[natuurkunde] Axiale belasting in doorsnede

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 25

Axiale belasting in doorsnede

Bij axiale belasting is elastische vervorming te berekenen, ook wanneer de delen een verschillende diameter en/of van verschillende materialen zijn. Hiervoor dient voor elk deel de inwendige axiale kracht berekend te worden. Een voorbeeld hiervan:
image.jpeg
image.jpeg (101.92 KiB) 550 keer bekeken
In het voorbeeld is geen kracht in punt D. In de volgende opgaven is dat wel het geval.

Opgave 4-2/4-3: In deze opgave wordt ook in D een kracht uitgeoefend. Nu valt uit het antwoord uit het boek af te leiden dat Pcd=7.5kN, gelijk aan de kracht op D. Pab=10kN, Pbc=30kN.
image_2.jpeg
image_2.jpeg (145.18 KiB) 550 keer bekeken
Opgave 4-6: Pab=8kN, Pbc=4kN, Pcd=2kN en Pde=2kN
image_1.jpeg
image_1.jpeg (105.37 KiB) 550 keer bekeken
Ik vraag me af of de door mij in het rood aangegeven inwendige krachten kloppen? En waarom in opgave 4-2/4-3 de kracht op kraag C (2*8kN) nergens terugkomen in de berekening van de inwendige krachten?

Berichten: 581

Re: Axiale belasting in doorsnede

de krachten lijken me wel te kloppen. afgezien van het feit dat je nergens de rochtong van de kracht aangeeft met een plus en min... wat bedoel je precies met het niet terrug komen can de twee krachten? ik vraag me af of er niet ewn foutje in dat vraagstuk zit omdat als je kijkt naar de uitwendig aangebrachte belastingen, er geen evenwicht is

-10 kN + 40 kN - 16 kN -7,5 kN = 6,5 kN

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Axiale belasting in doorsnede

Stom. Ik ging er eerlijk gezegd niet van uit dat er zo'n fout in zou staan. Bedankt. Van de richting was ik me bewust.

Reageer