Plastic uit Melk en Azijn.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Plastic uit Melk en Azijn.

Hallo,

Wij wilden voor een scheikunde proef bioplastic maken. Op internet vonden wij dat dat kon door melk te verwarmen en er dan azijn aan toe te voegen. Er ontstond zo een soort klei, dat hard was nadat we het een paar dagen lieten staat.

Ik heb wat op internet gezocht, en kwam erachter dat door de azijn de melk zuurder word, en dat dan het eiwit caseïne neerslaat. Caseïne is dus een polypeptide. Maar is dit nou plastic? Hebben wij hier nu te maken met een polymeer?

Groetjes Martijn

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Plastic uit Melk en Azijn.

Een polypeptide is inderdaad een polymeer. Zelfs cellulose uit die boom buiten, het menselijk DNA of een haar is een vorm van een polymeer. Trek je dus niets aan dat het toevallig uit natuurlijke bron komt. De definitie voor een plastic is dan ook een organische substantie van hoog moleculair gewicht dat een vorm gegeven kan worden. Meestal wordt dit hoge moleculaire gewicht bereikt door het aaneenrijgen van kleine moleculetjes, in jouw geval losse peptiden.

Berichten: 7

Re: Plastic uit Melk en Azijn.

Dus wij hebben wel gewoon plastic gemaakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Plastic uit Melk en Azijn.

Nou dat 'plastic' zat er al in; wat er gebeurt door aanzuren is dat het uit de oplossing (melk) neerslaat.

Berichten: 7

Re: Plastic uit Melk en Azijn.

Oke super bedankt!

Berichten: 1

Re: Plastic uit Melk en Azijn.

Hallo
 
Ik vroeg mij af waarom het noodzakelijk is de melk op te warmen. Ik heb de proef ook geprobeerd met koude melk maar het resultaat is dan veel minder spectaculair.
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Plastic uit Melk en Azijn.

Dezelfde redenen waarom koorts boven 42 °C dodelijk is en waarom je hardgekookte eieren kan eten. ;)

Reageer