vallend voorwerp en kracht

Moderator: physicalattraction

Berichten: 40

vallend voorwerp en kracht

Klopt deze formule voor het berekenen van de kracht die een vallend voorwerp uitoefent op het raakoppervlak:

F= m.g.h

Berichten: 7.068

Re: vallend voorwerp en kracht


Berichten: 40

Re: vallend voorwerp en kracht

Welke formule moet ik dan gebruiken om die kracht dan te weten te komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: vallend voorwerp en kracht

De tweede wet van Newton.

Berichten: 7.068

Re: vallend voorwerp en kracht


Berichten: 40

Re: vallend voorwerp en kracht

Het is vriendelijk van jullie om antwoorden te geven maar helaas schiet ik daar niets mee op. Ik vraag geen hulp voor een huiswerk. Ik ben reeds 55 jaar en klim regelmatig. Ik vraag me af of het mogelijk is te berekenen met welke kracht men de grond raakt indien men valt. Ik zag in een filmpje een pop van 100 kg van ongeveer 2 meter hoogte vallen en er werd 22 kN geregistreerd met de dynamometer. Kan men dit ook aantonen via één of meerdere formules? De schooltijd is voor mij al lang achter de rug dus hoop ik dat ik op dit forum hulp krijg van de slimme kerels.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: vallend voorwerp en kracht

Tot nu hebben zich slechts slimme kerels :P met je probleem bezig gehouden. Juist "huiswerkhulp" is werk voor wie weet waar hij/zij het over heeft.

Maar in dit geval een kort maar krachtig antwoord:

Vallend krijgt je lichaam bewegingsenergie.

Hoeveel hangt af van je massa en de hoogte van waar je valt,

ruwweg Energie in joule = 10 x je massa in kg x de valhoogte in meters.

dan komt de truuk: hoe hard de klap dan aankomt hangt helemaal af van je "remweg". Hoe korter die remweg, hoe harder de klap.

Val je plat op beton, dan is je "remweg" bijvoorbeeld maar enkele centimeters. Au.

Hier geldt dus remkracht = te absorberen energie : remweg in meters

Die twee formules kun je combineren
\(kracht = 10 \times \ massa \times \ \frac{valhoogte}{remweg} \)
Waarschuwing: Vooral die "remweg" is in dit soort gevallen héél lastig vast te stellen. En de waarde van die formule is dus maar net gelijk aan de waarde van de getallen die je erin stopt.

Spring je van een muurtje en kom je dus op je voeten neer dan kun je door de knieën en je dus door je benen laten afremmen. Je remweg is dan ruim een halve meter. Je benen fungeren als "kreukelzone". Dat gaat dan dus wel meevallen.

Eén ding blijkt wel uit deze formule: bijvoorbeeld een dik kussen onder een klimwand kan je "remweg" 30-50 x zo groot maken dan wanneer je zó op de beton zou vallen. Vallend op zo'n kussen is de klap dus ook maar 30-50 x zo klein.

Opmerking moderator

terug verplaatst naar klassieke mechanica
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: vallend voorwerp en kracht

ben je bekend met het begrip massaimpuls
\(\vec{p}=m \cdot \vec{v}\)
deze is gelijk aan de krachtstootvector
\(\vec{S}\)

Berichten: 40

Re: vallend voorwerp en kracht

Ik ben niet thuis in de fysica. Stel er valt een vast voorwerp van 100 kg van 4 meter hoogte op beton. Op het ogenblik dat het voorwerp de grond raakt komen er toch krachten vrij want ik kan er een ander voorwerp mee in beweging zetten. Welke krachten komen er vrij met bovenstaand voorbeeld waarin alles zo star mogelijk is, dus geen of zo goed als geen kreukelzone.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: vallend voorwerp en kracht

blaft schreef: di 25 mar 2014, 17:39
Welke krachten komen er vrij met bovenstaand voorbeeld waarin alles zo star mogelijk is, dus geen of zo goed als geen kreukelzone.
Vul mijn formule uit bericht nr 7 hierboven maar in. Denk erom, zowel valhoogte als remweg in meter. Schrik niet van het antwoord.... :shock: ....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: vallend voorwerp en kracht

dus geen of zo goed als geen kreukelzone
Lees het betoog van Jan nog eens goed door. Daaruit kan je afleiden dat als er geen (wat onmogelijk is) remweg zou zijn, de kracht oneindig groot is.

Denk bijvoorbeeld eens aan een smidse hamer en een aambeeld, als die twee elkaar raken is de kracht enorm omdat hamer en aambeeld bijna niet vervormen, en er dus sprake is van een heel korte remweg.

Neem nu eens een materiaal dat heel goed samen te drukken is, iets van schuimrubber bijvoorbeeld. De remweg is dan veel langer en de kracht enorm veel kleiner, ook al is dat stuk schuimrubber even zwaar als die smidse hamer, en valt het even snel op dat aambeeld.

De remweg is allesbepalend voor de kracht, en vaak heel moeilijk te bepalen. Daarom wordt die remweg in de praktijk meestal met proeven gemeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: vallend voorwerp en kracht

Die hoef je niet eens in te vullen. Als je aanneemt dat de remweg een infinitesemale afstand is (enkele millimeters) kan de term van valweg over remweg makkelijk een getal worden van een ordegrootte 1.000.000.

Berichten: 40

Re: vallend voorwerp en kracht

Ik gebruik de formule van bericht 7 voor een stalen bol van 100 kg die valt van 2 meter hoog op een stalen ondergrond. Ik neem een remweg van 0,01 seconde en kom aan 200 kN. Realistisch?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: vallend voorwerp en kracht

De remweg is een afstand (dus geen tijd). Hier heb je dus een remweg van 1cm ingevuld.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 40

Re: vallend voorwerp en kracht

De remweg is in deze dan de vervorming van het voorwerp wat heel weinig zal zijn. De uitkomst is dan een nog grotere kracht veronderstel ik?

Reageer