Springen naar inhoud

Vorm ruimtetijd op de waarnemingshorizon van zwart gat.

• Log in om te kunnen reageren

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2014 - 13:32

Laten we de ruimte tweedimensionaal voorstellen. Volgens de Schwarzschild metriek zal het getal voor dt op de horizon nul worden, en die voor de dr oneindig. De kromming van de ruimtetijd op de horizon is oneindig. Als we verder het gat in gaan zullen dr en dt van teken verwisselen, hetgeen je zou kunnen interpreteren dat r de rol van tijd gaat spelen en t die van r: (-,+,+) gaat naar (+,-,+). Is de kromming dan nog wel oneindig, hetgeen ik mij niet kan voorstellen als je nog dichter naar het gat beweegt? Of is de kromming op de horizon niet oneindig, maar alleen de metriek?
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2014 - 14:20

Is er dan niemand die de vorm van de ruimtetijd op de Schwarztschildstraal kan uiteggen? De tijdscoŲrdinaat verspringt van verticaal naar horizontaal, terwijl de radiale ruimtecoŲrdinaat van horizontaal naar verticaal gaat. Maar op de straal zelf is de ruimtetijdkromming oneindig (tijd gaat naar 0, radiale deel ruimte gaat naar oneindig), maar dit is toch alleen het geval als je het middelpunt van het zwarte gat nadert? Ik snap wel dat de tijd horizontaal afgebeeld wordt aangezien na het passeren van de s-straal deeltjes alleen nog naar het centrum kunnen vallen, vandaar verticale radiale ruimtecomponent. Help!
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures