Kansen in "simpel" 21-en

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 39

Kansen in "simpel" 21-en

Ik heb een variant van 21en (ook bekend als blackjack) waarvoor ik de optimale speelstijl wil bepalen. Als eerst de regels van het spel:

-Er wordt gebruik gemaakt van 1 pak kaarten (52)

-Een cijfer kaart is waard wat erop staat (dus 2, 3, 4 etc.) een plaatje is 10 en een aas is 1 of 11 punten.

-Er worden 3 kaarten gedeeld, 1 voor de dealer, welke te zien is, en 2 voor jouw.

-De dealer speelt door en past zodra hij meer dan 16 heeft (17 of hoger) Indien jij al 20 hebt en hij 18 zal hij niet nog een kaart pakken.

Ik heb gekeken of ik de vaardigheden heb om dit analitisch op te lossen en ben al snel tot de conclusie gekomen dat zonder de aanname te nemen dat na het pakken van een aas de kans op een volgende aas even groot is (wat dus niet zo is!) ik onvoldoende kennis heb hierover. Zoals ik het zie wordt de formule dan veel te lang.

.

om alsnog resultaat te krijgen heb ik gepoogd een matlab scriptje te schrijven welke elke keer een deck kaarten schud en zo aan de hand van een grote sampelspace de kans te benaderen. Wegens het feit dat de aas voor zowel een 1 als 11 aangezien kan worden ben ik ook hier in vastgelopen.

Nu ben ik hier om de vraag te stellen of het analitisch inderdaad niet te doen is, of dat ik gewoon een aantal dingen niet ken.

Berichten: 334

Re: Kansen in "simpel" 21-en

Hoe kan je na, als je al een aas hebt gekregen, nog een keer een aas krijgen in een spel kaarten van 52 kaarten waar maar 1 aas inzit?

Berichten: 39

Re: Kansen in "simpel" 21-en

Niet, althans niet dezelfde aas, er zitter er technisch gezien 4 in. Mijn punt met die aanname is dat ik eigenlijk vastloop tenzij ik de aanname doe dat de kans op elke kaart 1/13 is, ook na er al een kaart getrokken is (dit is niet correct en slechts een benadering van de werkelijkheid.) Maar ook dan zal het dilemma van de aas welke twee waarden heeft te voorschijn komen.

Berichten: 5

Re: Kansen in "simpel" 21-en

Je kan heel veel analyseren op het gebied van zulke spelletjes, aangezien er nogal wat variabelen zijn. In principe kun je de kansen op je volgende kaart wel gemakkelijk uitrekenen.

Je hebt 52 kaarten, waarvan er 3 bekend zijn. Je hebt dus nog 49 kaarten over.

Per kaart weet je hoeveel er nog in het pakje zitten. Heb jij 1 aas en de dealer geen een, dan zitten er nog 3 in het pakje. De kans dat je dan nog een aas krijgt (als je 1 kaart vraagt) is 3/49.

Stel jij hebt 2 azen en de dealer heeft ook een aas, dan is de kans maar 1/49.

Zo kun je voor alle kaarten uitrekenen wat de kans is dat jij die kaart krijgt.

Wil je echter uitrekenen wat de kansen zijn om te winnen, dan moet je alle mogelijkheden (ook van eventuele 3e, 4e, 5e etc.) kaarten berekenen met daarbij ook nog alle mogelijkheden die de dealer heeft. Dan kom je al snel op een vrij uitgebreide excel sheet of iets soortgelijks uit.

Gaat het je puur om het feit wanneer je wel of niet een kaart moet pakken, google dan op blackjack strategie ;)

Berichten: 86

Re: Kansen in "simpel" 21-en

Kijk hier even.

http://www.bjmath.com/index.html

wellicht is onder meer het artikel 'risk formulas for proportional betting' interessant.

Reageer