Printplaatetsmiddelen mengbaar? (ijzer-3-chloride en natriumpersulfaat)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

Printplaatetsmiddelen mengbaar? (ijzer-3-chloride en natriumpersulfaat)

Beste scheikundigen,

Ik ben bezig m'n oude etsmiddel weg te doen, dat is natriumpersulfaat (geweest, het heeft nu gereageerd met koper, dus er zal wel kopersulfaat inzitten. En "overig spul": de kunststof zuignappen van de aquariumverwarming die ik als etsbakverwarming gebruik zijn er ook in opgelost...).

Nu vraag ik me af, voor ik nieuw etsmiddel (ijzer-3-chloride) in m'n etsbak doe, hoe goed ik het oude uit m'n etsbak moet halen. Als ik 'm niet hoef om te spoelen, gaat er minder troep het riool in. (Het oude spul is deels gekristalliseerd en zit her en der vast aan de etsbak. Het meeste heb ik er nu uit en zit in een fles.)

Het oude spul gaat uiteraard netjes naar het KGA. Omspoelwater naar het KGA brengen lijkt me wat overdreven (Kopersulfaat ging IIRC op de middelbare school het riool in, al ging dat om hele kleine hoeveelheden uit de bodem van een reageerbuis en niet om een etsbak).

De vraag is dus of ik de laatste restantjes natriumpersulfaat / kopersulfaat /opgeloste zuignap kan laten zitten, of dat het problemen oplevert met m'n ijzer-3-chloride etsproces.

Of is het de moeite niet, en kan ik 'm net zo goed omspoelen? (Qua "spul het riool in", qua werk maakt me niet uit)

Berichten: 12.262

Re: Printplaatetsmiddelen mengbaar? (ijzer-3-chloride en natriumpersulfaat)

Tja, strict genomen is koper een zwaar metaal en mag je de zouten ervan niet zomaar weggooien via het riool. Anderzijds worden bijv kopersulfaat veelvuldig gebruikt in de wijnbouw en dergelijke, en kan het ook zoveel kwaad niet.

In alle eerlijkheid zou ik die boel gronding schoonmaken met warm water en wat er daarbij vrij komt gewoon door de gootsteen laten weglopen.

Waarom ga je trouwens etsen met ijzerchloride? Uiteraard werkt het wel, maar het is wel een redelijke 'vieze' bezigheid. Gezien je al verwarming hebt zou ik eens kijken naar HCl/H2O2, ook een prima proces, maar zonder vervelende roestvlekken die je nergens meer uit/af krijgt.
Victory through technology

Berichten: 20

Re: Printplaatetsmiddelen mengbaar? (ijzer-3-chloride en natriumpersulfaat)

Ijzerchloride zou wat beter tegen lang staan moeten kunnen dan natriumpersulfaat. Ik heb trouwens nog natriumpersulfaat ook, dus misschien dat eerst maar opmaken. Maar dat kan iig niet tegen lang (aangemaakt) staan.

Etsbak is nu redelijk schoon, met wat warm water losten de kristallen aardig op, en dat water kon er nog bij in de "afvalfles" ook (En het was flink blauw). Alsnog paste 1L etsbak + spoelwater in zo'n 3/4 van een 1L fles dus het was aardig ingedampt... De rest kan ws. wel door de gootsteen nu er geen kristallen meer in zitten. (?)

En waar ik ook mee ets, ik moet nergens mee morsen. De vloerbedekking onder m'n etsbak is van m'n ouders, en dat wil ik zo houden :) (Gelukkig zit er nog een tafel en een lekbak tussen). Ik ga er dan ook uitermate voorzichtig mee om.

Berichten: 12.262

Re: Printplaatetsmiddelen mengbaar? (ijzer-3-chloride en natriumpersulfaat)

Ongeacht welk middel je gebruikt is het sowieso verstandig om rond je etstank een bak te plaatsen die het hele volume van de etstank kan bevatten zonder over te stromen. Die dingen kunnen tenslotte best barsten bij een ongelukje.

Eigenlijk hebben alle etsmiddelen zo hun problemen met lang laten staan. Misschien zou je ammoniumpersulfaat kunnen overwegen ipv natriumpersulfaat. De prestaties als etsmiddel zijn vergelijkbaar, maar door betere oplosbaarheid geeft het minder snel afzettingen in je apparatuur.
Victory through technology

Reageer