Kind met bruine ogen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Kind met bruine ogen

Een vraagje :-)

Stel vader en moeder hebben grijs groene ogen, moeder van moeder heeft bruine ogen.

Er zijn 4 kinderen, 1 jongen met grijs groene ogen, 2 meiden met grijs groene ogen en de jongste dochter heeft bruine ogen.

Kan 1 van de kinderen een compleet andere kleur ogen hebben dan de rest?

Ik heb gezien dat soort gelijke vraag al eens eerder gesteld is maar ik ben niet bekend met alle "moeilijke" woorden dus misschien wil iemand het in lekentaal uitleggen ?

Groetjes Cindy

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Kind met bruine ogen

Is jouw vraag of er een 5e kind kan komen die geen bruinen, noch grijs groene ogen heeft?

Dit is mogelijk omdat de oogkleur door meer dan 1 gen bepaald wordt.

Als het bruine allel dominant is, en groen recessief. Dan zijn de genen:

Vader: aa

Moeder: AA of Aa

De mogelijkheden voor de kinderen zijn dan:

- -| a | a

A |Aa|Aa

A |Aa|Aa

- -| a | a

A |Aa|Aa

a |aa |aa

Zoals je ziet, is zijn er maar 2 mogelijkheden.

Dit is op te stellen met de gegevens.

Blauwen ogen komen er neit in voor omdat het te versimpeld is, maar 1 generatie terug gaat.

Zie ook:

http://nl.wikipedia....tten_van_Mendel

Berichten: 4

Re: Kind met bruine ogen

Hoi , dank je voor je antwoord

Ik snap de verwarring, ik heb het niet duidelijk beschreven.

Mijn vraag is of en hoe het kan dat het 4de kind bruine ogen heeft... :-)

Ik snap niets van de AA, Aa, aa, BB,Bb,bb en kan niet goed wijs worden uit wat nu wat betekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Kind met bruine ogen

Een gen bestaat uit 2 allelen. 1 van de vader en 1 van de moeder.

Een dominant gen is leidend, aangegeven met een hoofdletter.

Een recessief gen komt dus alleen tot uiting als zowel van de vader als moeder een recessief allel is doorgegeven.

De vader is recessief, dus zijn gen bestaat uit aa, de moeder is dominant.

En kan bestaan uit AA of Aa. Beide geven bruine ogen, in het tweede geval is de moeder dragen van het recessieve allel. Maar beide geven bruine ogen voor de moeder, het is dus nog onbekend wat haar fenotype is.

In een zaadcel en eicel wordt maar de helft van het genetische materiaal doorgegeven. De helft van de vader, en de helft van de moeder.

De mogelijkheden zijn de volgende 4:

(vader aa vet, moeder Aa cursief) (er wordt maar 1 van de 2 doorgegeven)

- -| a | a

A |Aa|Aa

A |aa |aa

of de moeder heeft de combinatie AA:

- -| a | a

A |Aa|Aa

A |Aa|Aa

Een kind van deze 2 ouders kan dus maar in 1 van de 4 combinaties komen.

In werkelijkheid spelen er meerdere genen en chromosomen een rol in de oogkleur,

waardoor het geheel uitgebreider wordt.

Ook is er een bepaald overgangsgebied, niet alle bruine ogen zijn exact gelijk.

Berichten: 12.262

Re: Kind met bruine ogen

Het fenotype van de moeder is wel gegeven, namelijk bruine ogen. Dat levert nog steeds de mogelijkheid voor 2 genotypen op, Aa en AA. Gezien er eerdere kinderen bestaan die geen bruine ogen hebben is met zekerheid te zeggen dat het genotype Aa moet zijn (bij AA hadden ze allemaal bruine ogen gehad).

De kans dat een kind bruine ogen heeft is in dit geval 50% - 100% zekerheid voor 'a' van de vader, en 50% kans op 'a' of 'A' van de moeder.

Dit is echter met de aanname dat er slechts 1, dominant, gen verantwoordelijk is voor oogkleur. In de praktijk ligt dit gecompliceerder. Feitelijk heb je in die aanname slechts de opties van blauwe of bruine ogen. Bij grijze en groene ogen zijn meerdere genen betrokken, en werkt de overerving niet zo eenvoudig. Bovendien is het niet altijd heel goed te zien welk genotype iemand heeft, het zichtbare verschil tussen donkergrijze-tot-lichtbruine is een glijdende schaal.
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Kind met bruine ogen

Wauw , okay. Bedank voor de antwoorden...

Het duizeld mij even :oops: maar als ik het goed begrijp is het dus goed mogelijk dat het kind met de bruine ogen gewoon een kind is van dezelfde vader en moeder als de andere 3 kinderen al hebben vader en moeder en de andere 3 kinderen allemaal grijs/groene ogen.

Ik had verwacht dat als 1 kind bruine ogen heeft uit die combi van man en vrouw de rest ook bruine ogen zou moeten hebben omdat ik altijd dacht dat bruin dominant was.

Dus het bruin van de oma, de moeder van moeder komt hier dan dus alleen te voorschijn bij het 4de kind.

Berichten: 242

Re: Kind met bruine ogen

Puur op oogkleur valt in ieder geval NIET te concluderen dat de vader van de eerste 3 kinderen niet de vader is van het 4de kind (sorry flauwe grap).

Wat wel mooi is om te zien is dat de kans op bruine ogen 50% is. Bij 4 kinderen zou je verwachten dat 2 kinderen bruine ogen hebben maar het blijft echter een KANS en zoals eerder vermeld is dit een versimpelde weergave van hoe het echt werkt.

Bruin is dominant daarom konden kwasie en benm concluderen dat jij Aa bent/hebt omdat je kinderen hebt met bruine en groene ogen.

Volgens mij is ik het me goed herinner is Bruin dominant over Groen en is Groen dominant over blauw. Grijs is een verhaal apart maar weet niet meer precies hoe dat zit (lang gelede die Biologie lessen).
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 4

Re: Kind met bruine ogen

Hahahahahaahaha, door mijn chaotische hoofd en concentratie vermogen van een pinda herinner ik mij uberhaupt niets meer van wat ik ooit op school had moeten leren... :-)

Het gezin van hierboven gaat echter over mijn overgrootmoeder (de oma) , mijn opa en oma en mijn moeder en ooms en tante's...

Mijn jongste tante was de enige in het hele verhaal met bruine ogen en aangezien ik wel heel erg nieuwschierig ben en altijd wel alles wil weten dacht ik ik gooi het op het forum hahahahaah

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Kind met bruine ogen

Mijn vader en moeder hebben beide blauwe ogen (vooral die van mij vader helder lichtblauw, bijna hemelsblauw), maar mijn zus heeft ogen zo bruin als maar kan. Heel donker bruin dus. Volgens wat mij altijd op school geleerd is, is donker dominant. Mijn zus is echt niet van de marokkaanse slager, dus die theorie kan in de prullen mand, hoewel ik moet toegeven dat op het moment dat mij (onterecht) duidelijk gemaakt werd dat bruin dominant was, ik even twijfelde...
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Kind met bruine ogen

Zoals als eerder verteld is, spelen er meerdere genen (verspreid over meerdere chromosomen) een rol in de oogkleur.

Een allel dat dominant is over 1. kan recessief over 2.

Dit vierkantje:

- -| a | a

a |Aa|Aa

a |aa |aa

is de meest simpele vorm. (monohybride kruising)

Met 2 genen wordt het al complexer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dihybrid_cross

Doe dit nu met 13 genen, waarvan misschien een enkele op het geslachtschromosoom, (verschil tussen jou en je zus)

dan zie je dat de theorie nog klopt, maar er gewoon onvoldoende gegevens zijn om de bepaling te voltooien.

Reageer