[natuurkunde] [Sterkteleer] Inwendige belastingen in dwarsdoorsnede

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 25

[Sterkteleer] Inwendige belastingen in dwarsdoorsnede

Hallo,

Bijgevoegd een opgave uit het boek Sterkteleer van Hibbeler 2e editie waar ik niet op de antwoorden kom zoals die achterin het boek staan. Gevraagd wordt om de inwendige belastingen in punt F en G. De belastingen in G vormen geen probleem. Hiervoor kan simpelweg het balksegement G naar rechts genomen worden. De belasting in punt F vormt een probleem voor mij. In eerste instantie realiseerde ik mij niet dat de normaalkracht en dwarskracht respectievelijk in de lengte en haaks op de lengte van de balk werkten en tekende ik deze verkeerd in. Maar dan nog kom ik niet tot de antwoorden die in het boek staan. Ik heb het geprobeerd met segment CF wat niet werkte. En daarna door te kijken welke krachten er in punt B werkten om van daaruit te bepalen welke kracht er op segment CB werkt. Ook hiermee kom ik niet op het antwoord. CB is volgens mij een tweekrachten element wat resulteert in alleen een normaalkracht in F en geen dwarskracht en moment.

Wie kan mij in de goede richting helpen.

Het antwoord: Nf=1004kN, Vf=0, Mf=0
Bijlagen
foto.JPG
foto.JPG (104.66 KiB) 701 keer bekeken

Berichten: 581

Re: [Sterkteleer] Inwendige belastingen in dwarsdoorsnede

Ik kom uit op een antwoord van 680 kN ongeveer.

Ik weet niet hoe je hebt gerekend en wat je antwoord is, maar het klopt dat het een tweekrachten element is. Daarom zal deze alleen een normaal kracht hebben. Als je de staat BC losmaakt en de kracht die deze uitoefent op AG weergeeft als een vector, dan kun je met de momentenstelling rond punt A de onbekende kracht in de richting van CB bepalen. Daaruit volgt dan de kracht in het element en dus ook de normaalkracht

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: [Sterkteleer] Inwendige belastingen in dwarsdoorsnede

@Roy8888: met jouw aanwijzingen ben ik er uit gekomen en wel op het juiste antwoord van 1004kN. Hieronder de uitwerking. Bedankt.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (104.84 KiB) 699 keer bekeken

Reageer