geluidsniveau en intensiteit

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

geluidsniveau en intensiteit

Ik heb dus een onderzoekscompetentie voor fysica en heb het onderwerp geluid gekozen. Mijn onderzoeksvraag is: “Neemt de intensiteit van het geluid kwadratisch af in functie van de afstand tot de geluidsbron als deze op de grond staat?”

Nu heb ik mijn metingen gedaan en die zien er vrij goed uit, maar ik moet ze dan nog vergelijken met de theoretische waarden. Het probleem is dat ik hier bij dan enorme waarden bekom voor de geluidsintensiteit zoals bv. op 1 meter afstand heb ik 22,3 W/m² (zie tabel)

Voor de practische waarden heb ik N= 10 x log( I / I 0) gebruikt om de geluidsintesiteit te berekenen. Voor de theoretische heb ik I=P/A gebruikt met A=4pi r² (bol oppervlak).

Ik heb P rms gebruikt, maar ik ben er vrij zeker van dat het alleen fout loopt bij het vermogen. Ik twijfel eraan dat het vermogen dat door de luidspreker is ontwikkelt 280 W is zoals er aangegeven was.

De luidspreker die ik heb gebruikt is een JBL EON 315. Ik weet wel dat het geen puntbron is, en dat dit dus ook het resultaat beinvloedt maar dit is wel een grote invloed dan.

Als iemand dit al eens heeft uitgeprobeert of hier meer over weet kan die mij dan helpen?

alvast bedankt!
Bijlagen
metingen I en N.jpg
metingen I en N.jpg (54.76 KiB) 1026 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: geluidsniveau en intensiteit

Opmerking moderator

verplaatst naar optica en akoestiek
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 77

Re: geluidsniveau en intensiteit

“Neemt de intensiteit van het geluid kwadratisch af in functie van de afstand tot de geluidsbron als deze op de grond staat?”
In theorie wel, in de praktijk ligt dit natuurlijk hoger door absorptie. In normale omstandigheden zijn deze echter klein t.o.v. de uitdeiningsverliezen. 
 
"Ik twijfel eraan dat het vermogen dat door de luidspreker is ontwikkelt 280 W is zoals er aangegeven was."
Zonder meting is dit m.i. niet mogelijk.
 
Nog een paar bijkomende vraagjes:
- Was het ingangssignaal van de versterker een sinus? 
- Was deze meetopstelling in een anechoïsche ruimte of een normale kamer?
 

Berichten: 8

Re: geluidsniveau en intensiteit

Bedankt voor het antwoord! 
 
Hoe moet ik dan het vermogen van de luidspreker berekenen zonder dat ik mijn metingen gebruik, om  de theorethische resultaten zo weinig mogelijk te beïnvloeden?
 
Het zit zo, ik heb mijn proef buiten gedaan in de openlucht. Er zaten geen obstakels tussen de decibelometer en de luidspreker en het was een vlakke ondergrond. 
 
Ik heb wel geen idee wat je bedoelt met een ingangssignaal. 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: geluidsniveau en intensiteit

Ingangssignaal is het signaal (geluid) dat je afspeelt en dus meet.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 8

Re: geluidsniveau en intensiteit

Ik denk wel dat het een sinus is dan, maar kan je toch voor de zekerheid eens checken? http://www.mediacollege.com/downloads/sound-effects/weapons/ . Ik heb "Ray gun" gebruikt en heb altijd het hoogste geluidsniveau genomen op die bepaalde afstand.
 

Berichten: 8

Re: geluidsniveau en intensiteit

Weet iemand anders hoe ik het vermogen kan meten bij het geluid dat ik laat afspelen? En is dit mogelijk zonder de hele luidspreker uit elkaar te halen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: geluidsniveau en intensiteit

Dat is waarschijnlijk geen sinus golf hoor. Voorbeeldje van een sinus golf:



 
Ik denk ook niet dat je zomaar het maximaal vermogen uit je box kan halen door zomaar een random geluid af te spelen. Ideaal zou zijn om heel erg luid een sinus golf met heel hoge frequentie af te spelen. Dit is wel heel erg slecht voor je oren, wees voorzichtig met geluid en draag bescherming. Het is ook mogelijk om je box kapot te maken door te luid te gaan. Omdat je bron net iets boven de grond staat, denk ik zelf dat het mogelijk moet zijn om meer dan het voorspelde vermogen te halen. Een deel wordt immers 'weerkaatst' van de grond.
sound.jpg
sound.jpg (10.05 KiB) 1012 keer bekeken
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 8

Re: geluidsniveau en intensiteit

Ja ik heb alle bescherming die nodig is en ik heb net een manier gevonden om de versterker het vermogen te laten meten dus dat is goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: geluidsniveau en intensiteit

Wat je misschien wel leuk gaat vinden:
http://www.falstad.com/ripple/
Een soort van golf simulator. Je kan er veel mee doen en het is gratis. Je kan het downloaden door hier te klikken. Dan kan je die applicatie ook off-line gebruiken.

De bron verslepen, objecten in de weg plaatsen (zoals prismas en paraboolspiegels), frequentie aanpassen, pauzeren, meerdere bronnen enz... 
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 8

Re: geluidsniveau en intensiteit

Ik heb het nog eens geprobeerd zoals jij het zij, en dan ook eens snel berekent wat ik uit kwam en het is weer hetzelfde geval ik heb het wel niet op het maximum gezet want dit was al redelijk luid zelfs door mijn gehoorsbescherming
Bijlagen
Presentation1.jpg
Presentation1.jpg (45.29 KiB) 1008 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (81.24 KiB) 1008 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: geluidsniveau en intensiteit

Je decibels zijn vrij laag, dat zal de reden zijn voor het grote verlies. Elektrische apparatuur verbruikt sowieso al wat stroom zonder dat je er iets met doet. De berekeningen naar Watt per vierkante meter zien er trouwens juist uit (je hebt bij theoretisch 3 Watt gebruikt?). Probeer misschien eens met lage tonen? Een beter idee dan hoge tonen. Slechter voor je box maar beter voor je gehoor. Misschien haal je dan een hoger decibel. Met deftige bescherming kan je wel rond de 130 voor enkele seconden (misschien zelfs meer maar dan wordt het gevaarlijk). Begin gewoon van ver genoeg. Per 10 decibel verhoogt de Watt per vierkante meter met factor 10, dus ik denk dat je rond de 130-134 dB op 1 meter afstand het maximum uit de box kan halen. Dat komt overeen met 150-280 watt.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Reageer