[natuurkunde] Reactieopbrengst Chemie (KMnO4 & H2O2)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

Reactieopbrengst Chemie (KMnO4 & H2O2)

Hallo,

ik heb een vraagje in verband met reactieopbrengst. Als de reactieopbrengst 100% bedraagt, bereken dan het aantal ml 0.01M KMnO4 oplossing dat je zou verbruiken om 5ml van de bereide H2O2 oplossing te titreren.

Ik heb de redoxvergelijking al opgesteld:

2*(MnO4-+ 5e- + 8H+ > Mn2+ + 4H2O)

5*(H2O2 > O2 + 2e- + 2H+)

--------------------------------------------------------------

2MnO4- + 5H2O2 + 6H+ > 2Mn2+ + 5O2 + 8H2O

en uit de definitie van reactieopbrengst vind ik:

R= (Qa/Ot)*100

waarbij: R = het rendement, Oa = de actuele opbrengst, Ot = de theoretische opbrengst

Maar nu zit ik vast.. Wat zijn mijn volgende stappen om de vraag te kunnen beantwoorden?

vriendelijke groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactieopbrengst Chemie (KMnO4 & H2O2)

Je gaat nodig hebben hoeveel peroxide nu in die 5 ml oplossing zit. Dat moet een al bekend gegeven zijn.

Berichten: 18

Re: Reactieopbrengst Chemie (KMnO4 & H2O2)

Dit is het volledige experiment dat we gedaan hebben:

Breng 10ml gedistilleerd water in een 100ml-erlenmeyer en voeg hieraan 20ml van een geconcentreerde HCl-oplossing toe. Maak homogeen en koel vervolgens de erlenmeyer af onder stromend water.

Breng het bariumhydroxide over in in een 100ml-bekerglas. Spoel het recipiënt niet na. Nadien wordt de ingezette massa bariumoxide exact bepaald (9.36g). Voeg 10ml gedistilleerd water toe aan het BaO2. Meng met een roerstaaf, terwijl de beker wordt afgekoeld. Haal de roerstaaf tijdens de bereiding nooit uit de beker.

Voeg vervolgens langzaam de HCl-oplossing toe aan de suspensie. De bekomen homogene oplossing brengt men door te filtreren over in een maatkolf. Spoel na langs de roerstaaf. Leng het volume aan tot aan de ijkstreep(dus 100ml).

HIER volgt dan de vraag die ik hierboven stelde. (en de tekst die erna komt is: uitgaande van dit resultaat blijkt het aangewezen voor de titratie om een deel van de bereide oplossing vijfmaal te verdunnen)

de concentratie peroxide (dmv titratie) die ik gevonden heb is: 0.06964M

Reageer