Voorspellen waarde afhankelijke variabele met ancova

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 92

Voorspellen waarde afhankelijke variabele met ancova

Ik wil de relatie tussen sedimentexport in een rivier, de hellingsgraad (in %) en het landgebruik nagaan.

Y = sedimentexport = continue

X1 = hellingsgraad = continue

X2 = landgebruik = categorisch (3 onderverdelingen: bos, akker, weide)

Deze wil ik gebruiken om enkele missende waarden te voorspellen voor sedimentexport (zie bijlage 1)

Daarvoor werk ik in RStudio, maar niet alles lukt helemaal. Ik heb output geüpload in de bijlage en vraag wat hulp. Alvast bedankt voor de reacties.

Eerst heb ik de wel gekende gegevens geüpload in Rstudio (zie bijlage 2).

Een ANCOVA leek me hier geschikt, dus heb ik eerst de statistieken berekend en geplot (zie bijlage 3 en 4).

Verder geraak ik niet... Is dit correct? Hoe haal ik hier een vergelijking uit? Hoe kom ik aan een waarde voor sedimentexport?

Kan iemand mij helpen?
Bijlagen
rancova2.png
rancova2.png (15.9 KiB) 382 keer bekeken
rancova1.png
rancova1.png (23.74 KiB) 381 keer bekeken
rdataset.png
rdataset.png (8.83 KiB) 373 keer bekeken
rdataset1.png
rdataset1.png (5.61 KiB) 371 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Voorspellen waarde afhankelijke variabele met ancova

Je hebt Ancova gedaan, dus dan krijg je als output de Anova tabel met Sums Sq. Jij bent echter geinteresseerd in de regressie coefficienten. Om die te krijgen, moet je ze opvragen. Je kan i.p.v. ancova gewoon een linear model gebruiken (ancova vervangen door lm), want dan krijg je de coefficienten meteen in je output. De andere manier is je ancova resultaten op te slaan als R object en vervolgens uit dat object de coefficienten op te vragen (stel, je object heet Model1, dan vraag je de coefficienten op door het commando 'Model1$coefficients').

Berichten: 92

Re: Voorspellen waarde afhankelijke variabele met ancova

Saffron schreef: di 25 mar 2014, 14:41
Je hebt Ancova gedaan, dus dan krijg je als output de Anova tabel met Sums Sq. Jij bent echter geinteresseerd in de regressie coefficienten. Om die te krijgen, moet je ze opvragen. Je kan i.p.v. ancova gewoon een linear model gebruiken (ancova vervangen door lm), want dan krijg je de coefficienten meteen in je output. De andere manier is je ancova resultaten op te slaan als R object en vervolgens uit dat object de coefficienten op te vragen (stel, je object heet Model1, dan vraag je de coefficienten op door het commando 'Model1$coefficients').
Bedankt! Werkt R dan automatisch met dummy variabelen of hoe gaat dat in z'n werk?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Voorspellen waarde afhankelijke variabele met ancova

Je moet de categoriale variabele labelen als factor: as.factor(naamvariabele)

Reageer