Springen naar inhoud

Heb je wat aan N&T voor technische studie?

• Log in om te kunnen reageren

wiskundige

wiskundige

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 april 2014 - 20:15

Beste forumleden,

Met het profiel N&T kun je bijna alles kiezen en natuurlijk is het een vereiste voor technische studies. Vindt exacte vakken ook leuk en wil een technische studie doen na mijn vwo. Vindt het ook wel leuk dat die vakken erg goed gaan en je steeds complexere vraagstukken goed kan beantwoorden. Maar ook het gevoel van, je wordt exact sterker en begrijpt meer, dat kan helpen bij een technische studie! Dus werd ik nog gemotiveerder de vakken goed te leren en kunnen! Maar nu heb ik ergens gehoord dat je niets hebt aan de basiskennis op het vwo van die exacte vakken. Dat heeft me redelijk ontmoedigd, doe je die vakken dan helemaal voor niks? Zou je dan zonder wiskunde B en natuurkunde ook gemakkelijk natuurkunde kunnen studeren? Het lijkt mij toch dat je er juist wel iets aan hebt, juist bij die exacte vakken? Of is dit niet het geval? Want bij C&M bijvoorbeeld zou je misschien wat minder aan Geschiedenis hebben als je de vervolgstudie Communicatie doet, maar als ik universitair wiskunde wil studeren is wiskunde B toch hartstikke handig? Wil hier graag wat wijsheid over want nogmaals, ben hier redelijk ontmoedigd van.

Groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2014 - 21:00

Dat je niets aan de basiskennis van het VWO hebt begrijp ik niet. het niveau (en vooral snelheid) waarmee de stof wordt behandeld ligt op de universiteit flink hoger. Vaak wordt in de eerste maand in een paar colleges de hele wiskunde-stof van het vwo behandeld (herhaald). Dan kan je natuurlijk zeggen dat de basiskennis niets aan hebt omdat ze dat op de uni in een maand bijspijkeren, maar dat lukt je echt alleen als je de basiskennis al hebt, anders heb je er echt een zware dobber aan.

Met wiskunde B en natuurkunde wordt je al geleerd wiskundig te denken (en kan je beoordelen of je het aankan). Die basis is nooit weg, en echt noodzakelijk als je een studie gaat doen met veel wiskunde

Overigens vind ik dat de middelbare school vooral bedoeld is om je op te leiden met brede basis voor je hele verdere leven (meer dan echte kennis, maar ook op sociaal vlak en te overleven in de maatschappij).

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8797 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 april 2014 - 01:48

Dit wordt wel vaker gezegd, bij diverse vakken. Denk aan wiskunde, natuurkunde, scheikunde en wellicht zelfs biologie. Het is een halve waarheid: De kennis die je hebt opgedaan op school is niet van groot belang, dat zijn zaken die je in een trimester aan een universiteit ook wel kunt leren.

Waar je wel iets aan hebt is aan de manier van denken. Een pakket met een exacte vooropleiding leert je analytisch denken, zelfs als dat binnen een heel beperkt, soms foutief, kader is. Dat is een kunde die je wel bij blijft, ook als het kader verdwijnt en opeens de werkelijkheid wordt.

Nu ben ik zelf nog van voor de profielen en dergelijke, maar het is wel tekenend dat de verplichte vakken voor scheikunde destijds wiskunde-B en natuurkunde waren, geen scheikunde of biologie. Nu is het niet heel waarschijnlijk dat iemand die op schoon geen scheikunde koos het toch gaat studeren, maar in principe zou dat wel moeten kunnen met wat 'bijles' in het eerste jaar.
Victory through technology

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2014 - 17:35

het is wel tekenend dat de verplichte vakken voor scheikunde destijds wiskunde-B en natuurkunde waren, geen scheikunde of biologie.

Volgens mij is dat nog steeds zo. Mijn broer had zelf indertijd Wiskunde A en B en natuur- en scheikunde op vwo-niveau gedaan toen hij scheikundige technologie aan de TU Eindhoven ging studeren, en ik herinner me nog dat er het eerste jaar colleges Basischemie A en B werden gegeven, waarin de scheikundestof op vwo-niveau behandeld werd, als voorbereiding op andere chemische vakken. Op die manier is het in principe dus inderdaad mogelijk dat iemand die geen vwo-examen scheikunde, maar wel examen in Wiskunde B en natuurkunde heeft afgelegd, toch aan een chemische studie kan beginnen.

Veranderd door mathfreak, 04 april 2014 - 17:36

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 april 2014 - 18:00

Beide voorgaande berichten zijn ten dele waar. Wiskunde B en natuurkunde waren verplicht. Dat was precies om de reden dat men maar 2 vakken verplicht mocht stellen en men er dan maar vanuit ging dat iemand die scheikunde wilde studeren ook wel scheikunde in zijn pakket had. Het betekent geenszins dat men zonder de scheikunde-voorkennis van de middelbare school ook wel scheikunde of scheikundige technologie kon studeren.

Wat betreft het vak basischemie: Daar kwam voor een deel inderdaad middelbareschoolstof in terug, maar met een belangrijk verschil: dat dezelfde vraagstukken op een rigoreuze en systematische manier werden benaderd. Het vak ging om het aanleren van een manier van werken, die in andere vormen door de hele opleiding (en ook in het vakgebied zelf) terugkomt. Dus ja, een voorbereiding, maar nee, geen herhaling van de middelbare school.

De stof van de middelbare school wordt er ook niet door overbodig gemaakt. Op het VWO leer je dat je aan de hand van concentratie en Ka een pH kunt uitrekenen en voor een aantal simpele gevallen doet men dat. Op de TU leert men (in het eerste college) dergelijke vraagstukken systematisch te benaderen zodat je complexere vraagstukken ook kunt oplossen, en daarna gaat het verder. Wie nooit heeft leren chemisch rekenen is bij het eerste college de draad volledig kwijt en vindt hem daarna ook niet meer terug.

In het hoger onderwijs wordt nauwelijks stof van de middelbare school herhaald, hooguit om puntjes op de i te zetten waar in het middelbaar onderwijs geen tijd voor was, en vervolgens weer in hoog tempo door te gaan. Dat tempo is, naast het feit dat er meer zelfstandigheid van een student wordt gevraagd, de grootste overgang tussen beide vormen van onderwijs.

Een goede voorkennis maakt het veel makkelijker om zich bij dit hoge tempo de nieuwe kennis eigen te blijven maken. Het profiel N&T is dan ook een absolute noodzaak en meerwaarde voor deze studies!

Aan de topicstarter dus het hartelijke advies om net zo enthousiast door te blijven gaan met deze vakken als voorheen. Het betaalt zich 100% uit!

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2014 - 22:52

Maar nu heb ik ergens gehoord dat je niets hebt aan de basiskennis op het vwo van die exacte vakken.

Ik hoor héél vaak dingen die nergens op slaan. :P

Een goede voorkennis maakt het veel makkelijker om zich bij dit hoge tempo de nieuwe kennis eigen te blijven maken. Het profiel N&T is dan ook een absolute noodzaak en meerwaarde voor deze studies!

Aan de topicstarter dus het hartelijke advies om net zo enthousiast door te blijven gaan met deze vakken als voorheen. Het betaalt zich 100% uit!

Amen

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

wiskundige

wiskundige

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2014 - 11:00

Bedankt voor de reacties! Nu ben ik weer enthousiast geworden, want ik zit dus nu in 5 HAVO met over +- een maand mijn eindexamens, en sta er goed voor dus ga overstappen naar VWO, en nu ik weet dat het zeker nut heeft stap je daar ook weer beter in, dus nogmaals bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures