Guldberg en Waage, wet

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 383

Guldberg en Waage, wet

Besten,

Het gaat over de snelheidsvergelijking van Guldberg en Waage.

Een elementaire reactie:

Mg + 2HCl ____> MgCl2+ H2

v ~ [Mg] en v ~ [HCl]2en bijgevolg v ~ [Mg] . [HCl]2

Oftewel: v = k . [Mg] . [HCl]2( en k is dus de snelheidsconstante)

Mijn vraag: "Waarom mag je eigenlijk van die 2HCl zeggen dat v ~ [HCl]2want alhoewel dat het experimenteel klopt ontgaat de wiskunde me hier. Waarom mag je, volgens G. en W., van 2HCl zomaar een kwadraat maken bij een elementaire reactie??"

Dank en groeten,

David

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Guldberg en Waage, wet

een elementaire reactie houdt in dat alle reagerende moleculen dat in één stap doen: ze moeten dus allemaal tegelijk op elkaar botsen. Dus de reactiesnelheid is evenredig met het aantal botsingen. Maar dit aantal botsingen is evenredig met het aantal moleculen, of beter; de concentratie. In het voorbeeld dat jij geeft gaat het om de botsing van Mg en HCl en HCl, dus is de snelheid evenredig met [Mg], [HCl] en nog eens [HCl]. Als je dat combineert (vermenigvuldigt) kom je uit op een kwadraat voor [HCl]
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 383

Re: Guldberg en Waage, wet

Typhoner schreef: di 01 apr 2014, 19:17
een elementaire reactie houdt in dat alle reagerende moleculen dat in één stap doen: ze moeten dus allemaal tegelijk op elkaar botsen. Dus de reactiesnelheid is evenredig met het aantal botsingen. Maar dit aantal botsingen is evenredig met het aantal moleculen, of beter; de concentratie. In het voorbeeld dat jij geeft gaat het om de botsing van Mg en HCl en HCl, dus is de snelheid evenredig met [Mg], [HCl] en nog eens [HCl]. Als je dat combineert (vermenigvuldigt) kom je uit op een kwadraat voor [HCl]
Ok, dat snap ik al beter want zoals u het zegt is het HCl x HCl en dat is een kwadraat maar Mg kan slechts 1 keer botsen met HCl en HCl en blijft dus [Mg]1! Ok, dus DAAROM (zou je kunnen zeggen) dat in het eindprodukt (Mg)CL2en H2zitten.Want de moleculen botsen 1 keer (maar de HCl zijn "met z'n tweëen) en klaar is de reagens?! Mag ik al joepie zeggen of mis ik nog iets?

Alvast bedankt!

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Guldberg en Waage, wet

Daaf schreef: di 01 apr 2014, 19:51
Ok, dus DAAROM (zou je kunnen zeggen) dat in het eindprodukt (Mg)CL2en H2zitten.Want de moleculen botsen 1 keer (maar de HCl zijn "met z'n tweëen) en klaar is de reagens?! Mag ik al joepie zeggen of mis ik nog iets?


goh, dat snap ik niet zo helemaal. Als je MgCl2 wil vormen uit Mg en HCl ga je twee HCl'en nodig hebben. Hoe deze precies met elkaar reageren is niet van belang voor het eindproduct, maar wel voor hoe snel het gebeurt.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 383

Re: Guldberg en Waage, wet

Typhoner schreef: di 01 apr 2014, 20:28
goh, dat snap ik niet zo helemaal. Als je MgCl2 wil vormen uit Mg en HCl ga je twee HCl'en nodig hebben. Hoe deze precies met elkaar reageren is niet van belang voor het eindproduct, maar wel voor hoe snel het gebeurt.
Nee Nee, maak je niet druk Typhoon! 't Is enkel mijn manier om het te snappen! Je deed goed werk voor me, dankjewel. Ik ben geen chemicus, ik ben bioloog/etholoog maar begrip van Chemie is ook voor ons onontbeerlijk! Ik heb het gesnapt hoor! ;)

Dankjewel!

Reageer