Springen naar inhoud

Entropie

• Log in om te kunnen reageren

Xochimilco

Xochimilco

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2014 - 10:19

Bezig met thermodynamica en vraag me af of ik het goed heb begrepen:

De vraag is waarom de grote ordenigsgraad van een cel niet in strijd is met de 2e hoofdwet van thermodynamica.

Volgens het boek kan de entropie van de cel afnemen, zolang de entropie van het systeem (cel + omgeving) maar wel toeneemt.

Moet ik het systeem zien als een soort evenwichtstoestand (Je haalt het weg uit de omgeving en ''stopt'' het in de ordening van de cel)? Indien dit het geval is, is het dan ook zo dat zodra de cel sterft de entropie dan als het ware weer ''vrijkomt'' (dus toeneemt). En er zodoende dus ook sprake is van een tijdelijke afnamen van entropie die als het ware opgeslagen ligt in de cel? Klopt deze redenering of moet ik het geval van entropie totaal anders zien?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 maart 2014 - 12:14

Een deel van je verhaal is inderdaad een goede redenering.

De stelling in je boek is juist. Je opmerking dat de afname van de entropie tijdelijk is en dat de entropie na het sterven van de cel weer toeneemt is ook juist. Alleen is dit niet per se waar het om draait.

Kern van de argumentatie is dat de cel geen gesloten systeem is, en dat de tweede hoofdwet alleen opgaat voor gesloten systemen.

De cel + omgeving (mits groot genoeg gekozen) is wel een gesloten systeem, waarvoor over het geheel bekeken de entropie zal moeten toenemen. Maar de tweede hoofdwet doet geen uitspraak over de vraag waar (en wanneer) binnen dat systeem die toename plaatsvindt.

Je opmerking over evenwichtstoestand moet je maar snel vergeten. Binnen de cel is alles continu in beweging c.q. aan verandering onderhevig. Er is juist géén evenwichtstoestand in de cel.

Ook is het niet zo dat entropie ergens vandaan wordt gehaald en ergens anders in wordt gestopt. Dat wekt de suggestie dat entropie een behouden grootheid is, en dat is niet het geval.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Xochimilco

Xochimilco

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2014 - 12:19

Hartelijk dank voor deze duidelijke uitleg. Kan weer even verder!

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures