Hulp nodig bij berekenen oplegreacties, V- en M-lijnen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Hulp nodig bij berekenen oplegreacties, V- en M-lijnen

Beste forumgebruikers,

voor een programma moet ik een aantal handmatige berekeningen aanleveren waar om oplegreacties en V- en M-lijnen gevraagd wordt. Nu ben ik helaas geen ster in de mechanica, heb wel het een en ander weten te zoeken maar ik vind het heel moeilijk op dit moment.

Zou iemand die toevallig een beetje tijd over heeft mij met bijgevoegde opgaves willen helpen? Het zou enorm gewaardeerd worden en ik ben je eeuwig dankbaar. Hetgeen wat ik (ooit) geleerd heb is helaas erg verwaterd en maakt het daardoor heel moeilijk.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp!

Vriendelijke groet

Nicky
Bijlagen
Training Technosoft oefeningen.pdf
(25.51 KiB) 542 keer gedownload

Berichten: 232

Re: Hulp nodig bij berekenen oplegreacties, V- en M-lijnen

Zou je misschien kunnen laten zien waar je vastloopt? Bij welke opgave of welk punt in de berekening...

Berichten: 3

Re: Hulp nodig bij berekenen oplegreacties, V- en M-lijnen

Beste forumgebruikers,
 
ik ben met de opgaves al aan de slag gegaan. De eerste 2 opdrachten heb ik denk ik goed, bij de derde loop ik compleet vast. Ik heb het een en ander kunnen vinden over het toevoegen van een scharnier maar daar kwam ik niet verder mee. Ik heb een handige app gevonden op mijn iphone waarin ik diverse mechanica schema's kan toevoegen en daar het een en ander mee kan berekenen als hulpmiddel. Hiermee heb ik ook opdracht 3 gecontroleerd en kwam ik iedere keer op verkeerde antwoorden.
 
Als iemand mij hier mee kan helpen zou dit zeer gewaardeerd worden. Ik heb mijn voortgang als bijlage toegevoegd
 
 
Bijlagen
Uitgewerkt Technosoft.docx
(513.54 KiB) 344 keer gedownload

Berichten: 581

Re: Hulp nodig bij berekenen oplegreacties, V- en M-lijnen

Is het de bedoeling om de reactiekrachten en momenten te bepalen met een handmatige berekening? Opgave drie is een statisch onbepaalde ligger. De methode die wij daarvoor gebruiken is de gaapvergelijking. Ik weet niet of je daarmee bekend bent? Eigenlijk komt het er op neer dat je de ligger in ''stukjes knipt'' bij een scharnierpunt en dan als randvoorwaarden hanteert dat de gaping tussen de twee liggerdelen 0 moet zijn. Op deze manier creeer je eigenlijk twee statisch bepaalde liggers.

Berichten: 3

Re: Hulp nodig bij berekenen oplegreacties, V- en M-lijnen

Bedankt voor jullie reacties!
 
Ik heb even een foto toegevoegd van de situatie waar ik nu vast loop. Wat ik kan vinden op google is het toevoegen van een scharnier om zo de ligger te kunnen splitsen. Alleen, als ik de scharnier op diverse plaatsen toevoeg krijg ik verschillende antwoorden voor mijn eerste reactiekracht. Iemand een idee wat ik fout doe? Ik gebruik de foto toegevoegd in het eerder geuploade uitgewerkte bestand als antwoord, maar ik kom niet in de buurt bij die oplegreacties.
Bijlagen
foto.JPG
foto.JPG (188.71 KiB) 989 keer bekeken

Berichten: 581

Re: Hulp nodig bij berekenen oplegreacties, V- en M-lijnen

Je snijdt je balk op twee willekeurige plekken doormidden en begint dan de som van de momenten te nemen rond een punt met alleen je reactiekracht en de belasting. Waar zijn de inwendige reactiekrachten en momenten? Normaal maak je een snede in een balk als je reactiekrachten bekend zijn en je de inwendige dwarskrachten en momenten wilt bepalen. Op deze manier krijg je niet de juiste reactiekrachten uit. 
 
Ik weet niet hoever je bent met dit soort stof, maar normaal gesproken gebruik je voor dit soort situaties een gaapvergelijking (zoek maar eens op internet daarover). Daarvoor moet je echter wel wat ervaring hebben met de vergeet me nietjes die gebruikt worden voor doorbuiging en hoekverdraaiing.

Berichten: 232

Re: Hulp nodig bij berekenen oplegreacties, V- en M-lijnen

Ik denk dat je deze opgave simpeler mag benaderen dan dit. De vraagstelling geeft niet voor niets al het  steunpuntsmoment.
 
Probeer eens de ligger in tweeën te knippen en te beschouwen als twee liggers op 2 steunpunt, maar met een moment als gegeven in de opgave als opgelegde belasting.
 
ligger_opsplitsen.png
ligger_opsplitsen.png (28.73 KiB) 995 keer bekeken
 
Wellicht is het eenvoudiger om deze 2 liggers te berekenen en daarna samen te voegen.

Reageer