verschil microorganisme en een cel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

verschil microorganisme en een cel

Hallo,

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een micro organisme en een cel, want ik heb de (waarschijnlijk onterechte) indruk dat deze door elkaar worden gebruikt?

Ik heb een vak dat gaat over predicitieve microbiologie waarbij men met wiskundige modellen de groei van micro organismen modeleert, maar men meet daarbij vaak de celdensiteit in eenheid [cfu/ml]= colony forming units per ml.

is het aantal cellen per ml dan het aantal micro organismen per ml?

alvast bedankt

Berichten: 74

Re: verschil microorganisme en een cel

Een micro-organisme kan een-cellig zijn, maar een cel hoeft geen compleet micro-organisme te wezen

Berichten: 278

Re: verschil microorganisme en een cel

maar bv in het menselijk lichaam zijn er ongeveer 10^14 cellen en 10^15 micro organsmen.

dat wil zeggen dat er ongeveer 10 micro organismen in één cel zitten? dat vind ik zo raar, aangezien een micro organisme vaak uit meerdere cellen bestaat

als men dan cfu= colony forming units meet, meet men dan cellen of micro organsimen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: verschil microorganisme en een cel

Micro-organismen hoeven niet per intracellulair te zeggen. Ze dwarrelen ook bijvoorbeeld vrij rond in je mond of darmen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: verschil microorganisme en een cel

Met die 10^14 tellen ze alleen de cellen in je lichaam met menselijk DNA. De 10^15 micro-organismen zijn ook ruwweg 10^15 cellen. Een groot deel daarvan vormen ca 1 kg darmflora.
 
Je lichaam bestaat hierdoor voor ca. 90% uit micro-organismen als je cellen telt, en zelfs voor 99% als je alle verschillende DNA in je lichaam gaat bepalen.

Reageer