[scheikunde] Neerslagreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Neerslagreacties

Gelieve mijn vorige vragen te beantwoorden en je posts wat verzorgder neer te zetten. Elementen begint men met een hoofdletter.

Berichten: 927

Re: Neerslagreacties

1) en ion is een elektrisch geladen molecuu,atooml of andere groep gebonden atomen.

en neerslag is een vaste stof die door een chemische reactie in een oplossing wordt gevormd en afzinkt naar de bodem van het recipiënt.

2) of de stof goed of slecht oplosbaar is, moet je kijken op de oplosbaarheidstabel en dan weet je of ze oplosbaar is of niet

3) de vraag begrijp ik niet zo goed?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Neerslagreacties

3) En daar zit je probleem. Laten we de proef eens even vergeten. We hebben een oplossing van calciumnitraat, Ca(NO3)2. Is calciumnitraat een goed of slecht oplosbaar zout? Die dingen mag je van mij gerust op internet opzoeken.

Berichten: 927

Re: Neerslagreacties

Goed oplosbaar. Want in mijn tabel staat dat alle nitraten goed oplosbaar zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Neerslagreacties

Als calciumnitraat een goed oplosbaar zout is, bevindt het zich dan in oplossing als Ca(NO3)2 of als Ca2+en NO3-?

Berichten: 927

Re: Neerslagreacties

Als Ca2+ en NO3-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Neerslagreacties

Uitstekend, we komen er wel. Nu kijken we naar een ander zout, natriumcarbonaat, Na2CO3. Is dit zout goed of slecht oplosbaar? Als je natrium of carbonaat niet in je tabel terugvindt, mag je van mij googlen.

Berichten: 927

Re: Neerslagreacties

Ook goed oplosbaar

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Neerslagreacties

Uitstekend, nu komen we bij het punt waar jij bij vastloopt (gok ik zo). We hebben nu 2 oplossingen, 1 met calcium- en nitraationen, de andere met natrium- en carbonaationen. Wat gebeurt er als ik die 2 oplossingen samenvoeg?

Berichten: 927

Re: Neerslagreacties

Doordat we alle ionen terug vinden na samenvoegen van de oplossingen dan zullen ionen niet recombineren

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Neerslagreacties

Weet je dat heel zeker? Is calciumcarbonaat volgens jou goed oplosbaar?

Het punt van die neerslagen is dat slecht oplosbare zouten zoals zilverchloride niet willen oplossen. Dit betekent dus ook dat wanneer ik oplossingen van een goed oplosbaar zilverzout (bijvoorbeeld zilvernitraat) en een goed oplosbaar chloridezout (bijvoorbeeld kaliumchloride) meng er meteen vast zilverchloride zal vormen wat zal neerslaan. In reactievergelijkingen krijgen we dit:

Ag+ (aq) + NO3- (aq) + K+ (aq) + Cl- (aq) --> AgCl (s) + NO3- (aq) + K+ (aq)

Berichten: 927

Re: Neerslagreacties

Oh sorry, fout: er ontstaat een neerslag! En CaCO3 is slecht oplosbaar

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Neerslagreacties

Prachtig, we zijn er! "Ja?", zou je denken, maar dit is in feite het stukje theorie waar het om draait. De juiste combinatie van goed oplosbare zouten kunnen een slecht oplosbaar zout vormen wat direct zal neerslaan.

Kun je dit nu toepassen op de oorspronkelijke proef? Vertel mij eens in eigen woorden wat er gebeurt als je bijvoorbeeld die NaOH oplossing met de andere 4 oplossingen zou mengen.

Berichten: 927

Re: Neerslagreacties

ze vormen allemaal neerslag behalve met met AlCl3.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Neerslagreacties

Waarop baseer je dat?

Reageer