Overzicht houden bij mogelijke typen reacties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 50

Overzicht houden bij mogelijke typen reacties

Beste forumleden,

Ik ben op dit moment aan het leren voor een tentamen over aromatische reacties.

En dit komt neer op een erg lange lijst met type reacties die je moet kunnen toepassen.

Met/zonder functionele groepen, oxidaties/reducties, substitutie/eliminatie. Voor dit tentamen heb ik zo'n ~40 verschillende reacties.

Ik zal een paar voorbeelden geven ter verduidlijking; Diels Alder, Friedel-Crafts, Clemmensen, Witting, en nog veel meer.

Vervolgens krijg je op het tentamen een vraag in de zin van: ''Hoe zou je product A synthetiseren?'' of ''Teken het product dat ontstaat wanneer product A en B onder basische omstandigheden reageren.''

En mijn vraag is; hoe houden jullie hier overzicht in?

Er zijn zoveel reacties die je kunt toepassen. De ene werkt in die situatie niet (door een deactiverende zijgroep bijvoorbeeld), en de andere werkt weer wel. En als ik dan zo'n vraag krijg raar ik een beetje verdwaald in al die reacties.

- Eggy

Edit: Ik was de titel vergeten af te maken en dit kan ik niet meer veranderen, misschien kan een mod dit nog even aanpassen naar iets meer zeggends.
“We are so vain that we even care for the opinion of those we don't care for.”
- Marie von Ebner-Eschenbach

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Overzicht houden bij mogelijke typen reacties

Voor het type vragen wat je hierover zult krijgen zul je genoeg hebben aan "patroonherkenning". Je moet dan bijvoorbeeld weten hoe de dubbele bindingen voor en na een Diels-Alder reactie eruitzien. Dan kun je aan een stof zien of hij zo gemaakt kan zijn. Als een stof een chlooratoom heeft, ga je in je geheugen zoeken naar een reactie die een chlooratoom inzet. Een hulpje wat je nog zou kunnen gebruiken is dat als een groep erg reactief is, deze waarschijnlijk door de laatste stap van een reactie is neergezet.

Berichten: 80

Re: Overzicht houden bij mogelijke typen reacties

Je zou ook retrosynthese kunnen doen! Begin met het eindproduct en beredeneer vanaf hier terug, tot je start product. Dit vind ik een persoonlijk een fijne manier van werken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Overzicht houden bij mogelijke typen reacties

Retrosynthese betekent niets anders dan vanuit een gegeven component terugredeneren uit welke stoffen deze gevormd zou kunnen worden. Dat kan bij sommige opgaven, met name die opgaven waarin gevraagd wordt om een retrosyntetische analyse te doen. Als zowel begin- als eindproduct zjn gegeven kun je het op beide manieren aanpakken, dat maakt verder geen verschil. Het zal de TS ook niet veel verder helpen, want ook (of juist) voor een retrosynthetische analyse moet je het verloop van diverse reacties kennen. De vraag is juist hoe iemand dat in zijn hoofd krijgt.
 
De beste manier daartoe is om lijstjes te maken, in feite lijstjes die vergelijkbaar zijn met overizichten die in tekstboeken vaak aan het eind van hoofdstukken staan:
 
Per reactie de algemene structuur van de beginstof (met andere woorden, de functionele groep(en) die de reactie ondergaat/n), de omstandigheden en de algemene structuur van het eindproduct. Bij iedere reactie of groep reacties de bijbehorende naam, en dan "stampen" én ermee oefenen. Het regelmatig opschrijven van de reacties helpt om dit soort kennis erin te krijgen. 
 
Want uiteindelijk is dat de simpele realiteit: Het moet in je hoofd zitten om toe te kunnen passen. Het is wellicht niet zo gebruikelijk om bij een exacte studie allerlei dingen uit het hoofd te leren, maar in dit geval ontkom je er niet aan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer