[scheikunde] Neerslagreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 927

Re: Neerslagreacties

Ok begrijp de witte neerslagen toch nog altijd niet, wat bedoelt met regeltjes volgen? Kunt u hier 2 voorbeeldjes van geven van deze oefening en wat zijn dan de 2 resterende oplossingen ? Ik begrijp het nog niet:(

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Neerslagreacties

Opmerking moderator

Choco__ wil je alsjeblief wat meer aandacht besteden aan je taalgebruik. Zinnen als
Sorry wacht ik en heb het onderwijs

Nog niet gelezen blijkbaar
zijn voor een buitenstaander onbegrijpelijk. Lees je post eerst nog eens door voor je op de knop "Plaatsen" drukt.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 927

Re: Neerslagreacties

Ok, zal proberen beter op te letten volgende keren ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Neerslagreacties

Choco__ schreef: za 29 mar 2014, 15:48
1) Ok nu begrijp ik al beter waarom bruin kan zijn, maar als het dan bruin is hoe kan je dan weten of het het 2 of. 4 de flesje is want zij vormen toch allebei bruine neerslag?

2) en hoe zit et dan met de witte neerslagen, Hoe weet je nu welke stof die een witte neerslag vormt in het eerste of 3 flesje zit?

Sorry wacht ik en heb het onderwijs

Nog niet gelezen blijkbaar
Dat is het punt, dat weet je in eerste instantie nog helemaal niet. Dat doe je dus door dingen uit te proberen. Dat wordt dus inderdaad een tabelletje bijhouden met waarnemingen en uit die waarnemingen conclusies trekken. Als je de onbekenden al weet, wat voor zin heeft het dan nog die proef uit te voeren?

Berichten: 927

Re: Neerslagreacties

Maar ik de proef niet uitvoeren maar ik moet de vraag kunnen oplossen van welk kation in welk flesje zit: bruine neerslag begrijp ik wel maar hoe weet je nu of dat in het 2 of 4 de flesje is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Neerslagreacties

Ga eens zorgvuldig na hoe je de oplosbaarheidstabel precies dient te interpreteren, want blijkbaar heb je daar moeite mee.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 927

Re: Neerslagreacties

Bv alle nitraten zijn goed oplosbaar. Ik begrijp niet echt Wat u bedoelt.

Berichten: 927

Re: Neerslagreacties

Ik maak nog eens duidelijk wat ik niet begrijp en iemand die mij dit zou willen uitleggen: ik kan weten wanneer een stof goed of slecht oplosbaar is, en ik kan zien dat kcl met 2 stoffen reageert nl Ag en Pb maar als ik zie van vb pbNo3 deze reageert toch me twee stoffen nl. Oh en cl? Ben ik verkeerd? Wilt iemand mij dit volledig klaar en duidelijk vertellen want ik bergrijp het nog niet

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Neerslagreacties

Ja, Pb2+reageert inderdaad met OH- en Cl-. Jij blijft die stoffen echter als onopgelost schrijven! Een oplossing van Pb(NO3)2 bevat Pb2+en NO3-. Van Pb(NO3)2zul je niets aantreffen, WEL van de opgeloste ionen.

Daarbij moeten de ionen die met loodionen een neerslag vormen wel in de oplossing AANWEZIG ZIJN. Gooi je er dus geen hydroxide bij, dan zul je ook geen neerslag met hydroxide krijgen.

Voorbeeldje. In welke vorm zijn K en Cl aanwezig in een waterige oplossing? En Ag en NO3 in een tweede oplossing? Wat gebeurt er als ik deze oplossingen meng?

Berichten: 927

Re: Neerslagreacties

Awel dat PbNO3 dus OOKet 2 stoffen reageert en ik heb maar 1 keer een flesje dieet stoffen reageert en dat is 5. Dus hoe je weet dan dat het dan pbno3 of Kcl is? Kan u aub Gewoon ALLE stappen willen typen hoe je aan alle uitkomsten kom want ik begrijp het nog niet...aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Neerslagreacties

GOED, voorkauwmodus. Je staat voor die tafel, akkoord? Je ziet daar 5 oplossingen staan. Je weet dat in elk van die 5 oplossingen steeds 1 van de volgende zouten opgelost aanwezig is (dus in ionen): AgNO3, NaOH, KCl, AlCl3, en Pb(NO3)2. Wat in welk flesje zit, weet ik dus nog NIET.

