[natuurkunde] Valversnelling berekenen met stroboscopische foto

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Valversnelling berekenen met stroboscopische foto

Je hebt een stroboscopische foto van een vallend balletje. Stel de stroboscoop is ingesteld op 50 hz, dus de tijd tussen elke lichtflits is 0,02 s en er zijn 12 lichtflitsen. De val is eenparig versneld.

Nu moet ik de valversnelling hiervan berekenen. Ik schrijf eerst de gegevens op die ik weet

v(b) = 0 m/s

t = 11 x 0,02

= 0,22 s

Als ik g wil berekenen, moet ik dat met de formule doen

g = v(e) - v(b) / t

Hoe bereken ik v(e) ?

moet ik de afstand berekenen tussen de laatste twee balletjes op de foto en dan v(e) berekenen met de formule :

v(e) = s / t

en moet ik hier bij t de totale tijdsduur invullen (0,22 s) of alleen de tijdsduur tussen de 2 balletjes (0,02 s)?

alvast bedankt!

(ps, titel moet natuurlijk berekenen zijn i.p.v bepalen, sorry)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Valversnelling berekenen met stroboscopische foto

Ik begrijp het misschien niet goed hoe het moet lopen.

Dit lijkt me onjuist: g = v(e) - v(b) / t moet dat niet zijn g = (v(e) - v(b)) / t ?

Als ik de vraagstelling goed begrijp heb ik een oplossing over differenties.

Maak een kolom met de diepte waarover het balletje gevallen is met wat tussen ruimte.

Maak nu een tweede kolom er achter met de verschillen van de eerste. (zet die een beetje achter de tussen ruimte)

Doe dat nog een keer dan moet je iets opvallen, probeer dat dan eens te verklaren.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Valversnelling berekenen met stroboscopische foto

in ieder geval: je kent de afstand tussen je nulde (start-)flits en je 11e flits, en de tijd die daarbij hoort, en dus ken je een gemiddelde snelheid.

Met een beginsnelheid van 0 m/s zoals je stelt, en een eenparige versnelling, betekent dat dat je eindsnelheid 2 x de gemiddelde snelheid geweest moet zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Valversnelling berekenen met stroboscopische foto

Jan van de Velde schreef: wo 19 mar 2014, 23:17
in ieder geval: je kent de afstand tussen je nulde (start-)flits en je 11e flits, en de tijd die daarbij hoort, en dus ken je een gemiddelde snelheid.

Met een beginsnelheid van 0 m/s zoals je stelt, en een eenparige versnelling, betekent dat dat je eindsnelheid 2 x de gemiddelde snelheid geweest moet zijn.
Maar je kunt toch ook zien dat de versnelling eenparig moet zijn uit de meetgegevens?

Zeker als je ze grafisch uitzet.

Zie ik dat nu helemaal verkeerd?
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Valversnelling berekenen met stroboscopische foto

Nee hoor, je ziet helemaal niks verkeerd. Ik vulde slechts aan. Laten we zeggen een directere weg ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.617

Re: Valversnelling berekenen met stroboscopische foto

Of de val eenparig versneld is moet blijken uit de foto.

Áls gegeven is dat de val eenparig versneld is, heb je geen stroboscoop foto nodig. Je hoeft alleen de beginsnelheid, de verplaatsing en de tijdsduur te kennen. Dan bereken je de gemiddelde snelheid, de eindsnelheid, het snelheidsverschil en de versnelling.

Maar bij een vallend balletje is het maar de vraag of de versnelling constant is.

Als je de versnelling uit de foto wilt bepalen (ik vind bepalen een betere term dan berekenen) dan kun je werken met intervallen (de tijd tussen 2 flitsen). Zoals tempelier in #2 suggereert kun je een tabel maken. Dan moet je nadenken over de gemiddelde snelheid in elk interval en het snelheidsverschil tussen twee naastliggende intervallen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Valversnelling berekenen met stroboscopische foto

Anton_v_U schreef: do 20 mar 2014, 01:01
Of de val eenparig versneld is moet blijken uit de foto.
in dit geval niet, laten we de boel voor Nummer55 niet compliceren.

gegeven is in dit geval dat de versnelling eenparig is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer