de ionen juist toeneemt als de temperatuur toeneemt. Dus ik dacht dat de soortelijke geleidbaarheid juist daardoor ook moet stijgen. Is hier een bepaalde formule voor waardoor de geleidbaarheid juist toeneemt en de soortelijke geleidbaarheid afneemt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 maart 2014 - 22:31

Ik vraag me af of je geen rekenfout hebt gemaakt, of dat je meetapparaat niet toevallig een schaal in milliohm/cm in plaats van millimho/cm (=millisiemens/cm) had.

wikipedia:

Conductivity Versus Temperature[edit]

Generally the conductivity of a solution increases with temperature, as the mobility of the ions increases. For comparison purposes reference values are reported at an agreed temperature, usually 298 K (~25 C), although occasionally 20C is used. It is often necessary to take readings from a sample at some other temperature, where it would be inconvenient to wait for the sample to heat or cool. So called 'compensated' measurements are made at a convenient temperature but the value reported is a calculated value of the expected value of conductivity of the solution, as if it had been measured at the reference temperature (usually 298 K (~25 C), although occasionally 20C is used). Basic compensation is normally done by assuming a linear increase of conductivity versus temperature of typically 2% per degree.[16] Although generally satisfactory for room temperatures, and for purely comparative measurements, the further the measurement temperature is from the reference temperature, the less accurate such simply compensated measurements become. More sophisticated instruments allow programmable compensation functions, which can be specific to the ion species being measured, and which may include additional non-linear terms.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

Beardieroy

    Beardieroy


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2014 - 09:45

Nee, ik heb zeker geen fout gemaakt. Bij het verdunnen van de oplossingen kwam er namelijk wel het logische resultaat uit van dat de geleidbaarheid afneemt bij concentratie vermindering. Ik zie ook dat de ene site wat anders zegt dan de andere. Is het misschien niet zo dat door de temperatuur verhoging van de oplossing de weerstand in de conductometer toeneemt?

#4

linolium

    linolium


  • >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2014 - 12:42

NaCl zal meer oplossen bij hogere temperaturen waardoor je volgens mij minder vrije ionen in de oplossing zal aantreffen

Veranderd door linolium, 19 maart 2014 - 12:42


#5

Beardieroy

    Beardieroy


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2014 - 13:00

NaCl zal meer oplossen bij hogere temperaturen waardoor je volgens mij minder vrije ionen in de oplossing zal aantreffen

dus ionen kunnen oplossen in water? Want dan Denk ik dat dit de juiste oplossing is. Ik had ook nog een formule gevonden over soortelijke geleidbaarheid. Geldt dit alleen voor elektrische apparaten of ook voor oplossingen?

#6

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2014 - 20:23

Nee dat is onzin. Meer oplossen betekent meer ionen in de oplossing, niet minder, want NaCl lost op in de vorm van losse ionen.

Los daarvan begon je met een oplossing en bleef je een oplossing houden, dus de oplosbaarheid van NaCl is sowieso niet relevant. Enkel de mobiliteit, en die neemt, zoals je zelf ook al aangaf, toe. De geleidbaarheid van NaCl-oplossingen neemt dan ook toe met toenemende temperatuur.

Als jij iets anders hebt gemeten is er iets met de meting fout gegaan. Zoeken naar een theoretische verklaring is vruchteloos. En zoeken naar de fout in je meting ook, zolang je je ruwe meetdata niet laat zien.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#7

Beardieroy

    Beardieroy


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2014 - 23:47

De andere groep die ook voor dit po heeft gekozen kwam ook op soortgelijke resultaten uit. Dus het is mij een groot raadsel. Ik heb uiteindelijk maar geconcludeerd in het onderzoek dat het voor ons onverklaarbaar is. Niet echt 5 VWO niveau zo mocht er wel een of andere verklaring voor zijn.

#8

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 maart 2014 - 00:30

Ik kan maar één ding bedenken: geleidbaarheidsmeters voor praktisch gebruik zijn temperatuurgecompenseerd: binnen zekere grenzen maakt de temperatuur niet uit voor de uitlezing. Want die dingen worden namelijk vaak gebruikt om zoutconcentraties in vloeistoffen te meten, en je wilt je gebruiker niet opzadelen met allerlei temperatuurcorrectietabellen als je dat middels een betrekkelijk eenvoudige PTC-schakeling kan inbouwen in je apparaat.

Als je proefjes wil doen om de invloed van temperatuur op de geleidbaarheid vast te stellen moet die schakeling wel uitgeschakeld worden uiteraard. Maar je kunt als TOA ook in plaats van een PTC een NTC inbouwen :twisted: (of iets dergelijks met vergelijkbaar effect) . Et voilà, de 5-vwo'er heeft weer iets om over na te denken, want zijn metingen vinden het tegenovergestelde van de theorie. Stelt hij dat kritisch ter discussie in zijn verslag, ziet hij de tegenstelling geheel over het hoofd, of gaat hij zelfs (wat God verhoede) zijn data verfoezelen om tóch binnen de theorie te blijven? Als dit apparaat opzettelijk is verbouwd zoals ik vermoed vind ik het een geniale educatieve vondst. =D>
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#9

Beardieroy

    Beardieroy


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2014 - 07:32

Ik kan maar één ding bedenken: geleidbaarheidsmeters voor praktisch gebruik zijn temperatuurgecompenseerd: binnen zekere grenzen maakt de temperatuur niet uit voor de uitlezing. Want die dingen worden namelijk vaak gebruikt om zoutconcentraties in vloeistoffen te meten, en je wilt je gebruiker niet opzadelen met allerlei temperatuurcorrectietabellen als je dat middels een betrekkelijk eenvoudige PTC-schakeling kan inbouwen in je apparaat.

Als je proefjes wil doen om de invloed van temperatuur op de geleidbaarheid vast te stellen moet die schakeling wel uitgeschakeld worden uiteraard. Maar je kunt als TOA ook in plaats van een PTC een NTC inbouwen :twisted: (of iets dergelijks met vergelijkbaar effect) . Et voilà, de 5-vwo'er heeft weer iets om over na te denken, want zijn metingen vinden het tegenovergestelde van de theorie. Stelt hij dat kritisch ter discussie in zijn verslag, ziet hij de tegenstelling geheel over het hoofd, of gaat hij zelfs (wat God verhoede) zijn data verfoezelen om tóch binnen de theorie te blijven? Als dit apparaat opzettelijk is verbouwd zoals ik vermoed vind ik het een geniale educatieve vondst. =D>

Dit MOET het dan wel zijn lijkt mij. Ik ga het gebruiken in mijn conclusie/discussie. Bedankt!






Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures