Windows XP niet meer ondersteund - wat nu?

Moderator: Rhiannon

Windows XP niet meer ondersteund - wat nu?

Binnenkort wordt Windows XP niet meer ondersteund. Mijn computer draait echter op Windows XP en ik ben er tevreden mee. Voor mij hoeven al die nieuwe besturingsprogramma's niet. Bovendien heb ik een boel kleine freeware programmatjes op mijn computer die ook zelf weer op Windows XP draaien. Kortom: ik blijf het liefst werken met de oude programma's en computer die ik nu heb.

Vraag:

1. Kan ik gewoon met mijn huidige computer en programma's blijven werken als ik de internetverbinding verbreek?

2. Wat is handig om daarnaast nog aan te schaffen voor wat eenvoudig internetten en e-mailen? Graag met een gewoon toetsenbord, niet van die dwaze schermpjes waar je mee moet gaan zitten vogelen. Liefst iets waarmee ik ook buitenshuis op internet info over oude boeken en platen kan opzoeken.

Tot slot: komt er al een maatschappelijke beweging op gang die zich verzet tegen al die opgedrongen en ongevraagde vernieuwingen op computergebied, en die vraagt naar producten en diensten die tot in lengte van jaren gebruikt kunnen worden. Genoeg is genoeg!

Berichten: 74

Re: Windows XP niet meer ondersteund - wat nu?

punt 1 en punt 2 spreken elkaar tegen. Wanneer je de internet verbinding verbreekt zul je niet meer kunnen internetten en e-mailen. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al wel bedacht. Voor de rest zullen de meeste programma's blijven werken wanneer je je computer offline zet. Maar sommige programma's, zoals Adobe CC, willen op geregelde tijden je licentie on-line controleren. Dat gaat niet meer lukken. Maar ik vermoed dat je van dergelijke programma's niet veel geinstalleerd zult hebben op je XP computer.
Bartjes schreef: zo 30 mar 2014, 12:03
Tot slot: komt er al een maatschappelijke beweging op gang die zich verzet tegen al die opgedrongen en ongevraagde vernieuwingen op computergebied, en die vraagt naar producten en diensten die tot in lengte van jaren gebruikt kunnen worden. Genoeg is genoeg!
Tja, als de hackers zich ook aan de afspraak houden om hun hacks niet meer te updaten, hoeven de software developers de lekken hun software ook niet continue te dichten.

Re: Windows XP niet meer ondersteund - wat nu?

Theo22 schreef: zo 30 mar 2014, 12:15
punt 1 en punt 2 spreken elkaar tegen. Wanneer je de internet verbinding verbreekt zul je niet meer kunnen internetten en e-mailen. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al wel bedacht.


Inderdaad - daarom overweeg ik een apart toestel aan te schaffen voor wat eenvoudig zoekwerk op internet, het plaatsen van berichtjes hier op het Wetenschapsforum, en e-mailen. Voor de rest heb ik het op internet onderhand wel gezien, en hoeft het voor mij niet meer. De vraag is dan wat voor toestel dat moet zijn, een tablet wellicht?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Windows XP niet meer ondersteund - wat nu?

XP offline halen is niet meteen nodig op voorwaarde dat je een up-to-date antivirus-programma hebt geïnstalleerd.

Er komt geen verdere ondersteuning, wat betekent dat na ruwweg 10 jaar de support wordt opgeheven. Om hier een maatschappelijke beweging tegen op gang te brengen, lijkt me sterk, ik ken niet zoveel producten waarbij je 10 jaar ondersteuning krijgt.

Je kan je besturingssysteem nog steeds blijven gebruiken. Het punt is, als er lekken zouden gevonden worden, gaat Microsoft ze niet meer zelf onder handen nemen door een update. Verstandig internet-gebruik en een degelijk anti-virusprogramma zouden echter uitsluitsel moeten bieden. Wat ik je wel niet meer aanraadt is om aan online bankieren te doen omdat het risico hier toch wel groot kan zijn mocht er iemand toch je pc 'hacken'. Voor zover ik dit weet, gebeurt dit veel meer op server (website) niveau dan op computerniveau, dus de kans lijkt me nog steeds klein.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 74

Re: Windows XP niet meer ondersteund - wat nu?

In physics I trust schreef: zo 30 mar 2014, 12:36
XP offline halen is niet meteen nodig op voorwaarde dat je een up-to-date antivirus-programma hebt geïnstalleerd.
McAfee geeft aan dat ze Windows XP blijven ondersteunen zolang dat dit mogelijk is. Maar zodra er een Windows aanpassing nodig is om McAfee goed te laten functioneren, is het afgelopen. Hoe lang dat dat dus nog duurt is onduidelijk.

Ik zou ook adviseren om de computer gewoon te blijven gebruiken, maar niet meer voor gevoelige zaken zoals bankieren, En voor de rest is de computer natuurlijk niet van de ene dag opo de andere gevaarlijk en onbruikbaar geworden. Alleen weet niemand wanneer dat moment wel aangebroken is.

Re: Windows XP niet meer ondersteund - wat nu?

Ik heb AVG ANTIVIRUS FREE op mijn computer. Verder was ik toch al van plan mijn internetgebruik te minimaliseren. Ik begrijp dat ik dan nog wel even met mijn huidige systeem vooruit kan?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Windows XP niet meer ondersteund - wat nu?

Als je geen gevoelige zaken doet op je computer, zoals bankieren e.d. zou ik me niet teveel zorgen maken.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: Windows XP niet meer ondersteund - wat nu?

Dank voor alle reacties! :)

Berichten: 12.262

Re: Windows XP niet meer ondersteund - wat nu?

Inderdaad, voor niet-gevoelige zaken is er niet zoveel aan de hand. Het is ook niet nodig direct je internetverbinding te verbreken of iets dergelijks. Het lijkt me vooral even inventariseren of er iets op die computer staat waarvan je absoluut niet wilt dat het ooit bekeken wordt (wellicht je email etc), of wat absoluut niet kwijt mag raken (backups maken?).

Verder, zoals gezegd: niet gebruiken voor internetbankieren, ook niet voor digiD voor je belastingaangifte en dergelijke. Internetbankieren is overigens het grootste risico: als dat gehacked wordt en je rekening geplunderd zul je waarschijnlijk je geld niet terug zien. De bank kan prima argumenteren dat werken op een niet langer ondersteund systeem grof nalatig is.
Victory through technology

Re: Windows XP niet meer ondersteund - wat nu?

Dan wordt het op den duur toch nodig iets anders aan te schaffen. Zou een tablet dan iets zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Windows XP niet meer ondersteund - wat nu?

Bartjes schreef: zo 30 mar 2014, 15:59
Dan wordt het op den duur toch nodig iets anders aan te schaffen. Zou een tablet dan iets zijn?
Kijk eerst eens of het mogelijk is om je huidige systeem op te waarderen naar Windows 7. Op de site van Microsoft kun je daar wel iets over vinden.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 12.262

Re: Windows XP niet meer ondersteund - wat nu?

Als je iets met een -gewoon- toetsenbord wilt is een tablet natuurlijk niet handig: dat wordt ofwel op het scherm typen, ofwel op een pieterpeuterig extern toetsenbordje (zoals je voor bijv microsoft tablets kunt krijgen).

Ik zou dan eerder gaan voor een netbook of eenvoudige notebook. Vanaf pakweg 400 euro kun je mooie apparaatjes kopen, en die kunnen waarschijnlijk ook weer jaren mee bij voorzichtig gebruik. Het is wellicht wel even kijken wat je zelf prettig vindt: iets kleins als een netbook, of toch liever een normaal formaat notebook met logischerwijs ook een wat ruimer keyboard.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Windows XP niet meer ondersteund - wat nu?

Wellicht dat je hier iets mee kunt:

http://computertotaal.nl/apps-software/ ... inux-62694

Linux klinkt voor velen eng, maar Linux Mint (waar ze het in dat artikel over hebben) is o.a. bedoeld als XP vervanger, gewoon met start menu, bureaublad, etc. En het werkt nog veel vlotter dan XP ook. :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Windows XP niet meer ondersteund - wat nu?

mathfreak schreef: zo 30 mar 2014, 18:16
Kijk eerst eens of het mogelijk is om je huidige systeem op te waarderen naar Windows 7. Op de site van Microsoft kun je daar wel iets over vinden.
Ik neem aan dat je dat dan moet kopen?
Benm schreef: ma 31 mar 2014, 01:50
Als je iets met een -gewoon- toetsenbord wilt is een tablet natuurlijk niet handig: dat wordt ofwel op het scherm typen, ofwel op een pieterpeuterig extern toetsenbordje (zoals je voor bijv microsoft tablets kunt krijgen).

Ik zou dan eerder gaan voor een netbook of eenvoudige notebook. Vanaf pakweg 400 euro kun je mooie apparaatjes kopen, en die kunnen waarschijnlijk ook weer jaren mee bij voorzichtig gebruik. Het is wellicht wel even kijken wat je zelf prettig vindt: iets kleins als een netbook, of toch liever een normaal formaat notebook met logischerwijs ook een wat ruimer keyboard.
Al die termen zeggen mij niet veel. Een wens die ik ook al een tijdje heb is om buitenshuis door zoeken op internet oude boeken en platen te kunnen taxeren. Wanneer ik toch een nieuw apparaat moet aanschaffen, kan ik dat dan ook realiseren. Er moet wel een normaal toetsenbord aan zitten, kleiner is wat mij betreft niet altijd beter.
Ger schreef: ma 31 mar 2014, 08:39
Wellicht dat je hier iets mee kunt:

http://computertotaa...-op-linux-62694

Linux klinkt voor velen eng, maar Linux Mint (waar ze het in dat artikel over hebben) is o.a. bedoeld als XP vervanger, gewoon met start menu, bureaublad, etc. En het werkt nog veel vlotter dan XP ook. :)
Dat is een interessante optie, ik zal het bekijken. Ik heb al veel freeware programma's, en ben daar zeer tevreden over.

Net bekeken: ziet er goed uit, zodra ik moet overstappen wordt dat waarschijnlijk Linux Mint.

Berichten: 12.262

Re: Windows XP niet meer ondersteund - wat nu?

Een licentie voor windows 7 (starter) kost inderdaad geld, en ik weet niet of je huidige apparaat het qua hardware uberhaupt nog zal ondersteunen.

Maar als je zegt dat je buitenhuis dingen wilt zoeken, is het dan bijv van belang dat het apparaat een internetverbinding heeft via het telefoonnetwerk, zodat dat overal werkt? Dat maakt namelijk best een verschil in de opties.
Victory through technology

Reageer