[Natuurkunde] middelpuntzoekende kracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 200

[Natuurkunde] middelpuntzoekende kracht

Wij hadden laatst een natuurkunde opgave waarbij je moest bereken hoe snel de aarde moest draaien, zodat je los kwam van de grond. Dan is er eigenlijk geen zwaartekracht meer.

Het is me uitgelegd maar ik snap het eigenlijk neit helemaal, want hij vertelde mij dat er geen zwaartekracht meer is als de middelpuntzoekende kracht gelijk is aan de gravitatieversnelling.

Fmpz= mv^2/r

Fg=G((m1m2)/r^2))

Maar nu vraag ik me af, de Gravitatieversnelling(Fg) onstaat door de massa en die is dus naar de aarde toegericht. Maar in ons boek stond ook dat de zwaartekracht werd geleverd door Fmpz(middelpuntzoekend). Dus Fmpz is dat ook naar de aarde toegericht, maar hoe kunnen de 2 elkaar dan ooit ophefffen en er daardoor door zorgen dat de zwaartekracht verdwijnt? :roll:

Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] middelpuntzoekende kracht

Er is hier sprake van spraakverwarring.

Door de rotatie van de aarde ontstaat voor een object wat meedraait een centriFUGALE versnelling, als je het vanaf de aarde bekijkt. bekeken vanaf een stelsel buiten de aarde zou het centripetaal kunnen zijn...

zie in eerste instantie ook:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...de+centrifug%2A

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...de+centrifug%2A

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...de+centrifug%2A

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...de+centrifug%2A
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Natuurkunde] middelpuntzoekende kracht

na wat gedoe moet je uiteindelijk oplossen:

v²/r>g

v=[wortel]gr

probeer dit eens te herleiden

Berichten: 200

Re: [Natuurkunde] middelpuntzoekende kracht

Ja dus ik moet als het ware de middelpuntzoekende kracht zien als een kracht die je probeert van de aarde af te slingeren. Dan moet hij in 81 mintuen 1 keer ronddraaien.

Maar wat ik me nu ook nog afvraag, los gezien van deze vraag, een middelpuntenzoekende versnelling onstaat altijd, maar hoe kan eht dan dat je toch geen versnelling ondervindt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Natuurkunde] middelpuntzoekende kracht

je versnelt wel.

snelheid is een vector, dat wil zeggen dat het een grootte heeft (meters/ seconde) en een richting. als je draait in een draaimolen bijvoorbeeld veranderd je snelheid van richting. en zo verandert dus je snelheid. en daarom heeft het versnelling, je kan het ook op een andere manier bekijken (een iets overtuigender)

de kracht naar het middelpunt toe is een resulterende kracht.

Fr=ma=mv²/r (als het zorgt voor een cirkel beweging)

hieruit volgt

a=v²/r

dus ondanks dat v² in de formule voor de middelpuntzoekende kracht constant is, hoef je het enkel te delen door de straal (ook consant) en dan heb je de versnelling gewoon in m/s²

Berichten: 200

Re: [Natuurkunde] middelpuntzoekende kracht

Antoon schreef:je versnelt wel.

snelheid is een vector, dat wil zeggen dat het een grootte heeft (meters/ seconde) en een richting. als je draait in een draaimolen bijvoorbeeld veranderd je snelheid van richting. en zo verandert dus je snelheid. en daarom heeft het versnelling, je kan het ook op een andere manier bekijken (een iets overtuigender)  

de kracht naar het middelpunt toe is een resulterende kracht.

Fr=ma=mv²/r (als het zorgt voor een cirkel beweging)

hieruit volgt

a=v²/r  

dus ondanks dat v² in de formule voor de middelpuntzoekende kracht constant is, hoef je het enkel te delen door de straal (ook consant) en dan heb je de versnelling gewoon in m/s²
Dus je versneld eigenlijk terwijl je van richting veranderd?

Of moet ik me voorstellen dat de draaimolen steeds sneller gaat draaien want dat lijkt me sterk?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] middelpuntzoekende kracht

Als gevolg van de traagheidswet wil een voorwerp recht vooruit, en met constante snelheid, blijven bewegen.

Voor een verandering van snelheid is een kracht nodig. Maar als je een bewegend voorwerp van richting verandert, dan moet het intussen wel een snelheid krijgen in een andere richting. OM die zijdelingse snelheid te veroorzaken is een kracht nodig. Het plaatje kan veel netter, maar de idee wordt wel duidelijk denk ik.

Afbeelding

De linkse rode vector geeft de kracht aan waarmee het voorwerp gewoon recht vooruit wil. De blauwe vector geeft de richting aan die het voorwerp even later in zijn baan zal moeten hebben. Het voorwerp is daarbij nog steeds naar boven gegaan, maar ook een beetje naar rechts (het midden van de baan). Die beweging naar rechts zat er nog niet in, en moet dus er aan gegeven worden door een kracht die naar rechts werkt, de groene vector. Volgt het object inmiddels een koers volgens de blauwe vector, dan is de schijf ook weer verder gedraaid. Rechtdoor betekent dan dat het voorwerp alsnog van de schijf afvliegt.

conclusie, voor elk klein beetje vooruit wat het voorwerp zelf wil (traagheid) zal het ook een beetje naar rechts moeten worden getrokken, want anders vliegt het uit zijn baan. Voor elk klein stapje vooruit, steeds een beetje naar rechts. Als je de stapjes maar klein genoeg maakt, werkt er een kracht die steeds naar het middelpunt wijst, en volgt het voorwerp een constante cirkelbaan.

Om dat beeldender te maken, stel dat je bezig bent een paard af te trainen. Je laat hem aan een touw dat jij vasthoudt rondjes rondom jou lopen. Het paard wil liefst recht vooruit, maar bij elke stap van het paard trek jij hem een beetje naar je toe. Voor het paard is dat steeds een stapje opzij, en het paard gaat zo niet meer rechtdoor, maar in een cirkeltje om jou heen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Natuurkunde] middelpuntzoekende kracht

kijk. waneer is er versnelling?

dat is als de snelheid veranderd.

en omdat de snelheid een vector is kunnen er 2 dingen veranderen.

namelijk de grootte en de richting.

als één van deze veranderd heb je een versnelling.

bij een cirkel beweging draait dus de richting van de snelheid. de middelpunt zoekende kracht zorgt voor een versnelling naar het middelpunt, maar omdat er nog een voortduwende kracht is (door de motor van de draai molen)maak je een rondje .

Berichten: 200

Re: [Natuurkunde] middelpuntzoekende kracht

Ja bedankt [wortel]

Nu is het me duidelijk, want ik zat er zelf aan te denken dat je steeds een hogere snelheid krijgt zegt maar. Maar de snelheid veranderd van richting en dat is blijkbaar ook een versnelling.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] middelpuntzoekende kracht

Maar de snelheid veranderd van richting en dat is blijkbaar ook een versnelling.
Als je stilstaat, en gaat naar rechts bewegen, is dat een versnelling naar rechts. Als je recht vooruit gaat, en je gaat naar rechts bewegen, dan krijg je dus ook een versnelling naar rechts.

Het is dus netter om te zeggen dat een versnelling ook een richtingsverandering tot gevolg kan hebben. (Wanneer niet?)Versnellingen worden veroorzaakt door krachten, en het is van de richting van die kracht afhankelijk in welke richting de versnelling zal werken.

Dus een richtingsverandering is geen versnelling, maar kan het gevolg zijn van een versnelling .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer