risico analyse isopropanol en methanol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 278

risico analyse isopropanol en methanol

Beste,
 
Ik moet de intrinsieke gevaren bespreken bij de destillatie van isopropanol en methanol. In zo een destillatiekolom verandert de samenstelling van de vloeistof en de damp heel erg (vloeistof gaat van de voeding tot bijna puur isopropanol, en damp gaat tot bijna puur methanol).
 
als je hiervan een risico analyse moet maken kan je natuurlijk de eigenschappen van de zuivere componenten opzoeken, zoals bv de 'flammability limits' en de 'flashpoints'. Maar hoe moet je het risico inschatten als je een mengsel van die 2 hebt? 
je samenstelling verandert heel de tijd hoe moet ik dan de flammability limits van de damp of flash points van de vloeistof inschatten? ..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: risico analyse isopropanol en methanol

Over het algemeen zul je moeten proberen de veiligheidaspecten van alle stoffen te bestuderen. Daarbij horen ook de reacties die de stoffen aan kunnen gaan. Daarbij zal vanzelf naar voren komen wanneer een mengsel bijzondere risico's oplevert.
 
De meeste risico-eigenschappen van mengsels bevinden zich ruwweg tussen de eigenschappen van de componenten in. Voor de uitzonderingen houd je een extra veiligheidsmarge in acht. De preciese waarde van een flashpoint is alleen van belang als je opstelling daar kritiek dichtbij zit, en dat niet niet aan te bevelen.

Berichten: 278

Re: risico analyse isopropanol en methanol

De flashpunten van beide stoffen liggen rond 12°C, en de temperaturen in de destillatiekolom liggen tussen de kookpunten van beide stoffen (hoger dan flashpunt dus).
Op elke plaat van een destillatiekolom zijn een vloeistof en damp in evenwicht, dus boven de vloeistof op zo'n plaat ontstaat dus een 'ontvlambaar' dampmengsel. Hoe voorkom je dat er in je destilatiekolom geen ontvlamming/explosie ontstaat?
Klopt het dat er in een destilatiekolom geen zuurstof aanwezig is?
of bv geen ontstekingsbron?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: risico analyse isopropanol en methanol

Vlampunt is niet gelijk aan zelfontbrandingstemperatuur inderdaad.

Waar dacht je dat de ontstekingsbron zou zitten in de kolom? En "geen zuurstof" is misschien erg weinig, maar hoeveel van welke gassen verwacht je zelf in de kolom?

Berichten: 278

Re: risico analyse isopropanol en methanol

in de kolom zelf zouden bv verwarmingselementen als hot spot (=onstekingsbron) kunnen dienen, maar voor de rest niets denk ik?
De kolom bevat vooral de gassen isopropanol en methanol...De kolom werkt onder totale reflux. Wordt zo'n kolom voor gebruik niet geflusht met stikstofgas? Dit leidt dan toch tot zo goed als geen zuurstof in de kolom, of is dat een foute conclusie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: risico analyse isopropanol en methanol

Zitten er verwarmingselementen in de kolom? Hoe warm zijn die hot spots?

De kolom wordt bij het destilleren als alles goed gaat inderdaad compleet gevuld met je damp. Als er nog andere gassen significant aanwezig zouden zijn dan zou de vloeistof niet kunnen koken (evenwicht betekent dampdruk=omgevingsdruk! dus er is geen plek meer voor iets anders). Van tevoren met stikstof spoelen lijkt me niet zinvol, omdat de opstelling aan het koude einde toch open staat, diffusie zal altijd zuurstof binnen kunnen laten. Misschien dat onder extreme omstandigheden andere opstellingen worden gebruikt, maar ik heb best grote hoeveelheden brandbare oplosmiddelen met grote destillatieopstellingen gezuiverd en daar werd altijd met dit soort gewoon spul gewerkt.

Berichten: 278

Re: risico analyse isopropanol en methanol

dus de reden waarom destillatie van isopropanol en methanol toch relatief veilig is onder normale omstandigheden is dat er geen ontstekingsbronnen aanwezig zijn? én omdat er weinig zuurstof aanwezig is in de kolom?

Reageer