[natuurkunde] Afstand van elektron tot kern

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Afstand van elektron tot kern

Beste forumleden,

Ik heb een kort vraagje:

Ik wil graag de afstand hebben van de kern van een waterstofatoom tot het elektroon in de wolk. Deze zou in mijn Binas moeten staan, maar als simpele student :) heb ik hem nog niet gevonden.

Bij voorbaat dank

P.S. Ergens in mijn aantekeningen ben ik het getal 1,3 *10-10 tegengekomen klopt dit of helemaal niet en waar staat hij dan in de Binas

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Afstand van elektron tot kern

elektroontje schreef: za 22 mar 2014, 21:13
P.S. Ergens in mijn aantekeningen ben ik het getal 1,3 *10-10 tegengekomen
dat is een redelijke orde van grootte van een atoomdiameter

de atoomstraal van waterstof vind je in tabel 40A
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Afstand van elektron tot kern

je geeft zelf al aan dat we te maken hebben met een elektronenwolk: het elektron zit niet op één vaste afstand van de kern. Deze afstand hangt verder ook nog af van welk orbitaal het elektron bezet. Je kan voor elk orbitaal wel vinden welke gemiddelde afstand het is, of wat de meest waarschijnlijke is. Deze laatste is de zgn. Bohrstraal.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 16

Re: Afstand van elektron tot kern

Zeer bedankt voor de reacties.

@Jan van de Velde

Ik heb zojuist in de Binas tabel 40A gekeken en inderdaad daar staat een hoop info, maar ik zie de atoomstraal en de ionstraal. Welke moet ik hebben en geen van beide is het getal waar ik het eerder over had (1,3 *10-10). Ik heb gekeken bij waterstof H2 .

@Typhoner

Snap ik, maar waterstof heeft toch maar een ring om de kern? en kan dus de afstand maar 1 waarde aannemen als je alleen kijkt naar een waterstofatoom.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Afstand van elektron tot kern

Volgens een noot onder in tabel 40A geldt voor H2 een atoomstraal van 3,7∙10-11 m en heeft een enkel waterstofatoom een atoomstraal van 3,0∙10-11 m. Jouw opmerking over maar een ring om de kern duidt op het atoommodel van Rutherford en Bohr, waarbij er sprake is van verschillende energieniveaus in een atoom. De atoomstraal heeft daarbij betrekking op het laagste energieniveau.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 16

Re: Afstand van elektron tot kern

Oke en die 3,0∙10-11 m is dus de afstand van de kern tot het elektron in de wolk?

Is dit correct?

En voor de afstand van andere atomen moet ik dus net als bij waterstof ook kijken naar de atoomstraal?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Afstand van elektron tot kern

elektroontje schreef: zo 23 mar 2014, 10:33
geen van beide is het getal waar ik het eerder over had (1,3 *10-10).
Als jij niet meer weet waar dat getal op slaat is het giswerk.

In tabel 40A vind je ook een vanderwaalsstraal......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: Afstand van elektron tot kern

Maar wat is dan het verschil tussen de ionstraal en de atoomstraal?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Afstand van elektron tot kern

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer