Springen naar inhoud

Opwarmen water door de zon.

• Log in om te kunnen reageren

Arvak

Arvak

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2014 - 09:50

Ik heb de volgende vraag.

Een bassin gevuld met 1500 m3 water van 20°C moet opgewarmd worden naar 38°C door de zon. De buitentemperatuur is 43°C. Hoelang gaat dit duren als ervan uitgegaan wordt dat de zon blijft schijnen. De nacht wordt vergeten.

Ik heb hier al aan gerekend en er is erg veel energie nodig om deze hoeveelheid water te verwarmen. Echter loop ik vast op de factor tijd.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2014 - 09:57

Er ontbreekt een gegeven in de vraagstelling. Nl het vermogen van de zon.

Arvak

Arvak

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2014 - 11:36

Toaic,

Dank voor je opmerking. Ik ga uit van 1367 W/m2 (de zonneconstante).

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5374 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2014 - 13:51

Met deze gegevens valt dat niet in te schatten, het oppervlak is onbekend evenals de omstandigheden.

Wat grove indicaties:
Ongeveer 75% van de ingevallen stralingsenergie wordt door het water geabsorbeerd.
Ongeveer 70% van die energie (bij gebruikelijke oppervlakte/diepte verhoudingen in een zwembad) gaat weer verloren aan verdamping van het water en ongeveer 10% van die energie gaat bij een standaard zwembad verloren aan warmteoverdracht aan de wanden en de bodem. Bij deze grove indicaties is uitgegaan van een realistisch temperatuurverschil tussen het water en de bodem, en normale 'zwembad' temperatuur.

Jouw aannames (de buitentemperatuur, de zonneconstante en de afwezigheid van een nacht) zijn voor een bassin in de open lucht natuurlijk verre van realistisch. In Nederland is de gemiddelde instraling ongeveer 2,5 kWh per dag, en de hoogste in juni/juli 5 kWh per dag.

Afdekken met een transparante bubblefolie kan zeer voordelig zijn: Het energieverlies door verdamping wordt grotendeels tegengegaan, en als de buitentemperatuur zakt, isoleert de lucht in de folie zodat de afkoeling wordt beperkt.
Motus inter corpora relativus tantum est.

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2014 - 13:52

-De W staat voor Watt. In welke eenheid kun je Watt ook uitdrukken.

-Dan zou je ook de oppervlakte van het bassin moeten weten. Ofwel hoeveel m2 van het basin ontvangt
zonlicht. Of wordt er gesproken over zonnepanelen.............

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures