Led schakeling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Led schakeling

hallo allemaal,

Ik ben bezig om een spel te ontwikkelen waarbij een bal aan vier kabels door de ruimte kan worden bewogen. De bal kan binnen het frame waarin hij hangt alle kanten op bewegen. Ik stuur hem aan met een controller waarin een accelerometer verwerkt is. Op de grond onder de bal zijn 9 vlakken welke normaal rood zijn, en als een vlak groen wordt moet je zo snel mogelijk de bal erboven bewegen.

Nu is het zo dat ik om de vlakken te kleuren gebruik maak van powerleds, en een materiaal waardoor het licht diffuus over het vlak wordt verspreid.

Nu wil ik de leds aansturen met maximaal 3 kabels per paar. Dus voor een paar leds (groen en rood) wil ik een + kabel, een - kabel en een signaal kabel.

Omdat de leds een te groot vermogen hebben om ze rechtstreeks aan te sturen met mijn microcontroller moet ik sowieso transistors gebruiken.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik makkelijk een schakelingetje maken waardoor standaard de rode led aan is, en als ik spanning over de signaalkabel zet de groene led aangaat?

Zelf zat ik te denken om dan twee soorten transistoren te gebruiken waarbij ik de basissen van allebei aansluit op de signaal kabel een pnp en een npn transistor, zal dit werken? En zo niet waar moet ik dan aan denken.

André

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Led schakeling

Andre,
 
misschien begrijp ik dit verkeerd maar als je de controle over die 3 draden per led paar zelf in handen hebt, zou ik het volgende doen:
verbind de beide leds met hun kathode aan mekaar en verbind deze gezamelijke kathode met massa. Gebruik dan voor elke anode een pnp tranistor die je met de emitter aan de + voeding hangt, en met collector aan (telkens een) led anode. Door nu een '0' op de basis van de tors te sturen, zal de respectievelijke led aangaan.
Zorg wel voor de nodige weerstanden aan basis en eventueel in serie met de leds.
 
Of zie ik nu iets over het hoofd ?
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 5

Re: Led schakeling

Hallo dannypje,
 
Dankjewel voor je reactie, en je ziet inderdaad iets over het hoof ;).
 
Ik wil namelijk een schakeling waarbij de rode led standaard aan staat en die uitgaat als de groene led aangaat. 
oftewel als de groene led aangaat gaat de rode led uit. 
 
André

Berichten: 12.262

Re: Led schakeling

Ik zou het niet moeilijker maken dan het is: Gebruik voor elke 'tegel' 2 draden, en sluit de led's daar anti-paralel op aan. Als je het voltage omkeert dan veranderd dus de kleur.

Hoeveel vermogen/stroom deze leds nodig hebben weet ik niet, maar de oplossing zal denk ik altijd bestaan uit een H-brug met 4 transistoren van een geschikt type. Aansturen kan met 2 uitgangen van de uC, of met 1 uitgang + 1 transistortje om dat signaal te inverteren.
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Led schakeling

Benm, hartelijk dank voor je antwoord, hiermee ga ik aan de slag.
 
André

Reageer