Springen naar inhoud

Hoe veiligheid van UAS garanderen?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

klick

    klick


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2014 - 14:13

Dames en Heren,

Als HBO afstudeerder hou ik mij tot de zomer bezig met de (nog niet bestaande) regelgeving voor wat betreft lichte onbemande luchtvaartuigen (UAV, UAS, Drones, RPAS… zijn vele verschillende benamingen voor). Denk dan vooral aan de kleine multicopters, bijvoorbeeld zoiets:

Het onderzoek richt zich vooral op technische eisen die je aan een dergelijk toestel moet stellen zodat het luchtwaardig verklaard kan worden. Ik probeer zoveel mogelijk input te verzamelen om zo natuurlijk zo min mogelijk over het hoofd te zien. Mijn vraag aan iedereen dus eigenlijk: wat komt er in jou op als je denkt aan veiligheid en luchtwaardigheid van zo’n toestel? Wat vind je belangrijk en wat zou zeker verboden/gereguleerd/getest moeten worden?
Een van de dingen die al geopperd is, is de beveiliging van de datalink tussen grondstation en toestel. Maar ook de batterij verdient zekere aandacht, de LiPo’s die gebruikt worden kunnen namelijk gevaarlijk zijn. Het gaat hier dus niet om privacy (foto’s van de achtertuin van je buren) maar puur om het technische aspect en de veiligheid.

Graag zie ik al jullie input tegemoet! Ik ben benieuwd of er nog verassende dingen uitkomen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 maart 2014 - 15:01

Bij het zien van die foto is het eerste wat bij me opkomt: de beveiliging van de rotors. Daar zou een ring om moeten zitten die voorkomt dat iemand gewond raakt.
Bij verlies van de besturingsverbinding of datalink lijkt mij de veiligste optie: alles uitschakelen zodat dat ding recht naar beneden valt. Dat is volgens mij nog altijd beter dan dat hij ongecontroleerd wegvliegt naar weetikwaar.

#3

magicel

    magicel


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2014 - 15:36

de beveiliging van de datalink tussen grondstation en toestel. Op drie manieren:
het gedrag van de rpas in de buurt van straalzenders (GSM bv). Daar waar een overheersend signaal optreedt die de rpas oncontroleerbaar maakt.
het gedrag van de rpas bij verlies van signaal.
het gedrag van de rpas als het "gekaapt" wordt. D.w.z. een andere RC de rpas probeert over te nemen.

het gedrag van de rpas bij "low battery"
het gedrag van de rpas bij gyroscoop storing
het gedrag van de rpas bij kompas storing.
het gedrag van de rpas bij enkelvoudige rotor storing
het gedrag van de rpas bij sterke wind(stoten)
het gedrag van de rpas bij verlies aan (gps) satellietsignaal.

maar ik denk dat ze bij DARPAS ze je nog beter kunnen helpen.
of kijk bij http://www.ilent.nl/...m334-342963.pdf
bij het stukje over "Euro USC"

#4

Flisk

    Flisk


  • >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 maart 2014 - 16:30

Bij verlies van de besturingsverbinding of datalink lijkt mij de veiligste optie: alles uitschakelen zodat dat ding recht naar beneden valt. Dat is volgens mij nog altijd beter dan dat hij ongecontroleerd wegvliegt naar weetikwaar.

Een vallend object kan ook gevaarlijk zijn. Lijkt mij beter dat die dan een soort van automatische landing maakt (traag naar beneden vliegt).
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

#5

klick

    klick


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2014 - 13:28

Bedankt voor de reacties zover!

Wat betreft verlies van het signaal hebben de meeste RPAS inderdaad al een beveiliging. Eerst zal het toestel een aantal seconden op de plek blijven hangen. Mocht het signaal na een x aantal seconden nog niet herstelt zijn zal het toestel in de meeste gevallen terugvliegen naar de plek waar het opgestegen is (home point) op een vooraf ingestelde hoogte, en hier dan automatisch landen. Dit kan uiteraard alleen als GPS beschikbaar is. GPS en zo'n zogenaamde "failsafe" mode zijn inderdaad zaken die mijn inziens verplicht zouden moeten worden voor professionele toestellen. Ook bij bijvoorbeeld low battery is dit soort gedrag van tevoren al bepaald.

Bescherming van de rotors is inderdaad iets om over na te denken, nooit echt bij stil gestaan.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures