[natuurkunde] Ke Kt DC motor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 46

Ke Kt DC motor

Goedenavond,

Met behulp van een practicum met een constant voltage hebben we de Kt [Nm/A], en daarmee de Ke [V/rad/sec] van onze electromotor kunnen bepalen. Dit experiment werd gedaan met een input = 24 [V]. De laatste vraag betreft: Zijn KE en KT ook werkelijk constanten of hangen ze af van de voedingsspanning ? Leg uit.

Ik denk dat de constanten afhankelijk zijn van de voedingsspanning. de constantes geven een helling aan tussen, in geval van de Kt, koppel en stroom. Als de spanning daalt, dan daalt ook de koppel, en daarmee Kt. Aangezien Kt=Ke dalen dus beide constantes. Is deze redenatie correct?

Berichten: 77

Re: Ke Kt DC motor

Jouw redenering is inderdaad verkeerd. Kt en Ke zijn constanten, tenminste voor een ideale motor. In een echte motor bestaat er uiteraard niet zoiets als "de perfecte constante".

Het koppel hangt dus enkel af van de stroom door het anker en het veld natuurlijk, T = Kt.Φ.Ia.

Ik begrijp jouw redenering over de invloed van de spanning overigens ook niet echt?

Berichten: 46

Re: Ke Kt DC motor

Ik snap nu dat Kt enkel van het veld afhangt, en dat deze dus inderdaad niet afhankelijk is van de spanning.

Ke daarentegen lijkt mij wél afhankelijk van de spanning aangezien deze een connectie heeft met de Back-EMF in Volt... ?

Berichten: 43

Re: Ke Kt DC motor

Ke is zelf niet afhankelijk van de spanning.. Ke is een constante die aangeeft hoeveel tegen EMK de motor genereert per omwenteling per min.Het geeft het lineaire verband tussen het toerental en de tegen EMK weer. De eenheid van Ke is dan ook V/omw/min of in V/rad/s. Dus het aantal omwentelingen/min maal Ke is dan de door de motor gegenereerde tegen Emk.

Reageer