Endocriene en exocriene klieren

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Endocriene en exocriene klieren

Volgens mij is de pancreas de enige klier met een endo-en exocriene functie.

Toch lees ik hier en daar dat de geslachtsklieren deze dubbele functie ook hebben.

Maar dat zou dan alleen voor de testes gelden:

a. endocrien: de productie van testosteron.

b. exocrien: de productie van spermacellen, die buiten het lichaam gebracht worden.

Omdat het alleen voor de testes op gaat en niet voor de ovaria mogen de gonaden mijnsinziens toch niet als endocriene klieren worden betiteld.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Endocriene en exocriene klieren

Waarom? Ook de ovaria maken hormonen en gameten.
 
Zie ook: http://www.carolguze.com/text/102-24-Endocrine%20System.shtml

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Endocriene en exocriene klieren

Vergeet ook niet de klieren in de maag en lever. Beide organen hebben zowel endocriene als exocriene klieren.

En de ovaria hebben zeker ook beide types zoals rwwh terecht opmerkt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Endocriene en exocriene klieren

egos schreef:
Omdat het alleen voor de testes op gaat en niet voor de ovaria mogen de gonaden mijnsinziens toch niet als endocriene klieren worden betiteld.
In de geciteerde zin uit mijn bericht heb ik een typefout gemaakt: endocriene had exocriene moeten zijn.
De ovaria zijn duidelijk endocriene klieren, want ze produceren uiteraard hormonen. 
 
De verklaring dat ze ook een exocriene functie hebben betwijfel ik om de volgende reden:
In tegenstelling tot de testes produceren de ovaria eigenlijk geen gameten, want ze zijn bij de geboorte al aanwezig en er sterven er alleen maar af. In de ovaria rijpen de follikels alleen maar uit. Bovendien worden er geen eicellen buiten het lichaam gebracht tijdens de menstruatie. 
 
Maag:
Endocriene functie: productie van gastrine
Exocriene functie: productie van maagsap 
 
Lever:
Endocriene functie: ?
Exocriene functie: galsap

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Endocriene en exocriene klieren

Bij de lever mag je ipv het vraagtekentje het zeer belangrijke hormoon angiotensinogeen invullen. Maar er worden nog meerdere geproduceerd.

De ovaria worden over het algemeen beschouwd als zowel endocrien en exocrien, of je het ermee eens bent of niet :)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Endocriene en exocriene klieren

Mijn twijfel komt voort uit:
a. de definitie van de term "exocrien": buiten het lichaam of in een holte brengen, via een afvoerbuisje.
b. en het feit dat de gameten bij de vrouw reeds bij de geboorte aanwezig zijn en door de ovaria dus eigenlijk niet worden geproduceerd.
In die kwaliteit zou ik ze niet als exocriene klieren willen betitelen, maar wie ben ik als algemeen wordt aangenomen, dat dit wel het geval is. ;)​ 
 
De nieren noem je niet in de dubbele klierfunctie, terwijl ze renine, erytropoëtine en urine produceren. :?:​ 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Endocriene en exocriene klieren

Renine is strikt genomen geen hormoon overigens.

Urine is het gevolg van concentratie/dilutie van het glomerulair filtraat en wordt niet primair door de nier zélf aangemaakt. Daarom mag je het niet als exocriene klier beschouwen. Er zijn immers geen speciale cellen die urine aanmaken in de nier, alleen cellen die de samenstelling van het ultrafiltraat veranderen onder invloed van hormonen.

Daarnaast worden voor de geboorte tijdens de gametogenese oöcyten aangemaakt door de ovaria. Of het nu voor of na de geboorte is doet niets af aan het feit dat de ovaria deze produceren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Endocriene en exocriene klieren

anusthesist schreef: Daarnaast worden voor de geboorte tijdens de gametogenese oöcyten aangemaakt door de ovaria. Of het nu voor of na de geboorte is doet niets af aan het feit dat de ovaria deze produceren.
Oké, dat is duidelijk, maar de ovaria verwijderen de uitgerijpte eicellen maandelijks niet uit het lichaam. Een eicel die niet wordt bevrucht, wordt door de eileider opgenomen.
Als zodanig heb ik moeite om de ovaria als exocriene klieren te beschouwen, naast de onomstotelijke endocriene functie.
 
Wat is anders de definitie van exocrien?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Endocriene en exocriene klieren

egos schreef: Oké, dat is duidelijk, maar de ovaria verwijderen de uitgerijpte eicellen maandelijks niet uit het lichaam. Een eicel die niet wordt bevrucht, wordt door de eileider opgenomen.
Als zodanig heb ik moeite om de ovaria als exocriene klieren te beschouwen, naast de onomstotelijke endocriene functie.
 
Wat is anders de definitie van exocrien?
 
Dit filmpje maakt het denk ik wel duidelijk:
 
http://www.youtube.com/watch?v=ZvPVyas68jE  :lol:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Endocriene en exocriene klieren

idd een funny menstruation animation, die ik niet serieus kan nemen!
 
Een eicel nestelt zich niet in de baarmoeder om bevrucht te worden. Een eicel wordt al dan niet bevrucht in de eileider.
Is de eicel bevrucht, dan begint deze zich op weg naar de uterus te delen,  alvorens zich in het endometrium, dat dan goed en wel in de secretiefase is gekomen, in te nestelen.
Wanneer een eicel niet bevrucht wordt, dan neemt de eileider de eicel op. Wanneer de productie van progesteron stopt treedt de menstruatie op en wordt het endometrium afgebroken en uit het lichaam verwijderd, zonder eitje.
 
Dit filmpje lijkt er meer op!
 
https://www.youtube.com/watch?v=AcLso3g4-0o :lol:​ 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Endocriene en exocriene klieren

Was wat gekscherend bedoeld omdat je soms wat eigenaardige opvattingen hebt.
 
http://www.madsci.org/posts/archives/2005-02/1107877072.Gb.r.html
 
Of:
 
If no conception occurs, the uterine lining as well as blood will be shed. The shedding of an unfertilized egg and the uterine wall is the time of menstruation.
 
Bron: http://www.netwellness.org/healthtopics/pregnancy/pregmenstrualcycle.cfm
 
Of:
 
The unfertilized egg dissolves in the body, and then the uterine lining is shed. When a woman ovulates, the body is releasing a mature, unfertilized egg.
 
http://www.shopinprivate.com/ovintiponhow.html
 
Of:
 
The phenomenon that takes place when an egg is unfertilized is absorption. After it is absorbed, it is excreted. The excretion takes place during female menstruation.
 
 
Bron: http://www.ask.com/question/what-happens-to-an-unfertilized-egg
 
Of:
 
If a sperm cell does not fertilize the egg, the unfertilized egg and the lining from the uterus leave the body.
 
Geweldige bron  :lol:http://kidshealth.org/kid/grow/body_stuff/menstruation.html (je moet toch ergens beginnen!)
 
Of:
 
The unfertilized egg and the lining of the uterus are released through the vagina as your ‘Period’ (this process is also called menstruation).
 
Bron: http://www.homehealth-uk.com/medical/ovulationandmenstrualcycle.htm
 
Geen geweldige bronnen, maar de meeste pleiten voor het uitscheiden van het eitje, waarbij ook sommige bronnen zeggen dat beide kunnen gebeuren; de ene keer desintegreert het en wordt het door het lichaam opgenomen en de andere keer gaat het met de menstruele bloeding mee naar buiten.
 
Ik blijf derhalve bij mijn standpunt, omdat het dus wel degelijk uitgescheiden kan worden. Dat het niet ALTIJD gebeurt, doet ook niets af aan het feit dat het niet exocrien zou betreffen  ;) Of je moet natuurlijk met meerdere bronnen komen die aantonen dat het eitje NOOIT het lichaam verlaat natuurlijk...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Endocriene en exocriene klieren

Alle gekheid op een stokje. Alle kennis heb ik van anderen! Dat is ook de reden dat ik me bij dit forum heb aangesloten.
Als het waar is dat een eicel afdaalt naar de uterus en daar bevrucht kan worden, dan kan ik een aantal goede fysiologieboeken weggooien. :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Endocriene en exocriene klieren

Maar dat is de discussie nu toch niet? Dat is of de eicel het lichaam met de menstruatie kan verlaten en overal wordt die vraag positief beantwoord, even onafhankelijk van waar de conceptie plaatsvindt.

Bovendien worden de eileiders beschouwd als het milieu extérieur, dus de vraag is überhaupt óf het wel uitmaakt dat de eicellen het lichaam verlaten, het verlaat in brede zin namelijk in de eileiders al het milieu intérieur zoals urine in de blaas, of maagsap in de maag (de tractus digestivus behoort ook tot het milieu extérieur).

Nogmaals, ik pas m'n mening direct aan als je bronnen weet aan te halen die bevestigen dat de eicel nooit het lichaam verlaat. Desalniettemin een interessante discussie.

Bel vanmiddag wel even de gynaecoloog ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Endocriene en exocriene klieren

Nou, update van de gynaecoloog; het kan beide.

1) De eicel wordt in de buikholte uitgestoten.

2) De eicel wordt via het menstruatiebloed uitgestoten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Endocriene en exocriene klieren

3) de eicel wordt na ca 9 maanden uitgestoten?

Reageer