[scheikunde] elektrolytoplossingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 927

elektrolytoplossingen

1. welke 2 elektrollytoplossingen kan men samenvoegen om een neerslag te rkijgen van:
 
(a) BaSO4 ; Bac-Cl + NaSO4 --> BaSO4 (s)  + NaCl (essentiele ionenreactievgl: BaSO4 --> Ba2+ + SO42-
(b) CaCO3 ; CaBr + NaCO3 --> CaCO3 (s) + NaBr (essentiele : CaCO3 --> Ca2+ + CO3 2-)
 
is deze juist opgelost(er zijn toch meerder mogelijkheden toch?)? ; de vraag hieronder begrijp ik niet goed wat ik moet doen, kan iemand mij aub helpen?
 
2. noem telkens 2 elektrolyoptlossingen diek unnen gebruikt worden om in een oplossing de aanwezigheid van de volgende iosnoorten aan te duiden.
(a) Al3+ (misschien dit heb ik : AlNO3 + MgPO4 --> AlPO4 (s) + MgNO3 
(b) Pb2+ --> misschien dit: PbCO3 + NaSO4 --> PbSO4 (s) + NaCO3
 
 
(s) = neerslag, (solid)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: elektrolytoplossingen

Dat zijn inderdaad enkele van de mogelijheden ja. Zolang je maar inziet dat elk goed oplosbaar barium- en sulfaatzout bij elkaar bariumsulfaat doet neerslaan. Wel even goed opletten of de andere 2 ionsoorten niet ook een neerslag vormen. Bij 2, wat je daar doet is inderdaad de bedoeling, al is magnesiumfosfaat Mg3(PO4)2 ook slecht oplosbaar
 
Ik wil je wel vragen even te letten op de ladingen te letten. CaBr bestaat namelijk niet, wel CaBr2, geldt ook voor al je andere stoffen.

Berichten: 927

Re: elektrolytoplossingen

Dus er was niets fout bij beide oefeningen. Buiten ladingen? Ok bedankt
Begrijp het beter en beter;)

Reageer