Warme golfstroom en de ijstijd

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 150

Warme golfstroom en de ijstijd

Van het weekend was er een korte reportage over op National Geographic die me aan het denken zette. Daarin werd uitgelegd dat het Noordelijk Halfrond in een ijstijd dreigt te komen door het tot stilstand komen van de warme golfstroom. De warme golfstroom ontstaat doordat het zeewater ter hoogte van Zuid Amerika opgewarmd wordt, daardoor steigt en ook meer zout kan bevatten. Op het Noordelijk halfrond gebeurt het omgekeerde. Bij de ijskap koelt het water af, kan het minder zout bevatten en zinkt als een baksteen. Kortom, op het Noordelijk halfrond werkt er dus een aanzuigende kracht aan de oppervlakte van de oceaan terwijl er op het Zuidelijk halfrond een aanzuigende kracht op de bodem van de oceaan werkt. Het geheel werkt als een enorme centrifuge. Tot zover niets nieuws.

De theorie is nu dat door de Global warming de ijskappen smelten, de afkoeling van het zeewater minder sterk is en dat daardoor die hele warme golfstroom tot stilstand komt. Hierdoor gaat ons klimaat meer bepaald worden door koude weerssystemen uit het Noorden waardoor we hier meer een poolklimaat krijgen. En dáár zit volgens mij een gat in de theorie. Is het niet zo dat door de afnemende kracht van de warme golfstroom er nieuwe aanwas van de ijskap plaats vind waardoor die enorme circulatie een nieuwe impuls krijgt? Volgens dit principe zou die circulatie dan ook nooit tot stilstand komen. Hooguit zou de kracht van de golfstroom als een metronoom rond een bepaald evenwicht schommelen, dan weer sterker, dan weer zwakker. Met andere woorden, als de warme golfstroom tot stilstand komt zou dat eerder het gevolg dan de oorzaak van een veranderend systeem zijn.... Toch? Waar ga ik de fout in met mijn redenatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Warme golfstroom en de ijstijd

De ijskappen bestaan uit zoet water en ik geloof dat hem daarin de truuk zat.

Zie ook hier, halverwege de pagina.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Warme golfstroom en de ijstijd

Eigenlijk staat daar in andere bewoording precies wat ik zeg, de noordelijke zeen worden kouder en de gletsjers kunnen daardoor weer groeien. Met andere woorden, die enorme hoeveelheden koud zoet water komen niet langer in de vrije circulatie want die zetten zich als ijs weer vast op de gletsjers.... Is het niet waarschijnlijker dat er andere factoren van invloed zijn? Zeebevingen, Vulkanische erupties op de zeebodem of wellicht factoren die buiten het water liggen, wolkenvorming, zonneexplosies of wat dan ook. Volgens mij signaleren we met z'n allen nog steeds alleen de gevolgen en is dat hele stelsel zo complex dat we nog niet uitgedokterd hebben wat nou wat in gang zet....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Warme golfstroom en de ijstijd

Op het Noordelijk halfrond gebeurt het omgekeerde. Bij de ijskap koelt het water af, kan het minder zout bevatten en zinkt als een baksteen.
Hier verwar je een gevolg met een oorzaak.

Koud water heeft een grotere dichtheid dan warm water.

Zout water heeft ook een grotere dichtheid dan zoet water.

IJs bestaat uit zoet water. Als er dus ijs gevormd wordt, wordt het water zouter. Tegelijkertijd koelt het ook af. Beide factoren maken het zwaarder dan het water aan de evenaar, dus zakt het naar de bodem en stroomt het over de bodem weer naar de evenaar. Over de oppervlakte stroomt lichter (want minder zout en warmer) water weer toe.

Smelt er ijs aan de Noordpool, dan wordt het water daar blijkbaar minder afgekoeld als wanneer er ijs gevormd zou worden. Het poolwater wordt warmer en dus lichter. Verder wordt zoet smeltwater toegevoegd. Het water wordt minder zout en dus lichter. Het minder koude en minder zoute water is dus minder zwaar, en zakt dus minder hard naar de bodem, en moet dus minder hard ook weer worden aangevuld. Als de dichtheid van het poolwater de dichtheid van het evenaarwater begint te benaderen, zal er een evenwicht zijn, waar evenwicht is, is geen stroming meer. Einde Golfstroom. Hierdoor zal het poolwater vanzelf weer kouder worden, en komt de Golfstroom op den duur wel weer op gang. De ellende is dat dat proces wel een paar duizend jaar kan duren. In de tussentijd krijgt Nederland een klimaat als Canada.... ongeveer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer