[natuurkunde] druk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 927

druk

Bereken de druk van 7.60 dm³ gas op 77.0 °C indien men weet dat het normvolume 5.46 dm³ is. 
 
 
Dit vindt ik een beetje moeilijk, maar dit heb ik geprobeerd:
 
pV = nRT --> p =( 5,46*10-3 * 8,314 * 350 )/  ( 7,6*10-3) =2091 Pa ? het anwoord moet  p=933 kPa zijn ? zou iemand mij willen helpen of verbeteren aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: druk

Weet je wat de term normvolume inhoudt?

Berichten: 927

Re: druk

V ~ n ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: druk

Inderdaad. Het normvolume (of ook molair volume) van een gas zegt dat 1 mol van dat gas het gegeven volume inneemt. Met andere woorden: Vm = V/n.
 
Zou jij de formule pV = nRT kunnen omschrijven tot p = ... ?

Berichten: 927

Re: druk

P=nRT/V

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: druk

Zeker dat het antwoord 933 kPa moet zijn en niet 533 kPa?

Berichten: 927

Re: druk

Ja mormaal niet, die antwoorden die ik krijg zij mormaal altijd juist maar ja als u dat dat juist is dan zal dan wel juist zijn hoop ik :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: druk

Nou ik bedoel maar, als je naar jouw omgezette formule kijkt dan zie je daar een term n/V inzitten, mee eens? Als Vm gelijk is aan V/n, waar is n/V dan gelijk aan?

Berichten: 927

Re: druk

Het omgekeerde normvolumr maw 1/5,46
*normvolume

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: druk

Goed. Als ik Vm dus in de formule wil verwerken (en dus die n/V wil vervangen), hoe ziet de formule er dan uit?

Berichten: 927

Re: druk

1/5,46*10-3*8,314*350K=533kPa.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: druk

Precies, daar kwam ik dus ook op uit. Het gegeven volume is dus namelijk een beetje overbodig. Waarom?
 
Nou uit het volume en normvolume kun je een aantal mol halen: V/Vm = n. Dan kun je V, n, R, en T dus netjes invullen. Akkoord?
 
De makkelijkste manier om dan p uit te rekenen, is beide zijden van pV=nRT te delen door V zodat je op p = nRT/V uitkomt. We hebben net echter ontdekt dat n/V gelijk staat aan 1/Vm. Met andere woorden: wat jij in je laatste bericht doet is gewoon goed. Je deelt RT door Vm en dus kom je op de druk uit.
 
Als dit een antwoord is dat je achter in je boek hebt gevonden: hoeveel lijkt 9 optisch op een 5? In mijn ogen betrekkelijk veel. Dus als dat boek ooit eens ingescand is en opnieuw gedrukt, kan zo'n fout er makkelijk insluipen. Mocht je leraar echter een manier hebben om toch op 933 kPa uit te komen, dan hoor ik dat graag. ;)

Berichten: 927

Re: druk

Bedankt voor de hulp :)
En ja ik denk dat u juist bent.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: druk

Fuzzwood schreef:  Mocht je leraar echter een manier hebben om toch op 933 kPa uit te komen, dan hoor ik dat graag. ;)
Ik ben niet Choco's leraar, maar toch  ;) .
 
Het juiste antwoord is 933 hPa (hectopascal) 
 
kwestie van Boyle-Gay-Lussac, pV/T is constant
 
begin:
normdruk x 5,46 / normtemperatuur
eind:
gevraagde einddruk x 7,6 / 350. 
normdruk = 1,01325·105 Pa
normtemp = 273,15 K
invullen, aan elkaar gelijkstellen en uitwerken voor p en je komt netjes op 933 hPa uit. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: druk

Daar had ik idd nog nooit van gehoord. De uitdrukking normvolume was me tot nu toe onbekend.

Reageer