[biologie] aangeboren & aangeleerd gedrag Lorenz

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 927

aangeboren & aangeleerd gedrag Lorenz

"Wat is in het voorbeeld van de volgzame ganzenkuikens van de oostenrijkse etholoog Konroad lorenz de erfelijke component en welk deel is aangeleerd gedrag?"
 
*aangeboren gedrag? ze vervullen hun essentiele basisbehoeften gericht op zelfbehoud en voortbrengen van nakomelingen
*aangeleerd gedrag? de ganzen leren hun moeder kennen individu of voorwerp kan oook als moeder gezien worden.
 
Dit was bij mijn test allebei fout, zou iemand mij kunnen helpen verbeteren aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: aangeboren & aangeleerd gedrag Lorenz

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: aangeboren & aangeleerd gedrag Lorenz

Kun je 'het voorbeeld' verder toelichten?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 927

Re: aangeboren & aangeleerd gedrag Lorenz

ImageUploadedByTapatalk1396989704.703387.jpg
ImageUploadedByTapatalk1396989704.703387.jpg (164.81 KiB) 236 keer bekeken

Dit is wat we ervoor hadden geleerd, en wat ik opschreef was allebei fout, zou u mij kunnen helpen verbeteren aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: aangeboren & aangeleerd gedrag Lorenz

Ik weet wel wie je met Lorenz bedoelt en wat hij heeft gedaan. Aangeboren gedrag was hierbij het hechtingsmechanisme. Ganzen die net uit het ei waren gekomen volgen dan gedurende een kritische periode (dit is voor ieder dier verschillend) een bewegend voorwerp wat zij interpreteren als 'moeder'. Dit hoeft dus niet per se een gans te zijn.

Voor aangeleerd gedrag heb ik niet zo direct een antwoord in dit specifieke voorbeeld omdat ik het me niet meer goed herinner. Er bestaat wel een filmpje van Lorenz waarin hij laat zien dat de kleine ganzen hem volgen. Wellicht heeft hij een bepaalde methode ontwikkelt om ze bijeen te roepen, bijvoorbeeld door te fluiten ofzo, maar dat laatste is dus speculeren.

Aangezien dit een toetsvraag is die aan de hand van een specifiek voorbeeld is gevraagd, neem ik aan dat dit uitgebreid (in ieder geval voldoende) is behandeld in de les. Vraag eens aan de docent om het correctieblad en overleg met hem.

Edit

Voor aangeleerd gedrag bedoelen ze denk ik het 'moederfiguur' wat ze interpreteren als moeder. Dit gebeurt namelijk vlak na de geboorte en is dus niet aangeboren.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: aangeboren & aangeleerd gedrag Lorenz

Ik denk dat klassieke versus operante conditionering de crux is.

1) Aangeboren gedrag = klassieke conditionering

2) Aangeleerd gedrag = operante conditionering

Ad1) Kind huilt omdat het honger heeft > kind krijgt eten > wordt beloond > gaat opnieuw huilen

als het honger heeft.

Ad2) Kind huilt elke keer als ze een eng plaatje zien terwijl er elke keer een zoemer afgaat.

Bij de volgende zoemer gaat het kind huilen zonder eng plaatje te hebben gezien.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 927

Re: aangeboren & aangeleerd gedrag Lorenz

Ok bedankt maar wat is het dan met die ganzen?

Reageer