Springen naar inhoud

Kan maar geen stelsels bespreken. Stoot iedere keer op een obstakel!

• Log in om te kunnen reageren

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2014 - 13:57

Hallo,
Ik heb 2 methoden op stelsels op te lossen.
De eerste is waarbij je eerst de spillen 1 maakt en daarna boven en onder wegveegt.
De tweede daar veeg je gewoon de getallen onder en boven de spil weg zonder het eerst 1 te maken. Je maakt het pas 1 helemaal aan het einde nadat je bij alle spillen boven & onder de getallen hebt opgeruimd (tot 0).

Nu de 2de methode blijkt niet goed te zijn. Dit concludeer ik uit mn vorige thread. Je kan de 2de methode dus niet gebruiken om een stelsel te bespreken, maar wel op te lossen.
Dan heb ik de 1ste methode gebruikt & alles verliep vlotjes totdat ik hier op deze oefening stootte:
Geplaatste afbeelding

Helemaal bij het einde kom ik een antwoord als z=0 uit en verder niets! Hoe los ik dan verder op?

Hartelijk bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Flisk

Flisk

• >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 april 2014 - 15:40

Je bedoelt de uitkomst z=1 voor het geval a=0 en b=2. Dit is correct. Dit betekent eigenlijk dat alle punten waarbij z=1 is een oplossing zijn. Meetkundig stelt dit een vlak voor. Je kan het altijd eens testen (als je twijfelt) door je waarden a en b in te vullen in het originele stelsel en dan een paar oplossingen uit te proberen (zoals (1,1,1) of (34,98,1) of (-19,4,1), enz...). De hele methode ziet er mij correct uit.

Veranderd door Flisk, 05 april 2014 - 15:48

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2014 - 16:12

Bedankt Flisk, dus het enige waar we voor op moeten passen is dat we een rij niet met 0 vermenigvuldigen, anders bekom je foute antwoorden.

Maar u zei dat we de 2de methode nooit mogen toepassen juist daarom, maar ik heb gehoord dat we de 2de methode ook mogen gebruiken om stelsels te bespreken. Ik ben hierdoor in de war. Bij die andere oefening heb ik nog een keer in mn boek nagekeken en ik zag inderdaad dat we nooit met 0 mogen vermenigvudligen! Maar hoe kan ik nu de 2de methode gebruiken als je nooit met 0 mag vermenigvuldigen?

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 april 2014 - 16:15

Bij die andere oefening heb ik nog een keer in mn boek nagekeken en ik zag inderdaad dat we nooit met 0 mogen vermenigvudligen!

Begrijp je dit ook, of is dit alleen maar een verbod ...

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2014 - 16:18

Het is een verbod. Er valt dus verder niets te begrijpen? Dus mag het niet vermenigvuldigt worden met 0 oftewel een getal dat een parameter bevat, want die parameter kan het getal 0 maken!

Veranderd door mcfaker123, 05 april 2014 - 16:19

Flisk

Flisk

• >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 april 2014 - 16:20

1ste methode is net dezelfde als de 2de maar als je een onbekende parameter hebt is het wel logisch dat je verschillende gevallen bespreekt. Die verschillende gevallen los je dan afzonderlijk op. Je moet het niet te ingewikkeld maken ;)

Veranderd door Flisk, 05 april 2014 - 16:21

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2014 - 16:27

Maar hoe los ik dan die vorige oefening op als we niet mogen vermenigvuldigen met 0? Moeten we de gevallen dan nog vroeger gaan bespreken? Indien wel, ik snap niet echt hoe je de gevallen moet opzetten als je ze vroeger moet opzetten:
Geplaatste afbeelding

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 april 2014 - 16:29

Het is een verbod. Er valt dus verder niets te begrijpen? Dus mag het niet vermenigvuldigt worden met 0 oftewel een getal dat een parameter bevat, want die parameter kan het getal 0 maken!

2=5 klopt dat?
vermenigvuldig links en rechts met 0 ... , klopt dat?
Wat is je conclusie?

Valt er iets te begrijpen ...

Flisk

Flisk

• >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 april 2014 - 16:39

Onthou gewoon dat je niet mag vermenigvuldigen en delen door 0. Als je dat tegenkomt, splits je het op in gevallen. Die afzonderlijke gevallen los je allemaal met dezelfde redenering op.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 april 2014 - 16:52

Als je dat tegenkomt, splits je het op in gevallen. Die afzonderlijke gevallen los je allemaal met dezelfde redenering op.

Dit noem ik cryptisch, geef vb ...

Flisk

Flisk

• >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 april 2014 - 16:55

Dit noem ik cryptisch, geef vb ...

Kijk eens naar de vorige topic. Dat is een voorbeeld.

Veranderd door Flisk, 05 april 2014 - 16:55

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2014 - 16:57

Als je dat tegenkomt, splits je het op in gevallen. Die afzonderlijke gevallen los je allemaal met dezelfde redenering op.

Ik weet dus niet hoe ik dit moet doen. Kunt u misschien als u kan voor dit vb een tonen hoe dat moet?

Flisk

Flisk

• >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 april 2014 - 16:43

Nu begin ik in de war te geraken :?  je hebt deze oefening perfect opgelost, goed de verschillende gevallen besproken en je vraagt om een voorbeeld. Ik zou dus zeggen, doe zo voort, je hebt de goede manier te pakken. Als je echt wilt, werk ik ook wel eens een oefening uit en post ik deze (geef dan een oefening).

Veranderd door Flisk, 06 april 2014 - 16:44

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 april 2014 - 20:29

Bekijk eens:

3x=7 x=...

Nu:

ax=b

bedenk dat a en b reële getallen zijn ...

neem aan a=0 en b ongelijk 0, dan is x?

neem aan a=0 en b=0, dan is x?

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2014 - 21:10

Ik heb het door geloof ik : dus de gevallen voor m moeten gewoon VEEL VROEGER worden besproken nietwaar ??zoals hier aangeduid: 

7YBRU.png

Ook nog wil ik als laatste vragen of ik correct ben bij het opstellen van de voorwaarden/gevallen voor de parameters:

Dus iedere keer dat we op het punt staan een rij te delen OF te vermenigvuldigen met een getal dat een parameter (bv m) bevat, moeten we de voorwaarden opstellen. Ben ik correct?

Veranderd door mcfaker123, 06 april 2014 - 22:29

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures