Loopt de persoonlijkheidscultus van Poetin uit de hand?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Loopt de persoonlijkheidscultus van Poetin uit de hand?

De filmpjes die ik de laatste tijd van Poetin op het Nieuws zie doen mij griezelen. Hier een linkje met enige voorgeschiedenis:

http://slavischestudies.wordpress.com/2 ... -een-held/

Nu het daadwerkelijk op landjepik uitdraait is het de vraag waar dat eindigt. Is Poetin eenvoudig een handige staatsman, of gaan zijn ambities verder?

Berichten: 12.262

Re: Loopt de persoonlijkheidscultus van Poetin uit de hand?

Waar dat eindig is ergens vrij duidelijk: op de grens met de NATO. Niet-nato landen die ertussen zitten (ukraine, belarus, moldavie, georgie, armenie en de -stans) zouden een probleem kunnen hebben. Het argument om landen te annexeren om de entische russen binnen die landen te beschermen zou ook op kunnen gaan voor deze landen.

Uiteraard is Poetin zich daarvan ook prima bewust, maar het geeft wel een soort vrijbrijf om de soviet-unie opnieuw samen te stellen, afgezien van de baltische staten en roemenia/bulgarije etc die inmiddels nato leden zijn geworden en daardoor millitaire bescherming van het westen genieten.

Wat dat betreft zijn er tal van landen die rusland redelijk ongestraft kan 'inpikken' als het dat wil. Bij de annexatie van de Krim zie je ook dat het westen eigenlijk niet zoveel doet, en eigenlijk ook niet wil en/of kan doen. Uiteraard is het wel mogelijk sancties te nemen die niet direct oorlogsdaden zijn zoals handelsembargo's en dergelijke, maar die doen europa net zoveel schade als rusland en zijn daarom ongewenst... ook als daardoor een stukje oekraine veroren gaat - dat land is tenslotte geen eu of nato lid.
Victory through technology

Re: Loopt de persoonlijkheidscultus van Poetin uit de hand?

Dat gaat er vanuit dat Poetin 'rationeel' blijft handelen.

Berichten: 12.262

Re: Loopt de persoonlijkheidscultus van Poetin uit de hand?

Nouja, binnen zekere grenzen zal dat ook wel het geval zijn. Ik denk niet dat hij persoonlijk WW3 gaat ontketenen, en als ie het wel probeert er vast wel een mogelijkheid is voor het russische parlement om dat te voorkomen.
Victory through technology

Re: Loopt de persoonlijkheidscultus van Poetin uit de hand?

Benm schreef: wo 19 mar 2014, 15:56
Nouja, binnen zekere grenzen zal dat ook wel het geval zijn. Ik denk niet dat hij persoonlijk WW3 gaat ontketenen, en als ie het wel probeert er vast wel een mogelijkheid is voor het russische parlement om dat te voorkomen.


Vooral om dat laatste maak ik mij zorgen: het ziet er naar uit dat Poetin steeds meer macht naar zich toe trekt, en de maatschappelijke en politieke mogelijkheden voor oppositie tegen zijn koers inperkt. Combineer dat met een onkritische persoonsverheerlijking onder de bevolking, en je hebt een gevaarlijke cocktail.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Loopt de persoonlijkheidscultus van Poetin uit de hand?

Tijdens tijden van crisis is alles ook wat instabieler. Ik denk niet dat er een grootschalige oorlog zal uitbreken (in het westen), maar in mijn achterhoofd vrees ik er toch een beetje voor... Zoiets is heel moeilijk te voorspellen. Het feit dat Rusland begint te annexeren helpt niet natuurlijk.

Je kent het wel, Rusland annexeert een gebied -> het westen dreigt met sancties maar er gebeurt weinig/niets.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 12.262

Re: Loopt de persoonlijkheidscultus van Poetin uit de hand?

Het maakt natuurlijk wel verschil -welk- land rusland annexeert. In geval van oekraine is de reactie van het westen diplomatiek, zwakjes. Meer een soort motie van treurnis dan daadwerkelijke actie.

Maar zou het bijvoorbeeld een van de baltische staten betreffen dan ligt de situatie heel anders. In dat geval moet de NATO het aangevallen land militair uiteindelijk ondersteunen, als rusland niet wijkt met tanks op de grond en straaljagers in de lucht.

Ik denk niet dat Poetin het ooit zover zou laten komen, megalomaan of niet. De economische schade van de dreiging van een dergelijke oorlog zou al zo groot zijn dat het Russische volk hem, desnoods hardhandig, afzet voor het eerste schot gelost is.

Neemt niet weg dat wat er nu gebeurd wel onwenselijk is. Ik zie het niet direct op daadwerkelijke militaire actie aankomen (in de zin van (atoom)bommen gooien), maar een terugval naar een soort koude oorlog is wellicht mogelijk. Uiteraard levert dat nu een heel rare situatie op gezien europa en rusland behoorlijke onderlinge handelsbelangen hebben die dan tot stilstand zouden moeten komen.
Victory through technology

Reageer