Bloed donatie en lichaamsgewicht

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 242

Bloed donatie en lichaamsgewicht

Beste allen,

Ik heb een vraag met betrekking tot bloed donatie en lichaamsgewicht. Ik vroeg mij af of als je bloed doneert je met die reden kunt afvallen?

Het is natuurlijk lastig te meten aangezien lichaamsgewicht van vele dingen afhankelijk is.

Mijn gedachtegang is dat het lichaam een half liter bloed verliest (dit zal lijkt mij iets meer zijn dan 0,5 kilo). Je lichaam gaat vervolgens meer bloed maken ter compensatie en dat kost energie.

Dus je verliest gewicht (bloed) echter vult je lichaam dit weer aan maar moet het wel energie verbranden om dit te kunnen doen.

Zijn deze hoeveelheden energie te verwaarlozen of zal iemand die bloed doneert minder gaan wegen als iemand met PRECIES hetzelfde leefpatroon maar dan zonder donatie?

In theorie zal ik wel gelijk hebben maar ik vraag me af hoe snel de energie die nodig is voor het creëren van nieuw bloed te verwaarlozen is. Een makkelijk voorbeeld, zal de persoon die bloed geeft maar na het doneren zon grote roze glazuren koek pakt misschien toch aankomen ten opzichte van de persoon die niet doneert maar ook die roze glazuren koek niet eet?
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 12.262

Re: Bloed donatie en lichaamsgewicht

Ten eerste is het zaak dat bloed voor een groot deel uit water bestaat. Dat gewicht is hetzelfde gewicht dat je zou verliezen door te plassen, en heeft niets met calorien en dergelijke van doen. In de praktijk bestaat bloed uit ongeveer 85% water - zowel dat in het plasma als dat binnen de bloedcellen.

De resterende 15% is in een mix van vetten, eiwitten en suikers en zout. Hoe de exacte verhouding ligt weet ik niet, maar het zal iets in de orde van 6 kcal/gram zijn. Even vlug gerekend verlies met je met een halve liter bloed dus ca 75 gram niet-water, goed voor zo'n 450 kcal.

Als je per bloeddonatie 1 saucijzenbroodje eet is het dus netto in balans - en verwaarloosbare hoeveelheid als je bijv 2x per jaar bloed geeft. Met die ene roze koek kom je er dus niet, maar als je dr een halve liter cola bij drinkt om het vochtverlies goed te maken zit je er alweer aardig in de buurt.
Victory through technology

Reageer