[scheikunde] Zuren en Basen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

Zuren en Basen

Hoi allemaal,

In het boek staat het volgende:

Magnesiumcarbonaat bevat wel een base maar kan in water geen basische oplossing geven. Ik snap dit niet zo goed, carbonaat is een base, dus als deze dan toch met water reageert, ontstaan er toch hydroxide-ionen wat een basische oplossing geeft?

Hetzelfde voor zilveroxide, dit bevat ook een base maar geeft ook geen basische oplossing (hier is oxide zelfs een sterke base en zou dus een aflopende reactie moeten geven met water).

Waarom zorgen beide basen hier niet voor een basische oplossing en hoe weet ik dan welke basen wel een basische oplossing geven in water en welke niet?

Berichten: 25

Re: Zuren en Basen

Ik zie nu dat zilveroxide een slecht oplosbaar zout is, dus ik denk dat dit het antwoord is.

Echter, magnesiumcarbonaat is een matig oplosbaar zout. Moet er dus verondersteld worden dat een matig oplosbaar zout ook niet kan reageren met water?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuren en Basen

Als het matig oplost, komt er een matige hoeveelheid aan carbonaat in het water dat ook maar matig H+ van water zal opnemen. Ga maar eens na met de theorie van zwakke zuren en basen hoeveel de pH verschuift als de maximale concentratie van magnesiumcarbonaat in water 0,005 mol/L is.

Dus ja, zwart-wit gezien ontstaat er wel degelijk wat hydroxide, maar de chemie is niet zwart-wit ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Zuren en Basen

Toch wil ik het juist bij deze verbinding wel behoorlijk in twijfel trekken.

Met gegevens uit het BiNaS kom ik met een Ks van 0,0000068 op een carbonaatconcentratie van 0,0026 M.

Met een Kb van 0,00021 kom ik dan op een hydroxideconcentratie van 0,00074 M. Dus een pOH van 3,13 en dus een pH van 10,87. Ik noem dit geen neutrale oplossing en weet dan ook niet waarom het geen basische oplossing zou geven.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer