Springen naar inhoud

Olie demping (frictie) in een sandwichpaneel

• Log in om te kunnen reageren

AutomotiveTim

AutomotiveTim

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 april 2014 - 13:20

Beste,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Tim van Lunteren, 21 jaar en op het moment aan het afstuderen voor automotive ingenieur op de hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Ik heb buiten mijn afstudeer opdracht een concept bedacht voor een andere demper in wielophangingen.

Ik kom enkel niet achter de berekeningen voor het volgende probleem:
Een conventionele demper bestaat uit een zuiger en cilinder gevuld met olie. Door de druk wordt de olie langs de zuiger gedrukt waardoor de energie van de beweging gedissipeerd wordt in warmte. De berekeningen van dit soort systemen zijn niet moeilijk en ruimschoots te vinden.

Maar, ik heb een ander idee. Ik wil graag berekenen hoeveel energie de olie kan dissiperen wanneer deze opgesloten zit in een sandwichpaneel (boven en onder materialen die op buiging berekend worden bijvoorbeeld staal, zijkanten zijn dicht dmv van buigslappe materialen bijv. epoxies of wat dan ook). Dit sandwichpaneel wordt in het midden vastgemaakt aan het chassis en aan beide kanten van het paneel worden verticale krachten opgenomen. Deze zorgen voor buiging van het paneel waardoor de olie gecomprimeerd wordt.

Mijn vraag is, waar moet ik beginnen om de formule af te leiden waarmee ik kan berekenen hoeveel energie de olie dissipeert met behulp van parameters zoals de kracht aan beide kanten van het paneel (of doorbuiging van het paneel), oppervlak van het paneel en de inhoud van de holte binnen het paneel.

Sorry voor het grote vraagstuk, maar ik kom maar niet uit afleidingen om deze waardes te kunnen berekenen. Ik heb nog een plaatje toegevoegd, maar in dat plaatje is niet verwerkt dat de zijkanten dicht zijn dus dat moet er even bij gevisualiseerd worden.

Bedankt alvast voor het lezen en misschien voor het op weg helpen!!

Groeten,
Tim van Lunteren

Bijgevoegde miniaturen

• Schermafbeelding 2014-04-04 om 14.20.08.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

AutomotiveTim

AutomotiveTim

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 april 2014 - 14:28

Ik heb trouwens zelf wel een paar ideeën die ik ben vergeten te melden in bovenstaande tekst.

Ik had het idee om de frictie tussen (on)eindig veel lagen van de olie te berekenen door de verlenging van de bovenste of onderste plaat wanneer deze doorbuigt. Ik had bedacht om dan gewoon een balk te pakken en uit te rekenen wat de verlenging is van de ene kant ten opzicht van de andere kant van de balk en deze dan aan het einde aan te zien als een balk van viscose materiaal (olie). En dan misschien gebruik te maken van de wet van Poiseulle. Maar tot op heden kom ik er nog steeds niet uit.

Iemand een idee?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures