Springen naar inhoud

Bloeddruk slagaders

• Log in om te kunnen reageren

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2014 - 15:33

Hallo,

Hoe moet ik me het verhogen van de druk in de aorta en andere slagaders voorstellen?

Als de linker ventrikel zich begint samen te trekken dan verhoogt het de druk op het bloed in de ventrikel naar 80 mmHg. Een fractie later gaan de hartkleppen open en blijft de druk oplopen tot 120 mmHg in de ventrikel,tegelijkertijd stroomt de bloed in de aorta.

Maar wordt de druk in de aorta en slagaders verhoogd omdat er simpelweg bloed bijkomt doordat de hart samentrekt? Of omdat door het samentrekken van de ventrikel een drukgolf door de aorta en slagaders gaat? Ik vind het lastig om dit precies te visualiseren en het verband tussen drukgolf en bloeddruk snap ik eigenlijk niet precies.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5814 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2014 - 16:15

Dat laatste met name, door het samentrekken van de linker ventrikel krijg je een hogere druk in de aorta en slagaders waardoor de diastolische tensie naar de systolische gaat. De hoeveelheid bloed wat wordt weggepompt is immers erg klein, rond de 70ml.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2014 - 17:07

ok dank u wel. maar hoe zit het met de drukgolf? De bloeddruk stijgt toch niet direct in de hele aorta en slagaders? Hoe wordt de bloeddruk precies gedistribueerd? Want de bloeddruk in de aorta is hoger dan verderop in de slagaders omdat de drukgolf wordt gedempt als het zich voortbeweegt. Maar de precieze mechanisme kan ik me niet echt visualizeren.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5814 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2014 - 18:24

Vergelijk het met een hoge drukspuit.

Sta je er pal voor, dan word je naar achteren geblazen.

Sta je 20 meter van de spuit, dan blijf je wel op je benen staan.

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2014 - 19:04

maar goed, wat is de exacte reden hiervoor?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5814 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2014 - 19:50

Omdat de totale diameter van de arteriolen samen een stuk groter is dan die van de aorta alléén. Neemt de diameter toe, dan daalt de druk kwadratisch (wet van Poiseuille).

Lees eens dit artikel door: http://circres.ahajo.../4/375.full.pdf

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2014 - 22:59

Ik heb het niet over arteriolen maar gewoon bij het begin van de aorta tot paar centimeters verderop. Zelfs dan daalt de bloeddruk een beetje. Dus ik wil gewoon het verband begrijpen tussen de vascular pressure waves en de stijging van bloeddruk in de slagaders.
Er wordt altijd gezegd : door de samentrekking van het hart stijgt de bloeddruk in de aorta-slagaders. Hier gaan ze dan van uit dat het plotseling overal in de aorta de bloeddruk ineens stijgt. Maar dit verklaart dan niet waarom de bloeddruk even verderop in de aorta al is afgenomen.
Dus als ik teksten als hieronder lees dan denk ik dat je de bloeddrukstijging in verband moet brengen met dat ''vascular pressure waves'' om een betere uitleg te kunnen geven voor het stijgen van bloeddruk in de aorta en slagaders. Ik zou graag de bloeddrukstijging willen verklaren aan de hand van de ''vascular pressure waves''.

Vascular pressure wave[edit]

Modern physiology developed the concept of the vascular pressure wave (VPW). This wave is created by the heart during the systole and originates in the ascending aorta. Much faster than the stream of blood itself, it is then transported through the vessel walls to the peripheral arteries. There the pressure wave can be palpated as the peripheral pulse

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5814 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2014 - 05:53

Er wordt altijd gezegd : door de samentrekking van het hart stijgt de bloeddruk in de aorta-slagaders. Hier gaan ze dan van uit dat het plotseling overal in de aorta de bloeddruk ineens stijgt. Maar dit verklaart dan niet waarom de bloeddruk even verderop in de aorta al is afgenomen.

Nou, door de toegenomen druk in de aorta zal er ook bloed terug naar de ventrikels stromen waardoor de aortaklep zich weer sluit, mede doordat de druk in de linker ventrikel drastisch is afgenomen. Dit zorgt voor de drukverval in de aorta zelf zoals afgebeeld in de volgende afbeelding (de bovenste grijze lijn):

Geplaatste afbeelding

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2014 - 13:03

Ik weet niet of u mijn bovenstaande bericht niet heeft gelezen of dat ik heel onduidelijk schrijf. Maar ik heb het toch de hele tijd over de systole niet over de diastole.

De vraag is waarom de druk tijdens de systole in de aorta aan het begin hoger is dan iets verderop?

Om dit te verklaren denk ik dat je naar de toename van de bloeddruk moet kijken aan de hand van de Vascular pressure wave, die door de aorta propageert tijdens de systole.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5814 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2014 - 13:42

In bovenstaande plaatje zie je toch duidelijk drukverval in de aorta tijdens de systole (zoals reeds gezegd: de bovenste grijze lijn waar helemaal onderaan staat: systole)?

Daarnaast heb ik het in mijn posts evident over de systole, dus het is geen kwestie van niet lezen (wat ik overigens een niet zo nette opmerking vind tegen iemand die je probeert te helpen, maar dat terzijde), maar meer inderdaad van niet goed aangeven wat je exacte vraag is. Dat blijkt uit het feit dat de allereerste zin uit de OP is:

Hoe moet ik me het verhogen van de druk in de aorta en andere slagaders voorstellen

In de OP heb je het zelfs meerdere malen over 'slagaders', implicerend dat je het over het arteriële systeem in het algemeen hebt. Vandaar dat ik begon over de arteriolen. Dan maak je plotseling een 180 graden wending naar alléén de aorta...

Wellicht kan iemand anders het op een andere manier uitleggen, want nu geraken we in een impasse en ik weet niet hoe ik het verder c.q. beter kan uitleggen dan ik reeds gedaan heb.

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2014 - 14:51

Ik ben zeer dankbaar voor de hulp maar we begrijpen elkaar nog steeds niet goed :) .
Omdat de punt die ik wil maken blijkbaar niet goed overkwam , maakte ik de situatie specifieker. En u gaat steeds niet in op de vascular pressure waves.

En dat de druk begint te dalen tijdens de systole nadat de ventrikel is gestopt met samentrekken snap ik wel. Dat is mijn punt niet.

Mijn punt is: tijdens de systole nadat de aortaklep open is gegaan en de druk toeneemt tot de maximum. ( dus voordat de ventrikel is gestopt met samentrekken). Waarom de druk in het begin van de aorta hoger is dan 5 centimeter verderop?

Veranderd door AItt, 02 april 2014 - 15:12

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5814 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2014 - 16:20

En u gaat steeds niet in op de vascular pressure waves.

Wat valt er over op in te gaan? Je geeft een wikipedia-definitie van de zogenaamde vascular pressure wave, soit. Wat begrijp je daar niet aan? Of wat moet ik er meer over vertellen?

Waarom de druk in het begin van de aorta hoger is dan 5 centimeter verderop?

Omdat volgens deze formule (opnieuw de wet van Poiseuille), bij een bepaalde bloedstroom, het product boven de noemer moet afnemen (druk) als de lengte toeneemt.

Geplaatste afbeelding

Theoretisch zou je ook de tegenwerkende zwaartekracht nog kunnen meerekenen (de ascenderende aorta is namelijk ook zo'n 5 centimeter, dus er moet 5 centimeter meer zwaartekracht overwonnen worden).

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2014 - 18:02

Wat valt er over op in te gaan? Je geeft een wikipedia-definitie van de zogenaamde vascular pressure wave, soit. Wat begrijp je daar niet aan? Of wat moet ik er meer over vertellen?

Omdat volgens deze formule (opnieuw de wet van Poiseuille), bij een bepaalde bloedstroom, het product boven de noemer moet afnemen (druk) als de lengte toeneemt.

Geplaatste afbeelding

Theoretisch zou je ook de tegenwerkende zwaartekracht nog kunnen meerekenen (de ascenderende aorta is namelijk ook zo'n 5 centimeter, dus er moet 5 centimeter meer zwaartekracht overwonnen worden).

Ok prima. Dus u zegt dat volgens deze formule de druk afneemt met de afstand als ik het goed begrepen heb?

Zou hier dan niet die ''vascular pressure wave'' weer bij komen kijken.

Want als die drukgolf dat vanuit de ventrikels de aorta in komt en zich voortbeweegt door de aorta en rest van de slagaders. Dan neemt de sterkte van die drukgolf af, (door weerstand/demping) waardoor dus ook de bloeddruk afneemt .
Naarmate de afstand groter wordt, ook al wordt de diameter niet groter, waar dat bij de arteriolen natuurlijk zeker het geval is, neemt de druk toch af.

Dan zou die Vascular pressure wave de onderliggende reden zijn dat je op die formule kunt zien dat de druk afneemt met de afstand.

Veranderd door AItt, 02 april 2014 - 18:07

egos

egos

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2014 - 18:16

Hoe moet ik me het verhogen van de druk in de aorta en andere slagaders voorstellen?

Als de linker ventrikel zich begint samen te trekken dan verhoogt het de druk op het bloed in de ventrikel naar 80 mmHg. Een fractie later gaan de hartkleppen open en blijft de druk oplopen tot 120 mmHg in de ventrikel,tegelijkertijd stroomt de bloed in de aorta.

Dit is de isovolumetrische contractiefase, waarin het linker ventrikel als een gesloten compartiment werkt.

Een fractie later gaan de hartkleppen open en blijft de druk oplopen tot 120 mmHg in de ventrikel,tegelijkertijd stroomt de bloed in de aorta.

Dit is de rapid ventrikel ejectiefase. Als de druk in het linker ventrikel 81 mm Hg wordt worden de SL kleppen open geduwd en stroomt het bloed in de slagders. De linker ventrikel en de aorta zijn nu een compartiment. Wanneer de linker ventrikel de druk verder opvoert naar 120 mmHg dan meten we dezelfde druk in de aorta.

Maar wordt de druk in de aorta en slagaders verhoogd omdat er simpelweg bloed bijkomt doordat de hart samentrekt? Of omdat door het samentrekken van de ventrikel een drukgolf door de aorta en slagaders gaat?.

Idd zoals anesthesist heeft geantwoord, komt dit doordat het linker ventrikel de druk verder heeft opgevoerd, maar ook omdat de arteriolen als weerstandsvaten dienst doen. Daardoor treedt compliantie van de slagaderwand op.

Vervolgens treedt de slow ventrikelejectiefase op, waarbij de druk in de linker ventrikel daalt, waardoor de ejectie vertraagt. Daardoor daalt de druk in de aorta en door het terugveren van de elastische wand (windketeleffect) wordt het bloed verder voortgestuwd richting de arteriolen, die het bloed gelijkmatig doorlaten naar de capillairen voor een continue uitwisseling naar de weefsels.

De vraag is waarom de druk tijdens de systole in de aorta aan het begin hoger is dan iets verderop?

Ook dit heeft de anesthesist uitgelegd: naarmate de lengte toeneemt, neemt de druk af!

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2014 - 18:36

Dit is de isovolumetrische contractiefase, waarin het linker ventrikel als een gesloten compartiment werkt.

Dit is de rapid ventrikel ejectiefase. Als de druk in het linker ventrikel 81 mm Hg wordt worden de SL kleppen open geduwd en stroomt het bloed in de slagders. De linker ventrikel en de aorta zijn nu een compartiment. Wanneer de linker ventrikel de druk verder opvoert naar 120 mmHg dan meten we dezelfde druk in de aorta.

Idd zoals anesthesist heeft geantwoord, komt dit doordat het linker ventrikel de druk verder heeft opgevoerd, maar ook omdat de arteriolen als weerstandsvaten dienst doen. Daardoor treedt compliantie van de slagaderwand op.

Vervolgens treedt de slow ventrikelejectiefase op, waarbij de druk in de linker ventrikel daalt, waardoor de ejectie vertraagt. Daardoor daalt de druk in de aorta en door het terugveren van de elastische wand (windketeleffect) wordt het bloed verder voortgestuwd richting de arteriolen, die het bloed gelijkmatig doorlaten naar de capillairen voor een continue uitwisseling naar de weefsels.

Ook dit heeft de anesthesist uitgelegd: naarmate de lengte toeneemt, neemt de druk af!

Waarom ga je in op post 1? Dat was een opzet naar waar we nu zijn beland in post 13: Namelijk de onderliggende gedachte achter het feit dat de bloeddruk afneemt met de afstand.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures