Afleiding met substitutie.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.589

Afleiding met substitutie.

Hallo,

Hoe pak je volgende aan ? Eerst de substittutie uitvoeren of pas nadien ik denk tweemaal verschillend resultaat uit te komen.

Afbeelding

Groeten. Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Afleiding met substitutie.

y=y=12x10-8x5+5

v²=(2x5)² = 4x10

wat wou je eerst nog doen dan? (of zeg ik nu een hoop domme dingen, want aan je andere vragen leidt ik af dat je wiskunde beter is dan de mijne)

Berichten: 7.068

Re: Afleiding met substitutie.

Hoe pak je volgende aan ? Eerst de substittutie uitvoeren of pas nadien ik denk tweemaal verschillend resultaat uit te komen.
Wil je dy/dx bepalen?

Vergeet je dan niet dat dy/dx = (dy/dv) * (dv/dx)? (Dan kom je namelijk wel twee keer op hetzelfde uit.)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afleiding met substitutie.

Er staat een "y=" teveel, maar dat zal een foutje zijn.

Uiteraard zou het niet mogen uitmaken welke methode je volgt, zolang het maar goed is. Je zoekt dus y' = dy/dx maar y is gegeven in functie van v en dan v in functie van x.

Een eerste manier, volgens mij de makkelijkste, is rechtstreeks de kettingregel toepassen.

dy/dx = dy/dv * dv/dx = (6v-4)10x4 = 10(12x5-4)x4 = 120x9 - 40x4

Tweede manier, de uitdrukking voor v ifv x substitueren en dan afleiden.

dy/dx = (3v²-4v+5)' = (12x10-8x5+5)' = 120x9 - 40x4

Berichten: 2.589

Re: Afleiding met substitutie.

y=y=12x10-8x5+5  

v²=(2x5)² = 4x10  

wat wou je eerst nog doen dan? (of zeg ik nu een hoop domme dingen, want aan je andere vragen leidt ik af dat je wiskunde beter is dan de mijne)
Domme dingen zeggen is hellemaal niet zo erg denk ik zolang je er maar van leert mijn wiskunde beter dan de jouwe? ik weet het niet ik ben altijd geintereseerd bezig geweest met wiskunde op eigen houtje dus heb dat nooit in schoolverband gevolgd in het secundair nu studeer ik verder en krijg ik wel een heel pakje wiskunde te verwerken ik zou mijn wiskunde kennis vergelijken met kaas met een hoop gaten in daarom ook van mij vele stomme vragen.

toch bedankt. groeten.

Reageer