[scheikunde] Lanthaniden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 299

Lanthaniden

Ik schrijf mijn bachelorproef over de recyclage van zeldzame aarden.

De zeldzame aarden zijn een groep van elementen die voornamelijk uit de lanthaniden bestaan.

Om te beginnen wil ik allereerst beschrijven waarom lanthaniden zo verschillend zijn van andere elementen. Waarom het moeilijk is om altnernatieven te vinden voor gebruik in elektronica en dergelijke..

Hier zit ik meteen nogal vast.

Iemand die kan helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Lanthaniden

Wat weet je allemaal wel over de lanthaniden. Dus de bouw, het voorkomen etc..

En dan misschien ook eens van enkele andere, veelvoorkomende elementen. En dan lijkt metalen mij het meest wijs, aangezien de lanthaniden......

Misschien dat je daarna wat nuttige tips kan krijgen.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 299

Re: Lanthaniden

Voorkomen doet er momenteel niet zoveel toe.

Ik heb ondertussen al gevonden dat ze de eerste elementen zijn met f-schil bezetting. En dit is ook wat hun unieke eigenschappen veroorzaakt.

Maar ik moet dus specifieker weten waarom die f-schil bezetting zo bijzonder is?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Lanthaniden

Je moet niks. Je zou kunnen...

Ik zou de eigenschappen eens opsommen en kijken wat je zou kunnen verklaren vanuit dit schillenmodel. Misschien is er ook nog wel iets met roosters.

En dan kan je later eens kijken of je al die eigenschappen misschien in andere stoffen terug zou kunnen vinden. Of waar die dan tekort in komen en misschien zelfs uitleggen waarom die daar tekort schieten.

Zoiets.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.


Reageer