Springen naar inhoud

U-waarde bepalen van XPS

• Log in om te kunnen reageren

LievenHintjens

LievenHintjens

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 april 2014 - 22:16

Ik zit momenteel in het 6de middelbaar en moet een eindwerk maken dat grotendeels bepaalt of ik naar het volgende jaar mag. Ik heb als onderwerp Polystyreen. Maar ik zit een beetje vast met mijn experiment. Als proef ga ik de U-waarde berkenen van 2 platen XPS (van URSA en STYRODUR). Mij proef ziet er als volgt uit: ik heb een kubus geconstrueert waarbij 5 van de 6 vlakken van PUR zijn gemaakt (erg goede isolatie) en 1 open zijde waar ik telken mijn te onderzoeken plaat op monteer. De kubus verwarm ik binnen in tot 72°C met een gloeilamp, laat afkoelen tot 68, opwarmen tot 72,... Ondertussen meet ik de tijd van 1 cyclus (opwarmen en afkoelen).

In de bijlage kan je zien welke gegevens ik allemaal al heb gemeten maar nu moet ik een manier vinden (bv formules) om de U-waarde en warmtestroom van mijn plaat te berekenen.

Weet iemand raad?

Alvast bedankt

Bijgevoegde miniaturen

• Data 1.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

boertje125

boertje125

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2014 - 19:43

Niet echt mijn ding

Maar ik zou zeggen dat je moet weten hoeveel warmte je er in stopt om het verlies te bepalen.

verder is het verschil tussen pur plaat en xps relatief klein waarom niet de hele opstelling van xps. ?

LievenHintjens

LievenHintjens

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 april 2014 - 11:07

Geen idee waarom, ik wou ook eerst mijn kunus vollme
Geen idee waarom, ik wou ook eerst mijn kunus volledig van xps maken maar mijn mentor wou dat ik het zo deed.
Ik weet dus wel dat de temp in de kubus 72 is en hoelabg het duurt om naar 68 te gaan

LievenHintjens

LievenHintjens

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2014 - 14:02

Zou ik misschien mogen aannemen dat de arbeid W in Joule gelijlkis aan de warmtestroom in J? Als dit zo is kan ik de formule van warmtestroom= U.A.(T1-T2) omvormen en zo de U waarde vinden

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures