Ethanol als brandstof

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Ethanol als brandstof

Goedemiddag,

Ik ben een klein onderzoekje aan het doen over de voor/nadelen om een simpele verbrandingsmotor (4takt) op E10 te laten lopen.

Nu heb ik kunnen vinden dat ethanol corrosie veroorzaakt, en dat is allemaal duidelijk hoe dat zit. Alleen lees ik dat de kans bestaat dat je onderdelen opnieuw moet vervangen na verloop van tijd.

Nu is mijn vraag: Hoelang duurt het ongeveer voordat je je onderdelen van je engine moet vervangen?

Het gaat mij om een ruwe schatting, dus gaat het over maanden, jaren of tientallen jaren ?

Met vriendelijke groet

Dre

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ethanol als brandstof

Ethanol schijnt inderdaad corrosie (vooral bij bepaalde composietmetalen zoals die in veel carburateurs) te kunnen veroorzaken. Maar dan hebben we het voorzover mij bekend over 100% ethanol en een daartoe omgebouwde motor.

Bij E10 (90 procent fossiele brandstof, 10% Ethanol) is dit probleem voor de meeste moderne auto's niet aanwezig. Speciale modellen en oudere auto's echter kunnen kunststofonderdelen, pakkingen en rubberen onderdelen gebruiken die ook niet goed tegen E10 kunnen.

Er is een E10 check op internet, kijk er eens naar: KLIK

Berichten: 2

Re: Ethanol als brandstof

Bedankt voor je reactie, maar ik heb het niet over een auto of ander vervoersmiddel.

Het gaat meer om een gen-setje met als doel: de energie opwekken voor het gebruik van elektronische tuinier gereedschap (Dit is de case van het project, misschien in praktijk niet veel gebruikt)

Het gaat over een Honda GX200..

Het is niet de vraag of deze er tegen bestand is (waarschijnlijk niet het geval)

Maar ik zoek in het algemeen naar een grove schatting voor motoren en hun schade van corrosie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ethanol als brandstof

Uit de Honda GX200 handleiding klik:
U kunt loodvrije benzine gebruiken die maximaal 10 volumeprocent ethanol (E10) of 5 volumeprocent methanol bevat. Daarnaast moet de methanol verdunners en corrosieremmers bevatten. Gebruik van

brandstoffen met een hoger ethanol- of methanolgehalte dan hierboven is aangegeven, kan leiden tot start- en/of prestatieproblemen. Er kan dan ook schade optreden aan metalen, rubberen en kunststoffen onderdelen van

het brandstofsysteem. De garantie dekt geen motorschade of prestatieproblemen die het gevolg zijn van het gebruik van een brandstof met een hoger percentage ethanol of methanol dan hierboven is aangegeven.
Aangezien het gebruik van E10 de garantietermijn niet wijzigt, kan je naar mijn mening de conclusie trekken dat het met eventuele corrosie mee zal vallen. Maar een schatting van de eventuele toename van corrosie over de tijd vergeleken met andere brandstoffen heb ik niet gevonden. Je zou zelf nog eens wat door kunnen zoeken op: Stress Corrosion Cracking Ethanol, mogelijk zit ergens tussen de vele artikelen daarover een tabel of grafiek oid.

Berichten: 12.262

Re: Ethanol als brandstof

Ik denk dat je slechts kunt concluderen dat het geen schade oplevert binnen de garantietermijn ;)

Blijft een beetje de vraag waarom je een generator op E10 of uberhaupt benzine zou willen laten lopen. Diesel is per liter goedkoper aan de pomp en heeft bovendien een hogere energiedichtheid, waardoor het per joule of kWh aanzienlijk goedkoper uitpakt.
Victory through technology

Reageer