Verschillende vermogens elektromotoren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 20

Verschillende vermogens elektromotoren

Hoi,

Ik vroeg mij af of jullie mij konden uitleggen wat nou precies het werkelijk-, blind- en schijnbaar vermogen is.

Ik heb het een en ander gelezen en hieruit geconcludeerd dat:

Pwerkelijk : het vermogen dat word geleverd aan de as

Pblind : Het vermogen dat nodig is om het magnetische veld in stand te houden

Pschijnbaar : Geeft het energieverbruik aan van alle elektronische componenten

Pschijnbaar is de resultante van de vectoren van het werkelijk- en blind vermogen. Klinkt logisch aangezien dit het energieverbruik zou moeten zijn.

En vooral de eenheden snap ik niet. P werkelijk wordt in Watt uitgedrukt, Pschijnbaar in VA (Volt-Ampère), Pblind in var (Volt-Ampère-reactief). Wat is de relatie met de eenheden en de formules:

Pwerkelijk = P = U * I * cos Φ

Pblind = Q = U * I * sin Φ


Pschijnbaar = S = U * I

Kraak m'n ondervindingen met alle liefde af of verduidelijk het alsjeblieft, ik wil dit graag een keer goed begrijpen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes,

Jesse

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verschillende vermogens elektromotoren

Het vermogen wat op het typeplaatje staat is het mechanisch vermogen, geleverd aan de as.

Het elektrisch vermogen (P) is altijd iets groter, vanwege diverse verliezen in de motor.

Verder klopt je veronderstelling over de relatie tussen P, Q en S.

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Verschillende vermogens elektromotoren

Dus het mechanisch vermogen is hetzelfde als het werkelijke vermogen?

Maar het schijnbaar vermogen is dus wat de motor in totaal aan vermogen gebruikt en daadwerkelijk is dit meer door verliezen?

Berichten: 77

Re: Verschillende vermogens elektromotoren

Dus het mechanisch vermogen is hetzelfde als het werkelijke vermogen?


Nee, de 3 begrippen die jij noemt zijn puur elektrisch, terwijl as- of mechanisch vermogen uiteraard mechanisch is.

Het verschil is het rendement van de motor, η dus. Dit wordt inderdaad soms verward met cos φ.

Maar het schijnbaar vermogen is dus wat de motor in totaal aan vermogen gebruikt en daadwerkelijk is dit meer door verliezen?


Nee. Het verbruik is het werkelijk, niet het schijnbaar vermogen.

Pwerkelijk: Dit is de vermogen dat je effectief uit het net opneemt. Als je dit met tijd vermenigvuldigd (Wh) is dit hetgene wat je op je rekening ziet.

Pblind : Het vermogen dat nodig is om het magnetische veld in stand te houden. Nooit zo geïnterpreteerd, maar dit is inderdaad juist.

Pschijnbaar : Is het vermogen dat je met de gegeven stroomsterkte en spanning ZOU kunnen opnemen.

Pschijnbaarbepaalt de dimensie van alle onderdelen (draaddoorsnede, zekeringen, trafo's,...) zowel IN als NAAR deze motor.

Vb: Motor 220V, 1A. Het lijkt (schijnt) dus dat deze dus 220W opneemt. Een deel hiervan is echter opgeslagen in de vorm van magnetische energie die op een ritme van 50 Hz terug aan het net wordt teruggegeven. Dit is meteen de reden waarom met dit niet W maar VA noemt.

PS: Het is inderdaad nuttig dat je dit goed begrijpt. Er doen hierover nogal wat apenverhalen de ronde o.a. dat je met condensatoren jouw KWh-teller kan doen terug draaien.

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Verschillende vermogens elektromotoren

Merlion schreef: Nee. Het verbruik is het werkelijk, niet het schijnbaar vermogen.

Pwerkelijk: Dit is de vermogen dat je effectief uit het net opneemt. Als je dit met tijd vermenigvuldigd (Wh) is dit hetgene wat je op je rekening ziet.
Pblind : Het vermogen dat nodig is om het magnetische veld in stand te houden. Nooit zo geïnterpreteerd, maar dit is inderdaad juist.
 
Maar als Pwerkelijk het vermogen is wat je opneemt uit t net, zit hier in principe dan ook het blind vermogen hier bij?
 
Merlion schreef: Pschijnbaarbepaalt de dimensie van alle onderdelen (draaddoorsnede, zekeringen, trafo's,...) zowel IN als NAAR deze motor.
 
Het schijnbaar vermogen is dus het vermogen waarvoor de motor gebouwd is. Vandaar dat je dit meet met de vollastproef? (geloof ik) Zodat je weet wat het maximale is wat de componenten aan kunnen.
 
 
Merlion schreef: Vb: Motor 220V, 1A. Het lijkt (schijnt) dus dat deze dus 220W opneemt. Een deel hiervan is echter opgeslagen in de vorm van magnetische energie die op een ritme van 50 Hz terug aan het net wordt teruggegeven. Dit is meteen de reden waarom met dit niet W maar VA noemt.
 
Maar ze noemen het VA omdat het niet het aantal joule is wat de motor aan de as levert, maar een bepaalde hoeveelheid die de motor verbruikt. En dit noemen ze dan VA om verwarring te voorkomen? Want 1 VA = 1 W toch? En dat is dan hetzelfde verhaal voor VAr?
 
Alvast heel erg bedankt voor de hulp.

Berichten: 77

Re: Verschillende vermogens elektromotoren

Jessaah schreef:  
Maar ze noemen het VA omdat het niet het aantal joule is wat de motor aan de as levert, maar een bepaalde hoeveelheid die de motor verbruikt. Want 1 VA = 1 W toch? 
 
Je maakt nog steeds de denkfout dat als er een stroom I in een kring vloeit, bij een bepaalde spanning U, je automatisch vermogen (P = U.I) verbruikt. Dit is niet zo.
 
Waarom een spoel of condensator geen actief vermogen (W) opneemt maar enkel schijnbaar (VA) zie je hier http://www.faqs.org/docs/electric/AC/AC_4.html
Kijk goed naar het verschil tussen het opgenomen vermogen (groene lijn in tweede plaatje) van een weerstand (Neemt enkel actief vermogen op) en dit van een condensator of spoel (groene lijn in vijfde plaatje, enkel schijnbaar vermogen).
 
Begrijp je het verschil tussen beide groene curves? 

Reageer