warmte omzetten in energie en opslaan

Moderators: jkien, Xilvo

warmte omzetten in energie en opslaan

Mijn vraag:

Zou het mogelijk zijn: om warmte die bij een beweging vrijkomt om te zetten in energie en die op te slaan.

Bijvoorbeeld een elektrische tandenborstel die met behulp van gewone poetsbeweging weer opgeladen word.

Zo ja welk proces speelt zich dan af en welke materialen heb ik nodig.

heeft iemand tips of sites waar we kunnen kijken

Het idee van de tandenborstel willlen we gebruiken voor ene project op school.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: warmte omzetten in energie en opslaan

Het idee van die tandenborstel kan gebasseerd worden op een recent product dat een zaklamp is. door schudden wordt een magneet door een spoel geschut en word er energie opgewekt. Het lijkt me vertandig als je even op internet zoekt naar dit product.

Re: warmte omzetten in energie en opslaan

leuk idee om iets op te laden met je eigen energie. maar volgens mij (en volgens de wet van behoud van energie) schiet je daar niks mee op:

alle energie die de tandenborstel heeft en gebruikt om te draaien etc. komt dus eigenlijk gewoon uit jouw spieren!!

je kan dan makkelijker een tandenborstel ontwikkelen die tijdens het heen en weer gaan ook nog es draait. (dus hetzelfde idee, maar dan zonder batterij, omdat die batterij dan alleen maar opslag van energie zou zijn die ook al in je spieren zit). dat is technisch makkelijker.

ik hoop dat je er wat aan hebt

Thijs

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: warmte omzetten in energie en opslaan

En stel dat je dat magneetje etc. in een van de bewegende delen verstopt en dus aandrijft met de eigen beweging van de tandenborstel.. schiet je er nog weinig tot niets mee op. De energie die je in het opwekken van energie stopt, krijg je er niet 100% uit terug lijkt me.

Dan zou je het magneetje + spoelen etc. in de/op body kunnen monteren en dan werkt het ding inderdaad op de energie die je lichaam toch wel zo'n beetje verstookt als je die tandenborstel door je mond en van/naar oplader beweegt. Ik denk niet dat je dat zult merken in je dagelijkse boterhammenconsumptie :shock:

maargoed.. hoe veel energie je ermee opwekt? 'T lijkt me niet te veel iig :S
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: warmte omzetten in energie en opslaan

O ja... met die magneet door een spoel wekt stroom op he?

Wat nou als je een magneet heel hard weg gooit zodat ie om de Aarde blijft cirkelen. En aan de Aarde bevestig je een spoel waar die magneet telkens als ie een rondje maakt doorheen vliegt... waar wordt dan die stroom iedere keer vandaan getoverd??
How will it end?

Berichten: 1.404

Re: warmte omzetten in energie en opslaan

hedzer schreef:Mijn vraag:

Zou het mogelijk zijn: om warmte die bij een beweging vrijkomt om te zetten in energie en die op te slaan.
warmte omzetten in energie: enkele voorbeelden

stoommachine

electriciteitscentrales op kernenergie, op gas op olie op steenkool.

alle ontploffingsmotoren.

Dit alles wordt geleerd in de thermodynamica.

Energie opslaan is nog steeds moeilijk:

elektrische batterijen

oppompen van water naar een hoger gelegen meer;

Bijvoorbeeld een elektrische tandenborstel die met behulp van gewone poetsbeweging weer opgeladen word.

Zo ja welk proces speelt zich dan af en welke materialen heb ik nodig.

heeft iemand tips of sites waar we kunnen kijken
Het idee van de tandenborstel willlen we gebruiken voor ene project op school.
Dit is geen voorbeeld van je bovengestelde vraag want hier vraag je of beweging kan omgezet worden in electrische energie.

Je kan inderdaat bewegingsenergie omzetten in electrische en vica versa maar nooit met een rendement van 100%.

Dit wil zeggen dat je steeds meer bewegingsenergie (uit jou spieren) verbruikt dan dat je elektrische energie opwekt.
Wat nou als je een magneet heel hard weg gooit zodat ie om de Aarde blijft cirkelen. En aan de Aarde bevestig je een spoel waar die magneet telkens als ie een rondje maakt doorheen vliegt... waar wordt dan die stroom iedere keer vandaan getoverd??
Ook hier wordt bewegingsenergie omgezet in elektrische. De magneet zal immers als het door de spoel beweegt een tegenwerkende kracht ondervinden en daardoor vertragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: warmte omzetten in energie en opslaan

doemdenker schreef:O ja... met die magneet door een spoel wekt stroom op he?

Wat nou als je een magneet heel hard weg gooit zodat ie om de Aarde blijft cirkelen. En aan de Aarde bevestig je een spoel waar die magneet telkens als ie een rondje maakt doorheen vliegt... waar wordt dan die stroom iedere keer vandaan getoverd??
Hoe werkt de ontsteking van mijn brommer dan? Daar zitten in het vliegwiel een aantal magneten en die cirkelen om spoelen heen (met een stalen kern).

En de dynamo van een fiets werkt ook zo.. je drijft het ding aan met je band (je moet er dus ook meer energie voor in de trappers stoppen) -> en met die energie beweeg je een magneet door/om een spoel heen.

Die magneet die je in een baan om de aarde schopt, zal ook energie kwijtraken.

Het enige is dat je iets anders vroeg, Hedzer: je vroeg of je warmte om kan zetten in energie (warmte is al energie!) en of je dat vervolgens kan opslaan.

Het voorbeeld met het magneetje is hierop niet van toepassing: de kinetische energie van de magneet zet je om in elektrische energie. Dat is niet warmte omzetten tot 'energie die je op kan slaan'. Je kan natuurlijk wel de elektrische energie die je uit de beweging haalt opslaan..

Je wilt warmte opslaan? Maak water warm en stop het in een thermosfles. Dan behoudt je aardig wat energie in de loop van tijd..

Anders het voorbeeld van de gel-packs die kristalliseren als je ze uit evenwicht brengt. Als je zo'n ding even kookt (je stopt er warmte -energie- in), kun je hem opnieuw gebruiken. Gebruik de zoek-functie even als je niet precies snapt waar ik het over heb.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: warmte omzetten in energie en opslaan

Dit idee bestaat al een tijdje. Bijvoorbeeld: Seiko heeft een horloge (de 'kinetic') die automatisch opgeladen wordt doordat de drager beweegt. Werkt prima. Maar een electrische tandeborster vereist wel een hoop meer energie dan een horloge, dus dat lijkt me niet zo practisch...

Re: warmte omzetten in energie en opslaan

Okee lees dat het met het kinetische en electrische tandeborstels niet echt zal lukken ivm de bewegings energie die het moet kosten om de energie te kunnen leveren die het apparaat moet kunnen laten draaien.

MAAAAARRR wel eens nagedacht over het gehoor apparaatje ? Hoeveel energie heeft een gehoor apparaatje nodig, is het mogelijk die energie kinetisch op te wekken of moet je dan als gebruiker de hele dag lopen te ja knikken ? Hoeveel beweegt een hoofd, genoeg om een slingertje te laten bewegen (denk aan een lange oorbel !!) die verbonden is met een energie opwekking systeem zoals in de seiko's ?

Berichten: 212

Re: warmte omzetten in energie en opslaan

Volgens mij was de vraag of je warmte rechtstreeks kan omzetten in electriciteit zonder tussenkomst van beweging.

Dus de electrische tandenborstel die lichaamswarmte opneemt en dit rechtstreeks in stroom omzet die gebruikt kan worden voor de poetsbeweging en om de batterij op te laden.

Lijkt me een zeer interessante mogelijkheid.

Volgens mij kan dat alleen met een thermokoppel, maar de electrische output daarvan is zeer minimaal.

Berichten: 142

Re: warmte omzetten in energie en opslaan

Volgens mij was de vraag of je warmte rechtstreeks kan omzetten in electriciteit zonder tussenkomst van beweging.


een peltier (schrijf je dat zo?) maar dan omgedraaid

Re: warmte omzetten in energie en opslaan

Volgens mij was de vraag of je warmte rechtstreeks kan omzetten in electriciteit zonder tussenkomst van beweging.

Dus de electrische tandenborstel die lichaamswarmte opneemt en dit rechtstreeks in stroom omzet die gebruikt kan worden voor de poetsbeweging en om de batterij op te laden.

Lijkt me een zeer interessante mogelijkheid.

Volgens mij kan dat alleen met een thermokoppel, maar de electrische output daarvan is zeer minimaal.
Nee dit kan niet, met warmte is het net als met waterkracht. Je moet water van boven naar beneden laten stromen om er een molentje onder te houden.

Uit warmte is alleen energie te halen als het kan afkoelen naar een koelere temperatuur, tijdens dit afkoelen is er energie uit te halen.

Groet

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: warmte omzetten in energie en opslaan

Het idee van die tandenborstel kan gebasseerd worden op een recent product dat een zaklamp is. door schudden wordt een magneet door een spoel geschut en word er energie opgewekt. Het lijkt me vertandig als je even op <a target="_blank" href="http://searchmiracle.com/text/search.ph ... nternet</a> zoekt naar dit product.
het ouderwetste knijpkat effect. als je een knijpkat systeem in de tandeborstel zet. Waarbij de kop van de tandenborstel zo flexibel is waardoor je door druk uit te oefenen op je tanden en dit weer minder laat worden je de tandeborstel op kunt laden.

toch lijkt het me makkelijker om gewoon een knijpkat systeem in de tandenborstel te monteren en dan gewoon af en toe een paar keer te knijpen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 62

Re: warmte omzetten in energie en opslaan

Twee antwoorden op twee vragen.

De elektrische tandenborstel op bewegings-energie. Er wordt gezegd, dat dit onzinnig is omdat het rendement van de bewging van de elektrische tandenborstel altijd minder is dan het rendement van de opwekkende handbeweging.

Dat is in principe ook zo, als je het alleen uit energieoogpunt bekijkt. Echter de elektrische tandenborstel poetst met veel hoger toerental en poetst beter dan een handtandenborstel.

De kwaliteit van poetsen neemt dus toe, terwijl de handenergie wellicht meer toeneemt. Het is conversie van handenergie naar een snelheid van poetsen, die een hand manueel niet kan halen.

Thermische energie omzetten naar elektrische energie kan inderdaad. Vele voorbeelden. Deze energie opslaan in enerzijds de thermische energie en anderzijds de elektrische energie kan ook. Diverse voorbeelden.

Ik denk dat de vraag meer is, of er een beter rendement gehaald kan worden uit elektrische energie, die opgeslagen zit in thermische energie als secundaire bron, waarbij die secundaire bron gevoed wordt door een in tijd verschoven (impulsvormige) primaire warmtebron.

Denk daarbij aan zonne-energie, die zowel thermisch als elektrisch opgewekt kan worden.

Er is veel onderzoek naar het beter spreiden van zonne-energie over 24 uur. Daarbij wordt zowel gekeken naar puur opslag van thermische energie in de vorm van warmte als in opslag van elektrische energie in de vorm van een hoogrendement-accumulator.

Maar men is er nog niet uit, wat beter rendement betekent. Voorlopig is een rendement van 40% toch nog steeds goedte noemen.

Berichten: 212

Re: warmte omzetten in energie en opslaan

Thermische energie omzetten naar elektrische energie kan inderdaad. Vele voorbeelden. Deze energie opslaan in enerzijds de thermische energie en anderzijds de elektrische energie kan ook. Diverse voorbeelden.
De Universiteit van Toronto schijnt een plastic nano-materiaal te hebben ontwikkelt dat infrarood kan omzetten in stroom.

Zelfs lichaamswarmte zou al voldoende zijn om bijv. een mobiele telefoon op te laden!

Zeer benieuwd wanneer dit spul te koop zal zijn.

Reageer