Springen naar inhoud

Quiztafel maken

• Log in om te kunnen reageren

Divide

Divide

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2014 - 14:30

Hallo allemaal,

Ik heb al een tijd het verlangen om een quiztafel te maken.
Mijn ideaal is om 4/5 rode knoppen te gebruiken en dat de lamp van de desbetreffende knop gaat branden met eventueel een belletje.
Ik zal hier zeer waarschijnlijk een relais voor moeten gebruiken maar heb geen idee wat voor relais.
Ik heb in een ver verleden ervaring met elektrotechniek gehad dus ben er een beetje handig mee.
Ik zou het liefst met sterkstroom werken.
Kunnen jullie mij adviseren wat ik nodig heb om de quiztafel te maken.

Ik hoor graag van jullie

gr
Divide

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dannypje

dannypje

• >250 berichten
  • 595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2014 - 23:13

Hoi, misschien een beetje een late reactie, maar als je alleen met relais wil werken, dan zal je relais moeten gebruiken die zoveel wisselcontacten hebben als het aantal deelnemers die je wil hebben voor je schakeling, plus 2.

Zorg ervoor dat in de voedingslijn van relais 1 een normally closed schakelaar van elke andere relais staat, in serie. voorzie ook in die serie een drukschakelaar (momentaan) en voorzie over die drukschakelaar een overnamecontact (= 1 wisselschakelaar van relais 1). Voorzie via de tweede wisselschakelaar van relais 1 de schakelaar voor de lamp. De andere wisselschakelaars van relais 1 worden dus gebruikt om in serie te staan bij de voedingslijn van relais 2, 3, enz.

Om de lamp van de winnaar weer uit te zetten, kan je de stroom naar alle relais onderbreken door in de andere voedingslijn (die zou je de massa kunnen noemen), via 1 normally closed schakelaar de voeding naar de tweede pool te voorzien. Wanneer de quizmaster deze schakelaar bedient, wordt de stroom naar alle relais onderbroken, de overname schakelaar valt uit en alle relais staan weer af voor een tweede ronde.

Happy wiring. Het alternatief is een zogenaamde voorrangsschakeling, maar dat is dan een oplossing via logische schakelingen.

In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8789 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 mei 2014 - 01:30

Het is natuurlijk ook een beetje de stand der techniek: vandaag de dag zou ik dit niet met relais oplossen, en zelfs niet met losse cmos/ttl ic's. Het controleren van de knoppen en zien wie er het snelst was gaat met een microcontrollertje van nog geen euro, wat er nodig is om een lamp te laten branden oid is sterk afhankelijk van het vermogen en voltage van die lamp - een ledje kan rechtstreeks vanuit een microcontroller, een forse 230V lamp heeft wat meer nodig.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures