Springen naar inhoud

- - - - -

Kwantumcommunicatie met drie partijen gerealiseerd

• Log in om te kunnen reageren

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 maart 2014 - 15:54

Canadese onderzoekers hebben kwantumcommunicatie met drie partijen over een afstand van honderden meters gerealiseerd. Kwantumcommunicatie is gebaseerd op het verschijnsel kwantumverstrengeling, waarbij deeltjes een zeer sterke correlatie met elkaar hebben; een meting aan de verstrengelde deeltjes geeft altijd dezelfde uitkomst. Maar omdat een meting de toestand van een deeltje bepaalt, wordt ook het lot van de andere deeltjes bezegeld, instant en ongeacht de afstand.
Dit vreemde verschijnsel werd al eerder aangetoond met twee verstrengelde fotonen, en in het lab ook al met drie fotonen. Daarbij was er echter de theoretisch mogelijkheid dat de fotonen tijdens de meting informatie uitwisselen. Dat hebben de onderzoekers nu uitgesloten door de drie waarnemers honderden meters van elkaar te scheiden en de meting in een periode van maximaal drie nanoseconden uit te voeren. Daarmee is het uitgesloten dat de fotonen op een andere manier dan via de verstrengeling informatie uitwisselen; met de lichtsnelheid kan de afstand niet in deze korte tijd overbrugd worden.
De verstrengelde fotondrietallen werden in een lab op de campus van de universiteit van Waterloo opgewekt. Een ervan werd steeds vastgehouden in een optische fiber, de andere twee werden naar trailers met meetapparatuur verzonden die allebei op ongeveer zeshonderd meter afstand geparkeerd stonden. Door het tijdstip van de meting nauwkeurig te noteren, konden de metingen aan elkaar gecorreleerd worden.

Bron: Bits & Chips
Bron: Nature

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 maart 2014 - 18:39

Voor meer uitleg over dit experiment: http://www.wetenscha...etermineerd-is/

De basis is in essentie net hetzelfde, alleen wordt het hier met meerdere personen uitgevoerd.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5370 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 maart 2014 - 18:47

Bits&Chips: Kwantumcommunicatie met drie partijen gerealiseerd

Dat klinkt als: Drie (groepen van) personen hebben gecommuniceerd via kwantumverstrengeling. Ik heb begrepen dat communicatie onmogelijk is via verstrengeling, het zogenaamde no-communication theorem, klik. Dit kwam ook in deze berichtenstroom op dit forum aan de orde.

Bits&Chips lieten dus sensatie prevaleren boven de realiteit?
Motus inter corpora relativus tantum est.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 maart 2014 - 18:55

Dat klinkt als: Drie (groepen van) personen hebben gecommuniceerd via kwantumverstrengeling. Ik heb begrepen dat communicatie onmogelijk is via verstrengeling, het zogenaamde no-communication theorem, klik. Dit kwam ook in deze berichtenstroom op dit forum aan de orde.

Nee, het gaat om het communiceren van een kwantoemtoestand naar 3 (eigenlijk 4) personen, handig bij kwantumencryptie, op een manier die het localiteits/realiteits-principe schendt.
-Alanis Morisette-

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 27 maart 2014 - 19:40

Als dat klopt is er iets héél vreemds aan de hand! Tot nu toe had ik begrepen dat je zelfs via verstrengeling informatie niet sneller dan het licht kunt verplaatsen. Is dat nu toch gelukt? En zo ja - is dat dan een directe weerlegging van de relativiteitstheorie?

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5370 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 maart 2014 - 20:23

@31707: Het is mogelijk een semantische kwestie. De titel van het bericht geeft de indruk dat er tussen verschillende personen is gecommuniceerd mbv verstrengeling. Dat is voorzover mij bekend onmogelijk en een schending van het genoemde theorema.

it is not possible for one observer, making a measurement of a subsystem of the total state, to communicate information to another observer

Dat er kwantuminformatie tussen drie groepen is verstuurd (maar er geen communicatie in de dagelijkse betekenis van het woord heeft plaatsgevonden) is m.i. wat er gebeurd is.

op een manier die het localiteits/realiteits-principe schendt

Wil je dit toelichten? Is dit volgens jou in strijd met genoemd theorema?
Motus inter corpora relativus tantum est.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2014 - 00:07

Wil je dit toelichten? Is dit volgens jou in strijd met genoemd theorema?

Nee, het is zoals je zegt, er is kwantuminformatie uitgewisseld. Dus men heeft informatie uitgewisseld op een manier sneller dan het licht, maar men kon niet kiezen welke informatie dat was. Dus het kan niet gebruikt worden om te communiceren (maar het is wel interessant om te encrypteren).

Ik heb het artikel gelezen (maar blijkbaar kon ik dat enkel omdat ik op de unief zat), vooral figuurtje 3 toont mooi aan hoe de kwantuminformatie sneller dan de lichtkegel op de andere plaatsen kwam. En dat voor alle 4 de betrokken waarnemers.
-Alanis Morisette-

Flisk

Flisk

• >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2014 - 01:26

Ik ga naar het artikel, log in met mijn ugent account maar ik krijg het artikel niet te zien. De pagina is een soort html of php code (waarschijnlijk dus een fout).
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2014 - 02:48

Ik ga naar het artikel, log in met mijn ugent account maar ik krijg het artikel niet te zien. De pagina is een soort html of php code (waarschijnlijk dus een fout).

VPN opzetten?
-Alanis Morisette-

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2014 - 12:51

Hier het artikel: Bijlage  nphoton.2014.50.pdf   2,88MB   432 maal gedownload
Erg interessant leesmateriaal, en niet te moeilijk.
-Alanis Morisette-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures