Reducerende suikers met dinitrosalicylic acid reagent

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 80

Reducerende suikers met dinitrosalicylic acid reagent

Hallo,

Ik wil graag de activiteit van lyticase bepalen en dit doen door middel van dinitrosalicyclic acid reagens.

Ik weet dat met deze methode glucose kan worden bepaald, maar lyticase breekt een glucaan niet af tot glucose monomeren maar tot kortere polysachariden/oligosachariden.

Nu is mijn vraag, kan het dinitrosalicyclic acid reagens ook polysachariden/oligosachariden meten?

Groeten,

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Reducerende suikers met dinitrosalicylic acid reagent

Wat is een reducerende suiker?

Berichten: 74

Re: Reducerende suikers met dinitrosalicylic acid reagent

rwwh schreef: za 29 mar 2014, 19:29
Wat is een reducerende suiker?
Een reducerendce suiker is een suiker met een aldehyde groep.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Reducerende suikers met dinitrosalicylic acid reagent

Preciezer: een open/beschikbare aldehydegroep. Hoe zit dat met die korte fragmenten, zijn die dan reducerend?

Berichten: 80

Re: Reducerende suikers met dinitrosalicylic acid reagent

Glucose is een reducerende suiker, dus deze kan gemeten worden!

Maar oligosachariden hebben ook een reducerende groep! Immers lyticase breekt polysachariden door!

Hierbij: hoe lager de pH hoe korter de ketens worden, hoe hoger de pH hoe langer de ketens! Dit lijkt los te staan van het pH optimum ca, 7,5

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Reducerende suikers met dinitrosalicylic acid reagent

Niet alle oligosacchariden van reducerende suikers zijn reducerend (kijk bv. naar tafelsuiker), maar ik geloof je op je woord. Dus kun je dan je eigen vraag beantwoorden?

Berichten: 80

Re: Reducerende suikers met dinitrosalicylic acid reagent

Ik start met een beta glucaan, een polysacharide opgebouwd uit glucose monomeren, door polysachariden aftebreken kan door middel van dinitrosalicyclic acid reagent het gehalte glucose bepaald worden, het probleem is; lyticase breekt niet volledig af tot glucose maar stopt op een bepaald monent! Omdat in veel literatuur wordt gesproken dat er alleen vanuit glucose gemeten kan worden is het de vraag of er ook oligosachariden gemeten kunnen worden! Deze zijn reducerend, netzoals dat dinitrosalicyclic acid reagent reducerende suikers bepaald! Alleen de literatuur spreekt dit een beetje tegen voor langere ketens!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Reducerende suikers met dinitrosalicylic acid reagent

Tja, ik heb hier geen persoonlijke ervaring, maar als het reagens "reducerende suikers" aantoont dan zal het de laatste in de oligosaccharide ook moeten kunnen zien. Natuurlijk is het signaal dan zwakker, en als je niet weet hoe lang je ketens zijn kun je dan niet bepalen hoeveel suiker er in de oplossing is. Volgens mij hoef je dat ook niet te weten, dus voor jou lijkt dat geen probleem. Je zou het gewoon eens kunnen proberen voor een situatie waar het liticase goed zijn werk heeft gedaan.

Berichten: 80

Re: Reducerende suikers met dinitrosalicylic acid reagent

Hoeveel glucose er daadwerkelijk aanwezig is, is inderdaad niet van belang. Nu wil ik op verschillende pH waarden de activiteit bepalen, dit eerst door te kijken welke pH het hoogste signaal geeft met de reagens! Het is dat lyticase een beetje duur is :( dus dat ze niet willen dat ik testen ga uitvoeren 'omdat het kan', ze willen 'volledige' zekerheid. Ik heb ondertussen een andere methode gevonden: Nelson-Somogyi (koper reagens & arsenomolybdate reagent), en het blijkt zo te zijn dat de DNS (dinitrosalicyclic acid reagens) voor bepaalde enzymen een te hoge waarde geeft dan dat er daadwerkelijk is. Lyticase wordt in dit hele verhaal niet genoemd, helaas want er is heel weinig informatie over dit enzym beschrikbaar!

Reageer