Nu ga ik regels opstellen voor elk ion. Eerst dingen die nergens een neerslag mee vormen, dat zijn NO3-, Na+ en K+

Gaan we kijken naar Ag+. Uit jouw neerslagentabel kan ik opmaken dat dit een wit neerslag vormt met Cl- en een bruin neerslag met OH-. Akkoord? Mooi. Volgende ion.

OH- vormt een wit neerslag met Al3+ en Pb2+ en een bruin neerslag met Ag+. Akkoord? Mooi, volgende ion.

Cl- vormt wit neerslag met Pb2+ en Ag+. Akkoord? Volgend ion.

Pb2+ vormt een wit neerslag met OH- en een wit neerslag met Cl-. Nu heb ik alle neerslagvormende ionen gehad.

Nu gaan we kijken voor welke zouten dit optreedt. Het flesje (nummer onbekend) met AgNO3bevat Ag+ en NO3-. Alleen Ag+ zal met bepaalde ionen een neerslag vormen (NO3- doet NIETS zoals we al bepaald hadden). Dat betekent dat het met de oplossingen (nummers onbekend) waarin KCl, AlCl3 en NaOH zit opgelost. 2 daarvan vormen een wit neerslag, 1 een bruin neerslag. Akkoord? Mooi. Volgend zout.

Het flesje (nummer onbekend) met NaOH bevat Na+ en OH-. Alleen OH- zal met bepaalde ionen een neerslag vormen (Na+ doet NIETS zoals we al bepaald hadden). Dat betekent dat het met de oplossingen (nummers onbekend) waarin AgNO3, AlCl3 en Pb(NO3)2 zit opgelost. 2 daarvan vormen een wit neerslag, 1 een bruin neerslag. Akkoord? Mooi. Volgend zout.

Het flesje (nummer onbekend) met KCl bevat K+ en Cl-. Alleen Cl- zal met bepaalde ionen een neerslag vormen (K+ doet NIETS zoals we al bepaald hadden). Dat betekent dat het met de oplossingen (nummers onbekend) waarin AgNO3 en Pb(NO3)2 zit opgelost. 2 daarvan vormen een wit neerslag. Akkoord? Mooi. Volgend zout.

Het flesje (nummer onbekend) met AlCl3 bevat Al3+ en Cl-. Beide ionen zullen met bepaalde ionen een neerslag vormen. Dat betekent dat het met de oplossingen (nummers onbekend) waarin AgNO3 NaOH en Pb(NO3)2 zit opgelost. 3 daarvan vormen een wit neerslag. Akkoord? Mooi. Laatste zout.

Het flesje (nummer onbekend) met Pb(NO3)2 bevat Pb2+ en NO3-. Alleen Pb2+ zal met bepaalde ionen een neerslag vormen (NO3- doet NIETS zoals we al bepaald hadden). Dat betekent dat het met de oplossingen (nummers onbekend) waarin AlCl3 NaOH en KCl zit opgelost. 3 daarvan vormen een wit neerslag. Akkoord? Mooi.

Nu naar de 'uitvoering' van de proef. Ik heb hier voor me op mijn bureau een lijstje gemaakt welke stof waarin zit, dit zou ik in werkelijkheid dus niet weten voordat ik de proef uitgevoerd heb. Als ik dit lijstje anders had opgesteld gaat onderstaande uitleg niet op.

Ik neem flesje 1 (opgelost zout onbekend) en voeg een beetje hiervan toe aan oplossing 2 tot en met 5. Ik zie in flesje 2 een wit neerslag, in 3 een bruin neerslag en in 4 een wit neerslag ontstaan.

Na deze 'meting' weet ik nog niet welke stof waarin zit, ik kan wel al de lijst verkleinen tot NaOH en AgNO3 voor flesjes 1 en 3 (welke van de 2 zouten er in welk van de 2 flesjes zit kan ik nog NIET zeggen). Hoe weet ik dit al? Alleen Ag+ en OH- vormen samen een bruin neerslag en deze ionen zitten in maar 2 flesjes.

Ik neem flesje 2 (opgelost zout onbekend) en voeg een beetje hiervan toe aan oplossing 1 en 3 tot en met 5. Ik zie flesje 1 een wit neerslag, in 3 een wit neerslag en in 4 een wit neerslag ontstaan.

Nu kan ik de eerste stof al toewijzen! Als in flesje 3 een bruin neerslag ontstaat met flesje 1 en een wit met flesje 2, dan kan in flesje 3 alleen maar AgNO3 opgelost zitten. Dit betekent automatisch dat in flesje 1 NaOH opgelost moet zitten.

Ik neem flesje 3 (opgelost zout AgNO3) en voeg een beetje hiervan toe aan oplossing 1, 2, 4 en 5. Ik zie flesje 1 een bruin neerslag, in 2 een wit neerslag en in 5 een wit neerslag ontstaan.

Nu kan ik alle zouten toewijzen. Hoe? Ik weet uit de vorige 2 proeven dat in flesje 3 AgNO3 zit en in 1 NaOH. Ik weet ook dat in flesje 5 ionen zitten die met OH- niet neerslaan maar wel met Ag+. Flesje 5 kan dan alleen maar KCl bevatten. AlCl3 moet dan een flesje 2 zitten omdat hier WEL een neerslag met OH- vormde. Dit betekent automatisch dat in flesje 4 Pb(NO3)2moet zitten. Als controle doe ik hier een beetje van oplossing 5 bij en er ontstaat een wit neerslag omdat Pb2+ neerslaat met Cl-.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Neerslagreacties

Is het je duidelijk dat een in water oplosbaar zout in water in ionen splitst en dat een in water onoplosbaar zout altijd een neerslag geeft? Kun je met behulp van deze kennis gebruik maken van de oplosbaarheidstabel?

Opmerking: vermijd het gebruik van spreektaal in je reacties en besteed eens wat meer aandacht aan de taalkundige opbouw van je reacties. Sommige van je zinnen zijn zo krakkemikkig dat er voor buitenstaanders waarschijnlijk geen touw aan vast te knopen valt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 927

Re: Neerslagreacties

DANkuwel voor betere verduidelijking maar toch nog paar vragen:

1) "2 daarvan vormen een wit neerslag, 1 een bruin neerslag. " --> ik begrijp niet hoe je komt aan 1 wit en 1 bruin?

2) "Ik neem flesje 2 (opgelost zout onbekend) en voeg een beetje hiervan toe aan oplossing 1 en 3 tot en met 5. Ik zie flesje 1 een wit neerslag, in 3 een wit neerslag en in 4 een wit neerslag ontstaan." --> Dit begrijp ik niet, hoe komt u hier aan? ik vind het ook heel ingewikkeld met die verschillende flesjes, maar ik wil het begrijpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Neerslagreacties

1) Ik heb het over 2 wit en 1 bruin. De kleur van die neerslagen haal ik uit jouw gegeven neerslagentabel.

2) Zie 1.

Vragen aan jou: weet jij überhaubt wel wat ionen en neerslagen zijn? Wat termen als oplosbaar en onoplosbaar inhouden? Of je weet dat sommige zouten wel goed in water oplossen en andere helemaal niet?

Als je dat niet weet, kun je deze proef beter laten liggen en eens terug in je boek duiken. In je eerstvolgende antwoord verwacht ik duidelijke antwoorden op deze 3 vragen.

Berichten: 927

Re: Neerslagreacties

1) maar als ik kijk vb pb(no3)2 vormt toch geen kleur? En agno3 toch ook niet? Sorry, dat begrijp ik nog niet

2) wat bedoelt u met 1, ik zie nergens 1?

Reageer