Springen naar inhoud

Kapotte staalboor enz

• Log in om te kunnen reageren

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2014 - 16:30

Het volgende:

Een (nitride) 8 mm staalboor rolt van mijn tafel, ca 1 m hoog, op een houten vloer (parket). En breekt in 2 stukken in de schacht. Shit natuurlijk. Maar hoe kan dat? Een akoestische schock? Eigen trilling??

Heb geprobeerd dit te herhalen, wetenschap heet dat toch? Nou vergeet het maar.

Dacht eerst dat de boor van gesinterd materiaal was, maar met een vergrootglas van ca 10 x zag ik nog steeds geen gaatjes in het breukvlak, dat bijna haaks was. Het is natuurlijk wel zeer hard materiaal, maar was toch zeer verbaasd dat dat kon gebeuren op een houten vloer.

Iemand een idee enz?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Schonedal

Schonedal

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 september 2014 - 20:29

Ik heb hetzelfde verschijnsel meegemaakt met een roestvrijstalen tafelmes.

Deze viel uit mijn handen op een tegelvloer, toen hij opstuiterde brak hij in de lucht met een hoorbare tik in twee stukken.

Hier was duidelijk sprake van breuk door eigen trilling.

Jouw geval met een boor is een dergelijke gebeurtenis maar door een val op een houten vloer?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 september 2014 - 01:40

Het kan natuurlijk zijn dat er al een defect aanwezig was, waarschijnlijk geheel onzichtbaar.

Zeker bij een boor kunnen die defecten ontstaan door gebruik - het voortduren warm worden van de punt en koud blijven van de schacht kan zorgen voor breukjes in het materiaal die niet echt zichtbaar zijn.

Als je het wilt proberen te reproduceren kun je denk ik het beste een boor nemen zie zn beste tijd gehad heeft en veel van dergelijke warm/koud cycli heeft ondergaan. Een exemplaar nieuw uit de fabriek zal vermoeddelijk dergelijke defecten nooit hebben en niet kapot vallen.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures